Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/671 av 2. april 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1804 med hensyn til ytterligere datatyper om en infrastruktur for alternativt drivstoff
AFI-forordningen om infrastruktur for alternative drivstoff (2023): ytterligere datatyper
EØS-notat offentliggjort 29.8.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 02.12.2024 med tilbakemeldingsfrist 30.12.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 2.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 18.6.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.8.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2025/671 av 2. april 2025 om endring av Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 med hensyn til ytterligere datatyper om infrastruktur for alternative drivstoff.
Forordningen endrer artikkel 20 (2) i forordning (EU) 2023/1804. Begrunnelsen for endringen av listen over foreløpige datatyper som er inkludert i artikkel 20 (2) i forordning (EU) 2023/1804 er for å kunne tilby et omfattende datasett på en harmonisert måte i hele EU som kan oppfylle de fremtidige informasjonsbehovene til sluttbrukere av infrastruktur for alternativt drivstoff, og gi dem tilstrekkelig informasjon om geografisk plassering, generelle egenskaper og tjenester som tilbys, samtidig som man tar hensyn til ny teknologisk utvikling og nye tjenester som kommer på markedet.
For å ta høyde for fremtidig utvikling og gjennomføringen av artikkel 20(5) i forordning (EU) 2023/1804, bør datatypene som er fastsatt i denne forordningen også være tilgjengelige gjennom et felles europeisk tilgangspunkt som Kommisjonen skal opprette innen 31. desember 2026. Dette vil gjøre det mulig for databrukere å enkelt få tilgang til data og sammenligne informasjon om egenskapene til infrastrukturen for alternative drivstoffer, som pris, tilgjengelighet (i bruk/ikke i bruk) operasjonell status (operativ/ikke-operativ) og effektuttak.
Listen over informasjon som skal tilbys sluttbrukere øker fra 11 til 40 statiske datatyper, mens de dynamiske data for lade- og fyllepunkter om operasjonell status, tilgjengelighet og ad-hoc pris er uendret. I tillegg skal det informeres om begrenset mengde hydrogen som er tilgjengelig på hydrogenstasjoner.
Datatypene som innføres ved denne forordningen er i samsvar med de tekniske spesifikasjonene knyttet til format, hyppighet og kvalitet fastsatt i samsvar med artikkel 20(7) i forordning (EU) 2023/1804 ved Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/655
(a) Statiske data for offentlig tilgjengelig lade- og fylleinfrastruktur for alternative drivstoffer som drives av operatører:
(i) Juridisk navn på operatøren eller eieren av lade- eller fyllepunktet, (ii) Kommersielt navn på operatøren eller eieren av lade- eller fyllepunktet, (iii) Antall lade- eller fyllepunkter, (iv) Servicestøtte, (v) Telefonnummer for brukerstøtte, (vi) Fasiliteter som tilbyr tilknyttede tjenester til brukeren, (vii) Informasjon om geografisk plassering for det globale navigasjons satellitt systemet (GNSS), (viii) Ytterligere informasjon om geografisk plassering, (ix) Land, (x) Region, (xi) By eller tettsted, (xii) Postnummer, (xiii) Adresse, (xiv) Åpningstid, (xv) Tidssone, (xvi) Kompatibilitet med kjøretøytype, (xvii) Tillatte kjøretøyspesifikasjoner, (xviii) Antall parkeringsplasser, (xix) Antall parkeringsplasser for funksjonshemmede, (xx) Betalingsenhet med bankkortleser, (xxi) Betalingsenhet med kontaktløs funksjonalitet som er i det minste i stand til å lese betalingskort, (xxii) Andre ad hoc-betalingsalternativer, (xxiii) Tilleggsinformasjon om aksepterte betalingsleverandører, (xxiv) Kontraktsbasert (abonnementsbasert) betalingsalternativ
(b) Ytterligere statiske data for offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur som drives av operatører:
(i) Ladepunkt-ID-kode (kontakt), (ii) Antall kontakter, (iii) Kontakttype (plugg), (iv) Strømtype, (v) Ladestasjonens maksimale effekt, (vi) Ladepunktets maksimale effekt, (vii) Mobilitetstjenesteleverandører som tilbyr kontraktsbasert lading, (viii) Plug-and-charge, (ix) Smarte ladetjenester, (x) Om levert strøm er 100 % fornybar
(c) Ytterligere statiske data for offentlig tilgjengelig infrastruktur for hydrogenpåfylling som drives av operatører:
(i) Hydrogentilstand, (ii) Hydrogentrykk, (iii) Daglig akkumulert kapasitet, (iv) Levert hydrogen er 100 % fornybar
d) Ytterligere statiske data for offentlig tilgjengelig infrastruktur for hydrogenpåfylling av flytende metan:
(i) Levert flytende metan er 100 % fornybar
(e) Ytterligere statiske data for offentlig tilgjengelig infrastruktur for alternative drivstoffer som drives av dem:, (i) Type kontakt (dispenser);, (f) Dynamiske data for offentlig tilgjengelig lade- og påfyllingsinfrastruktur for alternative drivstoffer som drives av operatører, (i) Driftsstatus, (ii) Tilgjengelighet, (iii) Ad hoc-pris,
(g) Ytterligere dynamiske data for offentlig tilgjengelig infrastruktur for hydrogenpåfylling som drives av dem:,
(i) Begrenset mengde hydrogen tilgjengelig.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten tas inn i norsk rett ved gjennomføring av forordning (EU) 2023/1804 om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten øker antall statiske datatyper om hvert lade- og fyllepunkt. Dette vil være en engangsregistrering. Selv om antall datatyper øker fra 11 til 40 vil de økonomiske konsekvensene for ladeoperatørene være beskjedne. Ved nøyaktig regstrering av geografisk lokalisering av ladepunkt vil det være enklere for sluttbrukerne å finne fram til ladepunkt som er operativt, og ellers har de egenskapene som etterspørres.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært på høring.
Vurdering
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 2. april og gjort gjeldende fra 14. april 2025, men publisert i Off. Journal først den 18 juni 2025 og trådte i kraft 8. juli 2025.
Rettsakten er under vurdering i EØS7EFTA-landene.
Innlemmelse i EØS-avtalen må avvente innlemmelse av AFIR.