Kommisjonens gjennonføringsforordning (EU) 2025/1290 av 2. juli 2025 om fastsettelse av regler for anvendelsen av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/1157 med hensyn til krav nødvendige for interoperabilitet mellom det sentrale systemet for elektronisk innsending og utveksling av informasjon og dokumenter knyttet til forsendelser av avfall og andre systemer eller programvare, samt andre tekniske og organisatoriske krav som er nødvendige for praktisk gjennomføring av slik elektronisk innsending og utveksling av informasjon og dokumenter
Avfallstransportforordningen 2024: interoperabilitet av systemer for elektronisk innsending og utveksling av informasjon og dokumenter
EØS-notat offentliggjort 2.10.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 5.3.2025 med tilbakemeldingsfrist 2.4.2025
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 29.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 14.7.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.10.2025)
Status
Rettsakten har vært på høring i EU med frist den 2. april 2025. Rettsakten er nå vedtatt i EU (Key actions launched to advance the circular economy) og trådte i kraft 3. august 2025.
Norge har deltatt i alle ekspertgruppemøter som har funnet sted om temaet. Miljødirektoratet informerte bransjen i Norge om EUs høring gjennom fagmelding på www.miljodirektoratet.no.
Europakommisjonen vil etter hvert publisere instruksjoner, manualer og opplæringsmateriale. Miljødirektoratet vil i løpet av høsten begynne sin utarbeiding av veiledningsmateriale for bruk av EUs nye system som skal være klart før systemet skal tas i bruk i mai 2026. Systemet er fra 21.mai 2026 obligatorisk å bruke for alle som er involvert i en grensekryssende avfallsforsendelse, inkludert Miljødirektoratet.
Europakommisjonen har vedtatt en ny underliggende rettsakt til ny forordning om grensekryssende transport av avfall (grensekryssforordningen) EU 2024/1157 som trådte i kraft i EU 20.05.2024. Den nye rettsakten er en gjennomføringsforordning til den nye grensekryssforordningen.
Europakommisjonen skal utvikle og drifte et sentralt elektronisk system (DIWASS) for å utveksle informasjon og dokumentasjon knyttet til søknader, samtykker og forsendelser av avfall under grensekryssforordningen, i henhold til ny grensekryssforordning artikkel 27-3. Utveksling av informasjon og dokumentasjon vil omfatte meldepliktig avfall (inkludert interim-sertifikat) og informasjon knyttet til grønnlistet avfall.
I tråd med grensekryssforordningens artikkel 27-5 har Kommisjonen utarbeidet en underliggende rettsakt som legger føringer for hvordan lokale systemer og annen programvare skal kobles opp mot DIWASS. Det er denne rettsakten som omtales i dette notatet. Rettsakten legger også noen føringer for bruk av DIWASS via innlogging direkte på en nettside, kalt Graphical User Interface (GUI).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Basisrettsakten 2024/1157 er vurdert som EØS-relevant og akseptabel av Norge, og vurderes nå for innlemmelse i EØS-avtalen. Den underliggende rettsakten om interoperabilitet mellom systemer forventes, på lik linje med basisrettsakten, å bli innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i avfallsforskriften kapittel 13 om grensekryssende forsendelser av avfall, med hjemmel i forurensningsloven §§ 31, 32 og 32b.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det elektroniske systemet for utveksling av informasjon og dokumentasjon knyttet til søknader om avfallsforsendelser, ventes å forenkle søknadsprosessen og redusere den administrative byrden hos både myndigheter og operatører involvert i en grensekryssende avfallsforsendelse. Integrering av virksomheter ved direkte oppkobling mellom lokalt system og EUs sentrale system vil kunne medføre utviklingskostnader. Systemet tilrettelegger for samarbeid med myndigheter på tvers av land, både i forbindelse med saksbehandling og tilsyn.
Norske myndigheter har per i dag ikke et kompatibelt digitalt system for utveksling av informasjon og dokumentasjon for grensekryssende avfallsforsendelser og vil derfor benytte direkte innlogging i det sentrale systemet via EUs nettside (GUI). Dette betyr at det ikke vil være noen administrative og økonomiske konsekvenser som følge av oppkobling til DIWASS for norske myndigheter. Dette utelukker allikevel ikke muligheten for norske myndigheter å koble opp et eget system i fremtiden, dersom det blir et behov. Denne rettsakten legger detaljerte føringer for hvordan dette da skal gjøres.
Norske eksportører og importører av avfall vil måtte opprette en bruker ("EU-login") og deretter registrere seg i det sentrale elektroniske systemet. Dette antas å ikke medføre store administrative kostnader for bransjen. Den ansvarlige myndigheten i jurisdiksjonslandet (Miljødirektoratet) vil måtte godkjenne alle operatørene under sin jurisdiksjon i systemet. Dette vil si avfallsprodusenter, transportører og eksportører. Etter at Miljødirektoratet har godkjent en konkret operatør, vil hver av disse videre kunne opprette brukere internt hos dem. Godkjenningen av operatører kan medføre noe administrative konsekvenser for norske myndigheter i en begrenset periode til majoriteten av operatørene er godkjent.
Det er visse funksjonaliteter, som fakturering og arkivering som ikke er en del av DIWASS. Det må derfor utvikles eller finnes en løsning i eksisterende systemer hos Miljødirektoratet for dette. Dette kan potensielt ha økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter avhengig av valgt løsning.
DIWASS vil også tilrettelegge for økt sporbarhet på avfallet ettersom forhåndsmeldinger, mottaksbekreftelser og behandlingsbekreftelser vil håndteres i systemet. Dette gjelder for både meldepliktig og grønnlistet avfall. Det gir myndighetene bedre kontroll på at avfall blir forsvarlig håndtert og forbedrer muligheten til å føre tilsyn, spesielt med avfallsforsendelser av grønnlistet avfall.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært på skriftlig prosedyre (25.08.25 til 08.09.25) i Spesialutvalget for miljø som fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Denne underliggende rettsakten vil endre revidert grensekryssforordning, som ikke enda er innlemmet i EØS-avtalen eller gjennomført i norsk rett. Klima- og miljødepartementet vurderer at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13