Bekjempelse av prionsykdommer (TSE): endrings- og overgangsbestemmelser (2001)
Kommisjonsforordning (EF) nr. 1326/2001 av 29. juni 2001 om fastsettelse av overgangstiltak med henblikk på overgang til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 999/2001 om fastsettelse av regler for å forebygge, bekjempe og utrydde visse typer overførbar spongiform encefalopati, og om endring av vedlegg VII og XI til nevnte forordning
Commission Regulation (EC) No 1326/2001 of 29 June 2001 laying down transitional measures to permit the changeover to the Regulation of the European Parliament and of the Council (EC) No 999/2001 laying down rules for the prevention, control and eradication of certain transmissible spongiform encephalopathies, and amending Annexes VII and XI to that Regulation
EØS-komitebeslutning 20.6.2003 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave)
1) Ved artikkel 7, 9 og 15-18 i forordning (EF) nr. 999/2001 er det fastsatt regler om fôrvarer og innført ytterligere restriksjoner for produkter framstilt av drøvtyggere og markedsføring av levende dyr og produkter av animalsk opprinnelse. Kravene i disse artiklene varierer avhengig av hvordan de berørte medlemsstatene eller tredjestatene er klassifisert med hensyn til BSE-status. Klassifiseringen som bestemmer BSE-status, skal fastsettes på grunnlag av kriteriene fastsatt i artikkel 5 i forordning (EF) nr. 999/2001. Til dags dato er det ikke truffet noen beslutning om at en medlemsstat eller tredjestat skal klassifiseres i en kategori på grunnlag av de nye bestemmelsene fastsatt i artikkel 5. Alle bestemmelsene i forordningen får dermed anvendelse fra 1. juli 2001, med mindre det er vedtatt overgangstiltak på grunnlag av artikkel 23. Da det ikke foreligger vedtak om klassifisering, kan ikke artikkel 7, 9 og 15-18 få anvendelse, og det er derfor nødvendig med overgangstiltak.
2) Overgangstiltak for visse regler som er basert på klassifiseringen, særlig regler som gjelder spesifisert risikomateriale, er allerede fastsatt i artikkel 22, der det framgår at de får anvendelse minst til 1. januar 2002 og skal opphøre umiddelbart etter den dato da det gjøres et vedtak om klassifisering i samsvar med artikkel 5, da artikkel 8, som gjelder spesifisert risikomateriale, får anvendelse. Av klarhetshensyn bør de andre artiklene som er basert på klassifiseringen, omfattes av de samme reglene for overgangen fra overgangsbestemmelsene til forordningens bestemmelser.
3) Fellesskapsreglene for overførbar spongiform encefalopati om forbud med hensyn til fôrvarer som var gjeldende umiddelbart før forordning (EF) nr. 999/2001 trådte i kraft, er fastsatt ved rådsvedtak 2000/766/EF om visse vernetiltak i forbindelse med overførbar spongiform encefalopati og om fôring med animalske proteiner, og ved kommisjonsvedtak 2001/9/EF, endret ved vedtak 2001/165/EF, om kontrolltiltak som er nødvendige for gjennomføringen av rådsvedtak 2000/766/EF. Ved vedtak 2000/766/EF innstilles, med visse unntak, fôringen av alle produksjonsdyr med bearbeidet animalsk protein til 30. juni 2001. Rådet konkluderte 24. april 2001 med at tidsrommet for anvendelse av vedtaket skulle forlenges. Sistnevnte vedtak skal derfor som et overgangstiltak endres tilsvarende. Eventuelle ytterligere endringer avhenger av et vedtak om klassifisering av medlemsstater, og av hvor effektive kontrolltiltakene som iverksettes av de enkelte medlemsstatene, er.
4) Fellesskapsreglene for overførbar spongiform encefalopati om markedsføring og eksport av levende storfe og visse produkter av animalsk opprinnelse framstilt av storfe, som var gjeldende umiddelbart før forordning (EF) nr. 999/2001 trådte i kraft, er fastsatt ved eller vedtatt i henhold til kommisjonsvedtak 92/290/EØF av 14. mai 1992 om visse vernetiltak mot bovin spongiform encefalopati (BSE) i Det forente kongerike i forbindelse med storfeembryoer, rådsvedtak 98/256/EF av 16. mars 1998 om nødtiltak til vern mot bovin spongiform encefalopati, om endring av vedtak 94/474/EF, og om oppheving av vedtak 96/239/EF, kommisjonsvedtak 98/351/EF av 29. mai 1998 om fastsettelse av datoen da forsendelse kan begynne fra Nord-Irland av produkter framstilt av storfe etter ordningen for besetninger som oppfyller vilkårene for eksport i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF, kommisjonsvedtak 1999/514/EF av 23. juli 1999 om fastsettelse av den dato da forsendelse av storfeprodukter fra Det forente kongerike under den datobaserte eksportordningen kan begynne i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF, kommisjonsvedtak 2000/345/EF av 22. mai 2000 om fastsetjing av datoen då sending frå Portugal til Tyskland av visse produkt til forbrenning kan ta til i medhald av artikkel 3 nr. 6 i vedtak 98/653/EF, kommisjonsvedtak 2000/371/EF av 6. juni 2000 om fastsetjing av datoen då sending av oksar til tyrefekting frå Portugal til Frankrike kan ta til i medhald av artikkel 3 nr. 7 i vedtak 98/653/EF, kommisjonsvedtak 2000/372/EF av 6. juni 2000 om fastsetjing av datoen då sending av oksar til tyrefekting frå Portugal til Spania kan ta til i medhald av artikkel 3 nr. 7 i vedtak 98/653/EF og kommisjonsvedtak 2001/376/EF av 18. april 2001 om tiltak som følge av forekomst av bovin spongiform encefalopati i Portugal og om gjennomføring av en datobasert eksportordning. Disse vedtakene skal derfor fortsatt gjelde i overgangsperioden.
5) Fellesskapsreglene for overførbar spongiform encefalopati om spesifisert risikomateriale som var gjeldende umiddelbart før forordning (EF) nr. 999/2001 trådte i kraft, er fastsatt ved eller vedtatt i henhold til kommisjonsvedtak 2000/418/EF av 29. juni 2000 om regulering av bruk av risikomateriale med hensyn til overførbar spongiform encefalopati og om endring av vedtak 94/474/EF,14 sist endret ved vedtak 2001/384/EF. Dette vedtak er endret med hensyn til virvelsøylen hos storfe, mekanisk utbeinet kjøtt og import fra tredjestater etter at Rådets felles holdning (EF) nr. 8/2001 av 12. februar 2001 med sikte på vedtak av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 999/2001 om fastsettelse av regler for å forebygge, bekjempe og utrydde visse typer overførbar spongiform encefalopati ble vedtatt. I vedlegg XI til nevnte forordning er det fastsatt regler om spesifisert risikomateriale som får anvendelse i overgangsperioden. Kapittel A i nevnte vedlegg bør derfor ajourføres slik at det omfatter bestemmelsene om spesifisert risikomateriale som er vedtatt etter at Rådets felles holdning ble vedtatt.
6) Til det er gjort vedtak om klassifisering av tredjestater, og som en forholdsregel, er det hensiktsmessig å fastsette at minstekravet til vernetiltak fastsatt ved forordning (EF) nr. 999/2001 ved import fra alle tredjestater som ikke vurderes som BSE-frie, bør få anvendelse ved all import av levende storfe, embryoer og egg. Videre er fjerning av spesifisert risikomateriale fra produkter som er beregnet på konsum eller fôr, det klart viktigste tiltaket for vern av folkehelsen. Det er derfor hensiktsmessig som et overgangstiltak å utvide listen over produkter som omfattes av importrestriksjonene i samsvar med vedtak 2000/418/EF, slik at den omfatter alle produkter som inneholder materiale fra storfe, sauer eller geiter som omfattes av Fellesskapets hygienesertifikater. De tredjestatene som er unntatt fra vedtak 2000/418/EF, bør imidlertid også unntas fra dette overgangstiltaket. Med sikte på å overholde internasjonale forpliktelser i henhold til Verdens handelsorganisasjons avtale om anvendelse av helse- og plantehelsetiltak, særlig framgangsmåten ved melding, får bestemmelsene om import ikke anvendelse før 1. oktober 2001.
7) I vedlegg VII til forordning (EF) nr. 999/2001 er det fastsatt nærmere regler for tiltakene som skal iverksettes ved bekreftet forekomst av TSE. Disse bestemmelsene må ajourføres for å gjenspeile de detaljerte tekniske bestemmelsene om utryddelse som anvendes av medlemsstatene, idet det tas hensyn til uttalelsen fra Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål av 15. september 2000 om BSE-relatert slakting av storfe. Komiteen konkluderte i sin uttalelse med at nedslakting av (hele) besetninger allerede har en viss virkning både med hensyn til fjerning av tilfeller som ellers ikke hadde blitt oppdaget, og med hensyn til forebygging av nye tilfeller. Tilnærmet samme virkning kan imidlertid oppnås ved nedslakting av alle dyr som er født og/eller oppdrettet i samme besetning som det bekreftede tilfellet, innen et tidsrom på omtrent 12 måneder før og etter fødselsdatoen til det bekreftede tilfellet (nedslakting av fødselskohorter). Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål anbefalte å nedslakte minst fødselskohorten når det oppstår et nasjonalt BSE-tilfelle, uavhengig av den gjeldende epidemiologiske situasjonen. Det er derfor hensiktsmessig å endre de nærmere bestemmelsene om utryddelse ved at nedslakting av hele besetningen blir valgfritt avhengig av den gjeldende lokale situasjonen.
8) Av klarhetshensyn må kommisjonsvedtak 94/474/EF av 27. juli 1994 om visse vernetiltak mot bovin spongiform encefalopati og om oppheving av vedtak 89/469/EØF og 90/200/EØF,kommisjonsvedtak 94/381/EF av 27. juni 1994 om visse vernetiltak i forbindelse med bovin spongiform encefalopati og om fôring med proteiner fra pattedyr og vedtak 2000/418/EF om regulering av bruk av risikomateriale med hensyn til overførbar spongiform encefalopati og om endring av vedtak 94/474/EF oppheves.
9) Den faste veterinærkomité har ikke avgitt uttalelse. Kommisjonen har derfor foreslått disse tiltakene for Rådet 15. juni 2001 i samsvar med artikkel 24 i forordning (EF) nr. 999/2001, og Rådet skal treffe sin beslutning innen tre måneder.
10) Rådet har imidlertid verken vedtatt tiltakene eller motsatt seg forslaget, og det vedtok 19. juni 2001 at det ikke ville endre sin holdning i denne perioden.
11) Under disse omstendighetene og med hensyn til at det haster å få gjennomført disse tiltakene som Europaparlamentet er underrettet om i samsvar med bestemmelsene i rådsvedtak 1999/468/EF, og med forbehold for artikkel 8 i nevnte vedtak, bør disse tiltakene nå vedtas av Kommisjonen uten unødig forsinkelse
1) Ved artikkel 7, 9 og 15-18 i forordning (EF) nr. 999/2001 er det fastsatt regler om fôrvarer og innført ytterligere restriksjoner for produkter framstilt av drøvtyggere og markedsføring av levende dyr og produkter av animalsk opprinnelse. Kravene i disse artiklene varierer avhengig av hvordan de berørte medlemsstatene eller tredjestatene er klassifisert med hensyn til BSE-status. Klassifiseringen som bestemmer BSE-status, skal fastsettes på grunnlag av kriteriene fastsatt i artikkel 5 i forordning (EF) nr. 999/2001. Til dags dato er det ikke truffet noen beslutning om at en medlemsstat eller tredjestat skal klassifiseres i en kategori på grunnlag av de nye bestemmelsene fastsatt i artikkel 5. Alle bestemmelsene i forordningen får dermed anvendelse fra 1. juli 2001, med mindre det er vedtatt overgangstiltak på grunnlag av artikkel 23. Da det ikke foreligger vedtak om klassifisering, kan ikke artikkel 7, 9 og 15-18 få anvendelse, og det er derfor nødvendig med overgangstiltak.
2) Overgangstiltak for visse regler som er basert på klassifiseringen, særlig regler som gjelder spesifisert risikomateriale, er allerede fastsatt i artikkel 22, der det framgår at de får anvendelse minst til 1. januar 2002 og skal opphøre umiddelbart etter den dato da det gjøres et vedtak om klassifisering i samsvar med artikkel 5, da artikkel 8, som gjelder spesifisert risikomateriale, får anvendelse. Av klarhetshensyn bør de andre artiklene som er basert på klassifiseringen, omfattes av de samme reglene for overgangen fra overgangsbestemmelsene til forordningens bestemmelser.
3) Fellesskapsreglene for overførbar spongiform encefalopati om forbud med hensyn til fôrvarer som var gjeldende umiddelbart før forordning (EF) nr. 999/2001 trådte i kraft, er fastsatt ved rådsvedtak 2000/766/EF om visse vernetiltak i forbindelse med overførbar spongiform encefalopati og om fôring med animalske proteiner, og ved kommisjonsvedtak 2001/9/EF, endret ved vedtak 2001/165/EF, om kontrolltiltak som er nødvendige for gjennomføringen av rådsvedtak 2000/766/EF. Ved vedtak 2000/766/EF innstilles, med visse unntak, fôringen av alle produksjonsdyr med bearbeidet animalsk protein til 30. juni 2001. Rådet konkluderte 24. april 2001 med at tidsrommet for anvendelse av vedtaket skulle forlenges. Sistnevnte vedtak skal derfor som et overgangstiltak endres tilsvarende. Eventuelle ytterligere endringer avhenger av et vedtak om klassifisering av medlemsstater, og av hvor effektive kontrolltiltakene som iverksettes av de enkelte medlemsstatene, er.
4) Fellesskapsreglene for overførbar spongiform encefalopati om markedsføring og eksport av levende storfe og visse produkter av animalsk opprinnelse framstilt av storfe, som var gjeldende umiddelbart før forordning (EF) nr. 999/2001 trådte i kraft, er fastsatt ved eller vedtatt i henhold til kommisjonsvedtak 92/290/EØF av 14. mai 1992 om visse vernetiltak mot bovin spongiform encefalopati (BSE) i Det forente kongerike i forbindelse med storfeembryoer, rådsvedtak 98/256/EF av 16. mars 1998 om nødtiltak til vern mot bovin spongiform encefalopati, om endring av vedtak 94/474/EF, og om oppheving av vedtak 96/239/EF, kommisjonsvedtak 98/351/EF av 29. mai 1998 om fastsettelse av datoen da forsendelse kan begynne fra Nord-Irland av produkter framstilt av storfe etter ordningen for besetninger som oppfyller vilkårene for eksport i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF, kommisjonsvedtak 1999/514/EF av 23. juli 1999 om fastsettelse av den dato da forsendelse av storfeprodukter fra Det forente kongerike under den datobaserte eksportordningen kan begynne i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF, kommisjonsvedtak 2000/345/EF av 22. mai 2000 om fastsetjing av datoen då sending frå Portugal til Tyskland av visse produkt til forbrenning kan ta til i medhald av artikkel 3 nr. 6 i vedtak 98/653/EF, kommisjonsvedtak 2000/371/EF av 6. juni 2000 om fastsetjing av datoen då sending av oksar til tyrefekting frå Portugal til Frankrike kan ta til i medhald av artikkel 3 nr. 7 i vedtak 98/653/EF, kommisjonsvedtak 2000/372/EF av 6. juni 2000 om fastsetjing av datoen då sending av oksar til tyrefekting frå Portugal til Spania kan ta til i medhald av artikkel 3 nr. 7 i vedtak 98/653/EF og kommisjonsvedtak 2001/376/EF av 18. april 2001 om tiltak som følge av forekomst av bovin spongiform encefalopati i Portugal og om gjennomføring av en datobasert eksportordning. Disse vedtakene skal derfor fortsatt gjelde i overgangsperioden.
5) Fellesskapsreglene for overførbar spongiform encefalopati om spesifisert risikomateriale som var gjeldende umiddelbart før forordning (EF) nr. 999/2001 trådte i kraft, er fastsatt ved eller vedtatt i henhold til kommisjonsvedtak 2000/418/EF av 29. juni 2000 om regulering av bruk av risikomateriale med hensyn til overførbar spongiform encefalopati og om endring av vedtak 94/474/EF,14 sist endret ved vedtak 2001/384/EF. Dette vedtak er endret med hensyn til virvelsøylen hos storfe, mekanisk utbeinet kjøtt og import fra tredjestater etter at Rådets felles holdning (EF) nr. 8/2001 av 12. februar 2001 med sikte på vedtak av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 999/2001 om fastsettelse av regler for å forebygge, bekjempe og utrydde visse typer overførbar spongiform encefalopati ble vedtatt. I vedlegg XI til nevnte forordning er det fastsatt regler om spesifisert risikomateriale som får anvendelse i overgangsperioden. Kapittel A i nevnte vedlegg bør derfor ajourføres slik at det omfatter bestemmelsene om spesifisert risikomateriale som er vedtatt etter at Rådets felles holdning ble vedtatt.
6) Til det er gjort vedtak om klassifisering av tredjestater, og som en forholdsregel, er det hensiktsmessig å fastsette at minstekravet til vernetiltak fastsatt ved forordning (EF) nr. 999/2001 ved import fra alle tredjestater som ikke vurderes som BSE-frie, bør få anvendelse ved all import av levende storfe, embryoer og egg. Videre er fjerning av spesifisert risikomateriale fra produkter som er beregnet på konsum eller fôr, det klart viktigste tiltaket for vern av folkehelsen. Det er derfor hensiktsmessig som et overgangstiltak å utvide listen over produkter som omfattes av importrestriksjonene i samsvar med vedtak 2000/418/EF, slik at den omfatter alle produkter som inneholder materiale fra storfe, sauer eller geiter som omfattes av Fellesskapets hygienesertifikater. De tredjestatene som er unntatt fra vedtak 2000/418/EF, bør imidlertid også unntas fra dette overgangstiltaket. Med sikte på å overholde internasjonale forpliktelser i henhold til Verdens handelsorganisasjons avtale om anvendelse av helse- og plantehelsetiltak, særlig framgangsmåten ved melding, får bestemmelsene om import ikke anvendelse før 1. oktober 2001.
7) I vedlegg VII til forordning (EF) nr. 999/2001 er det fastsatt nærmere regler for tiltakene som skal iverksettes ved bekreftet forekomst av TSE. Disse bestemmelsene må ajourføres for å gjenspeile de detaljerte tekniske bestemmelsene om utryddelse som anvendes av medlemsstatene, idet det tas hensyn til uttalelsen fra Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål av 15. september 2000 om BSE-relatert slakting av storfe. Komiteen konkluderte i sin uttalelse med at nedslakting av (hele) besetninger allerede har en viss virkning både med hensyn til fjerning av tilfeller som ellers ikke hadde blitt oppdaget, og med hensyn til forebygging av nye tilfeller. Tilnærmet samme virkning kan imidlertid oppnås ved nedslakting av alle dyr som er født og/eller oppdrettet i samme besetning som det bekreftede tilfellet, innen et tidsrom på omtrent 12 måneder før og etter fødselsdatoen til det bekreftede tilfellet (nedslakting av fødselskohorter). Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål anbefalte å nedslakte minst fødselskohorten når det oppstår et nasjonalt BSE-tilfelle, uavhengig av den gjeldende epidemiologiske situasjonen. Det er derfor hensiktsmessig å endre de nærmere bestemmelsene om utryddelse ved at nedslakting av hele besetningen blir valgfritt avhengig av den gjeldende lokale situasjonen.
8) Av klarhetshensyn må kommisjonsvedtak 94/474/EF av 27. juli 1994 om visse vernetiltak mot bovin spongiform encefalopati og om oppheving av vedtak 89/469/EØF og 90/200/EØF,kommisjonsvedtak 94/381/EF av 27. juni 1994 om visse vernetiltak i forbindelse med bovin spongiform encefalopati og om fôring med proteiner fra pattedyr og vedtak 2000/418/EF om regulering av bruk av risikomateriale med hensyn til overførbar spongiform encefalopati og om endring av vedtak 94/474/EF oppheves.
9) Den faste veterinærkomité har ikke avgitt uttalelse. Kommisjonen har derfor foreslått disse tiltakene for Rådet 15. juni 2001 i samsvar med artikkel 24 i forordning (EF) nr. 999/2001, og Rådet skal treffe sin beslutning innen tre måneder.
10) Rådet har imidlertid verken vedtatt tiltakene eller motsatt seg forslaget, og det vedtok 19. juni 2001 at det ikke ville endre sin holdning i denne perioden.
11) Under disse omstendighetene og med hensyn til at det haster å få gjennomført disse tiltakene som Europaparlamentet er underrettet om i samsvar med bestemmelsene i rådsvedtak 1999/468/EF, og med forbehold for artikkel 8 i nevnte vedtak, bør disse tiltakene nå vedtas av Kommisjonen uten unødig forsinkelse