Delegert kommisjonsforordning (EU) 2020/1732 av 18. september 2020 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2027/2402 med hensyn til avgifter som Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet pålegger verdipapiriseringsregistre
Avgifter som Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet (ESMA) ilegger verdipapiriseringsregistre
EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 4.1.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.6.2021)
Sammendrag av innhold
Forordningen er en delegert rettsakt for utfyllende bestemmelser til verdipapiriseringsforordningen (STS-forordningen 2017/2402). Verdipapiriseringsforordningen artikkel 16 har bestemmelser om tilsynsgebyrer som ESMA pålegger verdipapiriseringsregistre. Gebyrene skal stå i et rimelig forhold til det berørte verdipapiriseringsregisterets omsetning og fullt ut dekke ESMA´s nødvendige utgifter til registrering av og tilsyn med registeret, samt godtgjørelse av de kostnader som nasjonale tilsynsmyndigheter måtte pådra seg som følge av delegasjon av oppgaver i medhold av verdipapiriseringsforordningen artikkel 14.
Den delegerte rettsakten gir nærmere bestemmelser om beregningen av gebyret ved søknad om etablering av verdipapiriseringsregister samt ved søknad om utvidet tillatelse fra transaksjonsregistre til også å omfatte virksomhet som verdipapiriseringsregister. Rettsakten inneholder videre bestemmelser om beregning av årlige tilsynsgebyrer for registrerte verdipapiriseringsregistre og for transaksjonsregistre med utvidet registrering, samt regler om generelle betalingsbetingelser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov/forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forpliktelsene følger av hovedrettsakten (verdipapiriseringsforordningen). Den delegerte kommisjonsforordningen påfører ikke nye forpliktelser. Søknader om registrering sendes til og behandles av ESMA, og ESMA har ansvaret for tilsyn med enhetene. Eventuell økt ressursbruk avhenger av om norske enheter søker om å bli registrert som verdipapiriseringsregister. Slike registre kjennetegnes av stordriftsfordeler og det er derfor nærliggende at det først og fremst vil være allerede godkjente transaksjonsregistre som søker om utvidelse av sine tillatelser. Det er ingen transaksjonsregistre etablert i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten utfyller Forordning (EU) 2017/2402 (verdipapiriseringsforordningen) som ennå ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Ikrafttredelsestidspunktet for denne rettsakten må derfor tilpasses slik at den trår i kraft samtidig eller senere enn 2017/2402.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Rettsakten er i kraft i EU og til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.