Aromaforordningen: endringsbestemmelser for visse aromaer til bruk i næringsmidler
Kommisjonsforordning (EU) 2015/1102 av 8. juli 2015 om endring i vedlegg I til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1334/2008 når det gjelder fjerning av visse aromastoffer fra unionslisten
Commission Regulation (EU) 2015/1102 of 8 July 2015 amending Annex I to Regulation (EC) No 1334/2008 of the European Parliament and of the Council as regards removal from the Union List of certain flavouring substances
Norsk forskrift kunngjort 10.11.2015
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.8.2015)
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten endrer vedlegg I til forordning (EF) nr. 1334/2008, som inneholder unionslisten over godkjente aromastoffer og deres bruksbetingelser, når det gjelder fjerning av fem aromastoffer fra unionslisten.
For de fem stoffene 1-metylnaftalen (FL nr. 01.014), furfurylmetyleter (FL nr. 13.052), difurfurylsulfid (FL nr. 13.056), difurfuryleter (FL nr. 13.061) og etylfurfuryleter (FL nr. 13.123), er data ikke blitt fremskaffet innen fristen 30. juni 2014. Derfor bør disse aromastoffet fjernes fra unionslisten.
Overgangsordninger: Matvarer som inneholder de fem nevnte aromastoffene og som er lovlig markedsført eller merket innen 9 måneder etter at denne forordningen trer i kraft, men som ikke oppfyller kravene på unionslisten, kan markedsføres inntil datoen for minste holdbarhet eller siste bruksdato. jf. artikkel 2.
Utkast til rettsakten har vært hørt. Det kom fire innspill, hvor ingen hadde merknader til utkastet til rettsakten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 6. juni 2011 nr. 669 om aroma og næringsmiddelingredienser med aromagivende egenskaper til anvendelse i og på næringsmidler (aromaforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten antas per i dag ikke å få uforutsette økonomiske konsekvenser for næringen. Det forventes ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten endrer vedlegg I til forordning (EF) nr. 1334/2008, som inneholder unionslisten over godkjente aromastoffer og deres bruksbetingelser, når det gjelder fjerning av fem aromastoffer fra unionslisten.
For de fem stoffene 1-metylnaftalen (FL nr. 01.014), furfurylmetyleter (FL nr. 13.052), difurfurylsulfid (FL nr. 13.056), difurfuryleter (FL nr. 13.061) og etylfurfuryleter (FL nr. 13.123), er data ikke blitt fremskaffet innen fristen 30. juni 2014. Derfor bør disse aromastoffet fjernes fra unionslisten.
Overgangsordninger: Matvarer som inneholder de fem nevnte aromastoffene og som er lovlig markedsført eller merket innen 9 måneder etter at denne forordningen trer i kraft, men som ikke oppfyller kravene på unionslisten, kan markedsføres inntil datoen for minste holdbarhet eller siste bruksdato. jf. artikkel 2.
Utkast til rettsakten har vært hørt. Det kom fire innspill, hvor ingen hadde merknader til utkastet til rettsakten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 6. juni 2011 nr. 669 om aroma og næringsmiddelingredienser med aromagivende egenskaper til anvendelse i og på næringsmidler (aromaforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten antas per i dag ikke å få uforutsette økonomiske konsekvenser for næringen. Det forventes ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.