Bekjempelse av prionsykdommer (TSE): endringsbestemmelser om fôrvarer og omsetning av sauer og geiter og produkter av disse
Kommisjonsforordning (EF) nr. 270/2002 av 14. februar 2002 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 999/2001 med hensyn til spesifisert risikomateriale og epidemiologisk overvåking av overførbar spongiform encefalopati, og om endring av forordning (EF) nr. 1326/2001 med hensyn til fôrvarer og markedsføring av sauer og geiter og produkter av disse
Commission Regulation (EC) No 270/2002 of 14 February 2002 amending Regulation (EC) No 999/2001 of the European Parliament and of the Council as regards specified risk material and epidemio-surveillance for transmissible spongiform encephalopathies and amending Regulation (EC) No 1326/2001 as regards animal feeding and the placing on the market of ovine and caprine animals and products thereof
EØS-komitebeslutning 20.6.2003 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave)
1) I vedlegg III til forordning (EF) nr. 999/2001 er det fastsatt nærmere regler for overvåking av overførbar spongiform encefalopati (TSE) hos sauer og geiter.
2) Disse reglene bør gjennomgås igjen for å ta hensyn til uttalelse av 18.-19. oktober 2001 fra Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål, som anbefalte at det raskt utføres en undersøkelse om forekomsten av TSE med de hurtigprøvene som er tilgjengelige, og med bruk av en statistisk begrunnet tilretteleggelse av prøvetakingen og prøvestørrelsen.
3) Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål har i sin uttalelse av 29.-30. november 2001 om krav til statistisk autoritative BSE-/TSE-undersøkelser, opplyst at TSE-prevalensen hos voksne sauer kan variere fra 20 til 500 TSE-positive per 1 million sauer, avhengig av medlemsstaten. I medlemsstater med en stor populasjon av sauer er en prøvestørrelse som er tilstrekkelig til å påvise en prevalens på ett positivt dyr av 20 000 friske slaktedyr, med et konfidensnivå på 95 %, det høyeste som det er realistisk å oppnå på det nåværende tidspunkt. Prøvestørrelsen i stater med en liten sauepopulasjon bør tilpasses for å ta hensyn til det faktiske antall dyr som kan undersøkes.
4) Alderskriteriene for å definere hvilke populasjoner det skal tas prøver av, bør av praktiske grunner utvides ved at det vises til tannsett. Medlemsstater som har iverksatt andre systemer for å bestemme dyrets alder, bør fortsatt ha tillatelse til å bruke en alder på 18 måneder.
5) Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmåls uttalelse av 29.-30. november 2001 anbefalte også at prionproteingenotype hos en tilfeldig valgt delprøve av overvåkede sauer, bør bestemmes. Prøvestørrelsen for stater med en liten sauepopulasjon bør tilpasses for å ta hensyn til det faktiske antall dyr som kan undersøkes.
6) Finland og Østerrike bekreftet henholdsvis 7. og 13. desember 2001 sine første tilfeller av bovin spongiform encefalopati (BSE). Det er derfor ikke lenger riktig at disse medlemsstatene skal kunne fritas når det gjelder å overvåke friske slaktestorfe, å fjerne virvelsøylen og å gjennomføre en avgjørende statistisk undersøkelse.
7) I overgangsperioden fastsettes det nærmere regler for fjerning og destruering av spesifisert risikomateriale i del A i vedlegg XI til forordning (EF) nr. 999/2001.
8) For å unngå unødvendige forstyrrelser av det indre marked og for å ta hensyn til uttalelsene fra Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål som det vises til i kommisjonsvedtak 2001/233/EF, bør skrotter eller deler av skrotter av storfe som fortsatt inneholder virvelsøylen, godkjennes for handel mellom medlemsstatene og ved import fra tredjestater. For å sikre at medlemsstatene kontrollerer at virvelsøylen fjernes, bør det fastsettes særlige kontrolltiltak.
9) Medlemsstatene bør også ha mulighet til å tillate at virvelsøylen fjernes i slakterforretninger som er særskilt godkjent, kontrollert og registrert for dette formålet.
10) Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål pekte i sin uttalelse av 29. juni 2001 om fettvev i forbindelse med fordøyelseskanalen hos storfe, sauer og geiter, at potensiell smittsomhet kan finnes i mesenteriets nerver og lymfeknuter, som finnes i nærheten av arteria mesenterica hos storfe. Ettersom det sannsynligvis ikke er mulig å kontrollere at bare dette bestemte området er fjernet, bør derfor hele mesenteriet fra storfe anses som spesifisert risikomateriale.
11) Reglene som gjelder etter at spesifisert risikomateriale er fjernet, og særlig de som gjelder farging av slikt materiale, må gjøres klarere.
12) Fjerningen av spesifisert risikomateriale fra produkter beregnet på næringsmidler og fôrvarer, er det viktigste enkelttiltaket for vern av folkehelsen. Inntil det er truffet beslutninger om klassifisering av tredjestater, er det som et forebyggende tiltak hensiktsmessig å opprettholde minstekravene til vernetiltak fastsatt i forordning (EF) nr. 999/2001 når det gjelder import fra de tredjestater som ikke anses å være fri for BSE. Noen tredjestater der Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmåls risikovurdering viste at det er svært lite sannsynlig at BSE skal forekomme hos storfe av nasjonal opprinnelse, er unntatt fra overgangstiltakene. Det er nødvendig å klarlegge på hvilke vilkår det er tillatt med import fra disse statene som omfattes av unntaket, særlig når det gjelder opprinnelsen til de importerte produktene.
13) I sin uttalelse av 29. juni 2001 om den geografiske risikoen for BSE i visse tredjestater konkluderte Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål med at det i tillegg til i stater som tidligere er vurdert, er det svært lite sannsynlig at BSE skal forekomme hos storfe av nasjonal opprinnelse i Panama og El Salvador. Panama og El Salvador bør derfor tilføyes på listen over tredjestater som omfattes av et unntak for all import av produkter av animalsk opprinnelse, levende storfe, embryoer og egg.
14) Forordning (EF) nr. 999/2001 bør derfor endres.
15) Erfaring har vist at det er nødvendig å klargjøre tiltakene som gjelder fôr fastsatt i forordning (EF) nr. 1326/2001, samtidig som forbudet fastsatt ved rådsvedtak 2000/766/EF, opprettholdes i overgangsperioden. Det bør også klargjøres at reglene i nevnte forordning om markedsføring av levende sauer og geiter, samt sæd, embryoer og egg av disse, gjelder i overgangsperioden.
16) Forordning (EF) nr. 1326/2001 bør derfor endres.
17) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra Den faste veterinærkomité
1) I vedlegg III til forordning (EF) nr. 999/2001 er det fastsatt nærmere regler for overvåking av overførbar spongiform encefalopati (TSE) hos sauer og geiter.
2) Disse reglene bør gjennomgås igjen for å ta hensyn til uttalelse av 18.-19. oktober 2001 fra Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål, som anbefalte at det raskt utføres en undersøkelse om forekomsten av TSE med de hurtigprøvene som er tilgjengelige, og med bruk av en statistisk begrunnet tilretteleggelse av prøvetakingen og prøvestørrelsen.
3) Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål har i sin uttalelse av 29.-30. november 2001 om krav til statistisk autoritative BSE-/TSE-undersøkelser, opplyst at TSE-prevalensen hos voksne sauer kan variere fra 20 til 500 TSE-positive per 1 million sauer, avhengig av medlemsstaten. I medlemsstater med en stor populasjon av sauer er en prøvestørrelse som er tilstrekkelig til å påvise en prevalens på ett positivt dyr av 20 000 friske slaktedyr, med et konfidensnivå på 95 %, det høyeste som det er realistisk å oppnå på det nåværende tidspunkt. Prøvestørrelsen i stater med en liten sauepopulasjon bør tilpasses for å ta hensyn til det faktiske antall dyr som kan undersøkes.
4) Alderskriteriene for å definere hvilke populasjoner det skal tas prøver av, bør av praktiske grunner utvides ved at det vises til tannsett. Medlemsstater som har iverksatt andre systemer for å bestemme dyrets alder, bør fortsatt ha tillatelse til å bruke en alder på 18 måneder.
5) Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmåls uttalelse av 29.-30. november 2001 anbefalte også at prionproteingenotype hos en tilfeldig valgt delprøve av overvåkede sauer, bør bestemmes. Prøvestørrelsen for stater med en liten sauepopulasjon bør tilpasses for å ta hensyn til det faktiske antall dyr som kan undersøkes.
6) Finland og Østerrike bekreftet henholdsvis 7. og 13. desember 2001 sine første tilfeller av bovin spongiform encefalopati (BSE). Det er derfor ikke lenger riktig at disse medlemsstatene skal kunne fritas når det gjelder å overvåke friske slaktestorfe, å fjerne virvelsøylen og å gjennomføre en avgjørende statistisk undersøkelse.
7) I overgangsperioden fastsettes det nærmere regler for fjerning og destruering av spesifisert risikomateriale i del A i vedlegg XI til forordning (EF) nr. 999/2001.
8) For å unngå unødvendige forstyrrelser av det indre marked og for å ta hensyn til uttalelsene fra Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål som det vises til i kommisjonsvedtak 2001/233/EF, bør skrotter eller deler av skrotter av storfe som fortsatt inneholder virvelsøylen, godkjennes for handel mellom medlemsstatene og ved import fra tredjestater. For å sikre at medlemsstatene kontrollerer at virvelsøylen fjernes, bør det fastsettes særlige kontrolltiltak.
9) Medlemsstatene bør også ha mulighet til å tillate at virvelsøylen fjernes i slakterforretninger som er særskilt godkjent, kontrollert og registrert for dette formålet.
10) Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål pekte i sin uttalelse av 29. juni 2001 om fettvev i forbindelse med fordøyelseskanalen hos storfe, sauer og geiter, at potensiell smittsomhet kan finnes i mesenteriets nerver og lymfeknuter, som finnes i nærheten av arteria mesenterica hos storfe. Ettersom det sannsynligvis ikke er mulig å kontrollere at bare dette bestemte området er fjernet, bør derfor hele mesenteriet fra storfe anses som spesifisert risikomateriale.
11) Reglene som gjelder etter at spesifisert risikomateriale er fjernet, og særlig de som gjelder farging av slikt materiale, må gjøres klarere.
12) Fjerningen av spesifisert risikomateriale fra produkter beregnet på næringsmidler og fôrvarer, er det viktigste enkelttiltaket for vern av folkehelsen. Inntil det er truffet beslutninger om klassifisering av tredjestater, er det som et forebyggende tiltak hensiktsmessig å opprettholde minstekravene til vernetiltak fastsatt i forordning (EF) nr. 999/2001 når det gjelder import fra de tredjestater som ikke anses å være fri for BSE. Noen tredjestater der Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmåls risikovurdering viste at det er svært lite sannsynlig at BSE skal forekomme hos storfe av nasjonal opprinnelse, er unntatt fra overgangstiltakene. Det er nødvendig å klarlegge på hvilke vilkår det er tillatt med import fra disse statene som omfattes av unntaket, særlig når det gjelder opprinnelsen til de importerte produktene.
13) I sin uttalelse av 29. juni 2001 om den geografiske risikoen for BSE i visse tredjestater konkluderte Styringskomiteen for vitenskapelige spørsmål med at det i tillegg til i stater som tidligere er vurdert, er det svært lite sannsynlig at BSE skal forekomme hos storfe av nasjonal opprinnelse i Panama og El Salvador. Panama og El Salvador bør derfor tilføyes på listen over tredjestater som omfattes av et unntak for all import av produkter av animalsk opprinnelse, levende storfe, embryoer og egg.
14) Forordning (EF) nr. 999/2001 bør derfor endres.
15) Erfaring har vist at det er nødvendig å klargjøre tiltakene som gjelder fôr fastsatt i forordning (EF) nr. 1326/2001, samtidig som forbudet fastsatt ved rådsvedtak 2000/766/EF, opprettholdes i overgangsperioden. Det bør også klargjøres at reglene i nevnte forordning om markedsføring av levende sauer og geiter, samt sæd, embryoer og egg av disse, gjelder i overgangsperioden.
16) Forordning (EF) nr. 1326/2001 bør derfor endres.
17) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra Den faste veterinærkomité