Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2031 av 26. juli 2024 om malen for overvåkingsplaner i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1805 om bruk av fornybar og lavkarbondrivstoff for maritim transport og endring av direktiv 2009/16/EF
Bærekraftig drivstoff for maritim transport: gjennomføringsbestemmelser om maler for overvåkingsplaner
EØS-notat offentliggjort 5.12.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 27.3.2024 med tilbakemeldingsfrist 24.4.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 29.7.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.12.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/2031 om mal for overvåkingsplaner under FuelEU-forordningen er fastsatt med hjemmel i artikkel 8(4) i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1805 om bruk av fornybar og lavkarbondrivstoff for maritim transport (FuelEU Maritime, heretter FuelEU), som innebærer et felles EU-rammeverk for å sikre økt bruk av alternative energikilder i innenriks og internasjonal skipsfart som opererer i EØS-området.
Som fastsatt i FuelEU-forordningen må rederier utarbeide overvåkningsplaner for hvert av sine skip. Overvåkingsplanen skal sendes inn i Thetis-MRV/FuelEU-databasen, og forordning 2024/2031 fastsetter en mal for planen og angir hvilken informasjon denne skal omfatte. Dette skal sikre at fullstendig og standardisert informasjon sendes inn, noe som vil bidra til mest mulig lik overvåking og rapportering fra de berørte rederiene.
Overvåkingsplanen omfatter de elementene som er listet i artikkel 8(3) i FuelEU. Rederiene kan også henvise til eksisterende prosedyrer og systemer i sine styringssystemer, som sikkerhetsstyringssystemet i henhold til ISM-koden, skipsspesifikk energieffektivitetsplan (SEEMP) iht. MARPOL vedlegg VI og systemer som er omfattet av kvalitetsstyringsstandarder. Der dette er tilfellet, skal overvåkingsplanen inneholde en kort beskrivelse eller oppsummering av de eksisterende prosedyrene og systemene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er en forordning som krever gjennomføring i norsk rett. Det er vurdert at forordningen ikke krever lovendring, men kan gjennomføres med hjemmel i skipssikkerhetsloven. I Sjøfartsdirektoratets høring er det foreslått å gjennomføre forordningen samme sted som hovedrettsakten, i forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten angir en mal for utforming av overvåkingsplanen, basert på de kravene/elementene som allerede ligger i FuelEU-forordningen. Rettsakten gir dermed ikke nevneverdige selvstendige økonomiske eller administrative konsekvenser for rederiene eller verifikatørene.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært på høring i EU, og det er mottatt innspill fra flere av de berørte aktørene. Denne rettsakten (2024/2031) og FuelEU-rettsaktene 2023/1805 og 2024/2027 var på høring for gjennomføring i norsk rett fra 23. august til 29. oktober 2024. Det ble mottatt 13 høringsinnspill. Det er ingen av høringsinnspillene som har kommentarer konkret til verken innholdet eller gjennomføringen av 2024/2027 eller 2024/2031.
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for transport, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er relevant og akseptabel, med forbehold om at hovedrettsakten (EU) 2023/1805 inntas i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten trådte i kraft i EU 18. august 2024. Rettsakten er til vurdering i EØS/EFTA-landene.
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for transport der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.