Avslag på godkjenning av visse helsepåstander på matvarer
Kommisjonsforordning (EU) 2016/1411 av 24. august 2016 om avslag på bruk av helsepåstander på næringsmidler, andre enn de som gjelder påstander om redusert sykdomsrisiko og barns utvikling og helse
Commission Regulation (EU) 2016/1411 of 24 August 2016 refusing to authorise certain health claims made on foods, other than those referring to the reduction of disease risk and to children's development and health
Norsk forskrift kunngjort 13.2.2017
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.2.2017)
Sammendrag av innhold
Rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rttsakt gjelder avslag på sju helsepåstander som det er søkt om godkjenning om etter artikkel 13(5) i påstandsforordningen (forordning (EF) nr. 1924/2006). Søknader etter artikkel 13(5) innebærer ny vitenskapelig dokumentasjon eller et ønske om at den innsendte dokumentasjonen skal være unntatt offentlighet grunnet eiendomsrettigheter.
De avviste stoffene i påstandene omhandler;
- Koffein og fysisk utholdenhet (EFSA-Q-2013-00399),
- Clarinol® og Tonali® og reduksjon i kroppsfett (EFSA-Q-2014-00580),
- SYNBIO® og naturlig regulering av tarmen (EFSA-Q-2014-00567),
- FRUIT UP® og reduksjon av postprandial blodsukker (EFSA-Q-2014-00405),
- En kombinasjon av granateple ekstrakt og jordskokk og økning i antall spermier (EFSA-Q-2014-00566),
- Bifidoacterium bifidum CNCM I-3426 og økning i sunne dager og opprettholdelse av et normalt mmunsystem hos voksne (EFSA-Q-2014-00673),
- C21, N-methylpyridium og trigonelline og vedlikehold av DNA integritet i kroppscellene (EFSA-Q-2014-00624).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen implementeres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Virksomhetene:
Virksomhetene må forholde seg til de avslåtte helsepåstandene.
Forbrukerne:
EFSAs vurderinger gir forbrukerne større trygghet for at helsepåstandene som ikke er i bruk er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Påstandene ble diskutert på arbeidsgruppemøte 9. november 2015. Ingen MS hadde kommentarer til rettsakten. Det er ingen horisontale utfordringer. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rttsakt gjelder avslag på sju helsepåstander som det er søkt om godkjenning om etter artikkel 13(5) i påstandsforordningen (forordning (EF) nr. 1924/2006). Søknader etter artikkel 13(5) innebærer ny vitenskapelig dokumentasjon eller et ønske om at den innsendte dokumentasjonen skal være unntatt offentlighet grunnet eiendomsrettigheter.
De avviste stoffene i påstandene omhandler;
- Koffein og fysisk utholdenhet (EFSA-Q-2013-00399),
- Clarinol® og Tonali® og reduksjon i kroppsfett (EFSA-Q-2014-00580),
- SYNBIO® og naturlig regulering av tarmen (EFSA-Q-2014-00567),
- FRUIT UP® og reduksjon av postprandial blodsukker (EFSA-Q-2014-00405),
- En kombinasjon av granateple ekstrakt og jordskokk og økning i antall spermier (EFSA-Q-2014-00566),
- Bifidoacterium bifidum CNCM I-3426 og økning i sunne dager og opprettholdelse av et normalt mmunsystem hos voksne (EFSA-Q-2014-00673),
- C21, N-methylpyridium og trigonelline og vedlikehold av DNA integritet i kroppscellene (EFSA-Q-2014-00624).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen implementeres i norsk regelverk ved en henvisningsbestemmelse i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Virksomhetene:
Virksomhetene må forholde seg til de avslåtte helsepåstandene.
Forbrukerne:
EFSAs vurderinger gir forbrukerne større trygghet for at helsepåstandene som ikke er i bruk er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.
Mattilsynet:
Tilsyn med bruken av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Påstandene ble diskutert på arbeidsgruppemøte 9. november 2015. Ingen MS hadde kommentarer til rettsakten. Det er ingen horisontale utfordringer. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen.