Bekjempelse av prionsykdommer (TSE): endringsbestemmelser om Storbritannia (2006)
Kommisjonsforordning (EF) nr. 657/2006 av 10. april 2006 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 999/2001 med hensyn til Det forente kongerike og om oppheving av rådsvedtak 98/256/EF samt vedtak 98/351/EF og 1999/514/EF
Commission Regulation (EC) No 657/2006 of 10 April 2006 amending Regulation (EC) No 999/2001 of the European Parliament and of the Council as regards the United Kingdom and repealing Council Decision 98/256/EC and Decisions 98/351/EC and 1999/514/EC
EØS-komitebeslutning 8.12.2006 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave)
1) Vedtak 98/256/EF har fortsatt å gjelde som et overgangstiltak i henhold til vedlegg XI til forordning (EF) nr. 999/2001.
2) I vedtak 98/256/EF forbys eksport fra Det forente kongerike av levende storfe og av produkter framstilt av storfe slaktet i Det forente kongerike, som kan komme inn i næringsmiddel- eller fôrkjeden eller som er bestemt til bruk i kosmetikk eller i medisinske eller farmasøytiske produkter. Det er fastsatt noen unntak, særlig for eksport av storfekjøtt og produkter av storfekjøtt under den datobaserte eksportordning (DBES).
3) De to vilkårene som må oppfylles for at embargoen mot Det forente kongerike kan oppheves, er en BSE-forekomst på mindre enn 200 tilfeller per million voksne dyr av storfe samt en positiv konklusjon fra næringsmiddel- og veterinærkontorets (FVO) inspeksjon av håndhevingen av BSE-kontroller i Det forente kongerike, og i hvilken grad Det forente kongerike er klar til å overholde Fellesskapets regelverk, særlig med hensyn til identifisering og registrering av storfe samt kontroller.
4) På generalforsamlingen i mai 2003 endret Verdens dyrehelseorganisasjon (OIE) kriteriene som brukes til å skille mellom stater med moderat risiko (kategori 4) og stater med høy risiko (kategori 5). For stater som driver aktiv overvåking, ble grensen satt til 200 BSE-tilfeller per million voksne dyr i populasjonen.
5) I juni 2003 anmodet Det forente kongerike om tillatelse til å drive handel på samme vilkår som andre medlemsstater, ettersom BSE-forekomsten i Det forente kongerike da nærmet seg 200, og at Det forente Kongerike av den grunn ikke lenger burde anses som en stat med høy risiko i henhold til OIEs kriterier. Til støtte for sitt krav framla Det forente kongerike dokumentasjon som omfatter beregninger av den absolutte forekomsten på grunnlag av resultatene av ordningen med delvis kontroll som gjelder i Det forente kongerike.
6) Vitenskapsgruppen for biologiske farer i Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) konkluderte i sin uttalelse av 21. april 2004 om vitenskapelig begrunnelse for å foreslå endringer i Det forente kongerikes datobaserte eksportordning (DBES) og regelen for dyr som er eldre enn 30 måneder (OTM-regelen), med at storfe som er født og oppdrettet i Det forente kongerike før 1. august 1996, bør holdes utenfor næringsmiddel- og fôrkjedene på grunn av høyere forekomst av BSE i den gruppen. For storfe som er født etter nevnte dato konkluderes det i uttalelsen med at BSE-faren for forbrukere er på et sammenlignbart nivå med den i andre medlemsstater. Fra 1. august 1996 har alt kjøttbeinmel fra pattedyr vært forbudt i fôr til alle produksjonsdyr i Det forente kongerike.
7) 12. mai 2004 avgav EFSA uttalelse om statusen som stat med moderat risiko. I henhold til uttalelsen skulle forekomsten i Det forente kongerike falle til under 200 mellom juli og desember 2004. På sitt plenumsmøte 9. og 10. mars 2005 fastslo EFSA at overvåkingsdataene fra andre halvdel av 2004 bekrefter konklusjonen i uttalelsen av mai 2004 og at Det forente kongerike ifølge OIEs klassifisering kan anses som en stat med moderat risiko når det gjelder BSE i den samlede storfepopulasjonen.
8) 19. juli 2004 offentliggjorde FVO rapporten om et kontrollbesøk i Storbritannia og Nord-Irland fra 26. april til 7. mai 2004 som gjaldt en allmenn vurdering av vernetiltak mot BSE. I rapporten ble det fastslått at ordningen i Nord-Irland i stor grad var tilfredsstillende, men at det var mangler på visse områder i Storbritannia som krevde ytterligere forbedringer.
9) 28. september 2005 offentliggjorde FVO rapporten om et kontrollbesøk i Storbritannia fra 6. til 15. juni 2005 som gjaldt vernetiltak mot BSE. Ved dette oppfølgingsbesøket ble det fastslått at det var gjort tilfredsstillende framskritt på de fleste områder.
10) 7. november 2005 erstattet Det forente kongerike regelen for storfe som er eldre enn 30 måneder, med regelen som gjaldt før 1996. Storfe født før 1. august 1996 kommer for alltid til å bli holdt utenfor næringsmiddel- og fôrkjeden. Det forente kongerike har siden oktober 2004 anvendt det samme overvåkingsprogrammet som de andre medlemsstatene for storfepopulasjonen født etter 31. juli 1996. Nåværende overvåkingsprogram, som gjelder for dyr som kom inn under den forrige ordningen for destruering fastsatt i henhold til kommisjonsforordning (EF) nr. 716/96 av 19. april 1996 om vedtakelse av ekstraordinære støttetiltak for markedet for storfekjøtt i Det forente kongerike, bør endres.
11) På bakgrunn av at storfepopulasjonens risikostatus anses som moderat og at FVO har framlagt positive rapporter, kan de BSE-tilknyttede restriksjonene på handel med storfe og storfeprodukter oppheves.
12) Vilkårene for oppheving av embargoen ble oppfylt 15. juni 2005, som er datoen da FVO avsluttet sitt kontrollbesøk i Storbritannia. Derfor bør virkningen av denne forordning med hensyn til kjøtt og andre produkter framstilt av slaktede dyr begrenses til kjøtt og produkter som er framstilt av dyr som er slaktet etter nevnte dato.
13) Vedtak 98/256/EF bør derfor oppheves, og reglene fastsatt i forordning (EF) nr. 999/2001 bør anvendes fullt ut.
14) I henhold til kommisjonsvedtak 2005/598/EF er det forbudt for Det forente kongerike å bringe i omsetning produkter framstilt av storfe født eller oppdrettet i Det forente kongerike før 1. august 1996. Det forente kongerike bør også sørge for at storfe født eller oppdrettet i Det forente kongerike før 1. august 1996 ikke sendes fra Det forente kongerikes territorium til andre medlemsstater eller til tredjestater.
15) I henhold til forordning (EF) nr. 999/2001 skal virvelsøylen hos storfe som er eldre enn 24 måneder, anses som spesifisert risikomateriale. Det forente kongerike har fått innvilget et unntak som tillater bruk av virvelsøylen hos storfe som er yngre enn 30 måneder. I nevnte forordning er det i tillegg fastsatt en utvidet liste over spesifisert risikomateriale for Det forente kongerike.
16) Som følge av opphevingen av gjeldende restriksjoner bør aldersgrensen for fjerning av virvelsøylen hos storfe og listen over spesifisert risikomateriale som får anvendelse i de andre medlemsstatene, også få anvendelse i Det forente kongerike. Forordning (EF) nr. 999/2001 bør derfor endres.
17) Med tanke på at det er ulike aldersgrenser for fjerning av virvelsøylen som spesifisert risikomateriale i Det forente kongerike og i de øvrige medlemsstatene, bør denne forordning av kontrollhensyn ikke umiddelbart få anvendelse på virvelsøyler fra storfe født eller oppdrettet i Det forente kongerike etter 31. juli 1996 og slaktet før denne forordnings ikrafttredelse. Slike virvelsøyler og produkter framstilt av slike virvelsøyler bør ikke sendes fra Det forente kongerike til andre medlemsstater eller til tredjestater.
18) Av hensyn til klarhet og samsvar i Fellesskapets regelverk bør kommisjonsvedtak 98/351/EF av 29. mai 1998 om fastsettelse av datoen da forsendelse kan begynne fra Nord-Irland av produkter framstilt av storfe etter ordningen for besetninger som oppfyller vilkårene for eksport i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF og kommisjonsvedtak 1999/514/EF av 23. juli 1999 om fastsettelse av den dato da forsendelse av storfeprodukter fra Det forente kongerike under den datobaserte eksportordningen kan begynne i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF oppheves.
19) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra Den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelsen
1) Vedtak 98/256/EF har fortsatt å gjelde som et overgangstiltak i henhold til vedlegg XI til forordning (EF) nr. 999/2001.
2) I vedtak 98/256/EF forbys eksport fra Det forente kongerike av levende storfe og av produkter framstilt av storfe slaktet i Det forente kongerike, som kan komme inn i næringsmiddel- eller fôrkjeden eller som er bestemt til bruk i kosmetikk eller i medisinske eller farmasøytiske produkter. Det er fastsatt noen unntak, særlig for eksport av storfekjøtt og produkter av storfekjøtt under den datobaserte eksportordning (DBES).
3) De to vilkårene som må oppfylles for at embargoen mot Det forente kongerike kan oppheves, er en BSE-forekomst på mindre enn 200 tilfeller per million voksne dyr av storfe samt en positiv konklusjon fra næringsmiddel- og veterinærkontorets (FVO) inspeksjon av håndhevingen av BSE-kontroller i Det forente kongerike, og i hvilken grad Det forente kongerike er klar til å overholde Fellesskapets regelverk, særlig med hensyn til identifisering og registrering av storfe samt kontroller.
4) På generalforsamlingen i mai 2003 endret Verdens dyrehelseorganisasjon (OIE) kriteriene som brukes til å skille mellom stater med moderat risiko (kategori 4) og stater med høy risiko (kategori 5). For stater som driver aktiv overvåking, ble grensen satt til 200 BSE-tilfeller per million voksne dyr i populasjonen.
5) I juni 2003 anmodet Det forente kongerike om tillatelse til å drive handel på samme vilkår som andre medlemsstater, ettersom BSE-forekomsten i Det forente kongerike da nærmet seg 200, og at Det forente Kongerike av den grunn ikke lenger burde anses som en stat med høy risiko i henhold til OIEs kriterier. Til støtte for sitt krav framla Det forente kongerike dokumentasjon som omfatter beregninger av den absolutte forekomsten på grunnlag av resultatene av ordningen med delvis kontroll som gjelder i Det forente kongerike.
6) Vitenskapsgruppen for biologiske farer i Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) konkluderte i sin uttalelse av 21. april 2004 om vitenskapelig begrunnelse for å foreslå endringer i Det forente kongerikes datobaserte eksportordning (DBES) og regelen for dyr som er eldre enn 30 måneder (OTM-regelen), med at storfe som er født og oppdrettet i Det forente kongerike før 1. august 1996, bør holdes utenfor næringsmiddel- og fôrkjedene på grunn av høyere forekomst av BSE i den gruppen. For storfe som er født etter nevnte dato konkluderes det i uttalelsen med at BSE-faren for forbrukere er på et sammenlignbart nivå med den i andre medlemsstater. Fra 1. august 1996 har alt kjøttbeinmel fra pattedyr vært forbudt i fôr til alle produksjonsdyr i Det forente kongerike.
7) 12. mai 2004 avgav EFSA uttalelse om statusen som stat med moderat risiko. I henhold til uttalelsen skulle forekomsten i Det forente kongerike falle til under 200 mellom juli og desember 2004. På sitt plenumsmøte 9. og 10. mars 2005 fastslo EFSA at overvåkingsdataene fra andre halvdel av 2004 bekrefter konklusjonen i uttalelsen av mai 2004 og at Det forente kongerike ifølge OIEs klassifisering kan anses som en stat med moderat risiko når det gjelder BSE i den samlede storfepopulasjonen.
8) 19. juli 2004 offentliggjorde FVO rapporten om et kontrollbesøk i Storbritannia og Nord-Irland fra 26. april til 7. mai 2004 som gjaldt en allmenn vurdering av vernetiltak mot BSE. I rapporten ble det fastslått at ordningen i Nord-Irland i stor grad var tilfredsstillende, men at det var mangler på visse områder i Storbritannia som krevde ytterligere forbedringer.
9) 28. september 2005 offentliggjorde FVO rapporten om et kontrollbesøk i Storbritannia fra 6. til 15. juni 2005 som gjaldt vernetiltak mot BSE. Ved dette oppfølgingsbesøket ble det fastslått at det var gjort tilfredsstillende framskritt på de fleste områder.
10) 7. november 2005 erstattet Det forente kongerike regelen for storfe som er eldre enn 30 måneder, med regelen som gjaldt før 1996. Storfe født før 1. august 1996 kommer for alltid til å bli holdt utenfor næringsmiddel- og fôrkjeden. Det forente kongerike har siden oktober 2004 anvendt det samme overvåkingsprogrammet som de andre medlemsstatene for storfepopulasjonen født etter 31. juli 1996. Nåværende overvåkingsprogram, som gjelder for dyr som kom inn under den forrige ordningen for destruering fastsatt i henhold til kommisjonsforordning (EF) nr. 716/96 av 19. april 1996 om vedtakelse av ekstraordinære støttetiltak for markedet for storfekjøtt i Det forente kongerike, bør endres.
11) På bakgrunn av at storfepopulasjonens risikostatus anses som moderat og at FVO har framlagt positive rapporter, kan de BSE-tilknyttede restriksjonene på handel med storfe og storfeprodukter oppheves.
12) Vilkårene for oppheving av embargoen ble oppfylt 15. juni 2005, som er datoen da FVO avsluttet sitt kontrollbesøk i Storbritannia. Derfor bør virkningen av denne forordning med hensyn til kjøtt og andre produkter framstilt av slaktede dyr begrenses til kjøtt og produkter som er framstilt av dyr som er slaktet etter nevnte dato.
13) Vedtak 98/256/EF bør derfor oppheves, og reglene fastsatt i forordning (EF) nr. 999/2001 bør anvendes fullt ut.
14) I henhold til kommisjonsvedtak 2005/598/EF er det forbudt for Det forente kongerike å bringe i omsetning produkter framstilt av storfe født eller oppdrettet i Det forente kongerike før 1. august 1996. Det forente kongerike bør også sørge for at storfe født eller oppdrettet i Det forente kongerike før 1. august 1996 ikke sendes fra Det forente kongerikes territorium til andre medlemsstater eller til tredjestater.
15) I henhold til forordning (EF) nr. 999/2001 skal virvelsøylen hos storfe som er eldre enn 24 måneder, anses som spesifisert risikomateriale. Det forente kongerike har fått innvilget et unntak som tillater bruk av virvelsøylen hos storfe som er yngre enn 30 måneder. I nevnte forordning er det i tillegg fastsatt en utvidet liste over spesifisert risikomateriale for Det forente kongerike.
16) Som følge av opphevingen av gjeldende restriksjoner bør aldersgrensen for fjerning av virvelsøylen hos storfe og listen over spesifisert risikomateriale som får anvendelse i de andre medlemsstatene, også få anvendelse i Det forente kongerike. Forordning (EF) nr. 999/2001 bør derfor endres.
17) Med tanke på at det er ulike aldersgrenser for fjerning av virvelsøylen som spesifisert risikomateriale i Det forente kongerike og i de øvrige medlemsstatene, bør denne forordning av kontrollhensyn ikke umiddelbart få anvendelse på virvelsøyler fra storfe født eller oppdrettet i Det forente kongerike etter 31. juli 1996 og slaktet før denne forordnings ikrafttredelse. Slike virvelsøyler og produkter framstilt av slike virvelsøyler bør ikke sendes fra Det forente kongerike til andre medlemsstater eller til tredjestater.
18) Av hensyn til klarhet og samsvar i Fellesskapets regelverk bør kommisjonsvedtak 98/351/EF av 29. mai 1998 om fastsettelse av datoen da forsendelse kan begynne fra Nord-Irland av produkter framstilt av storfe etter ordningen for besetninger som oppfyller vilkårene for eksport i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF og kommisjonsvedtak 1999/514/EF av 23. juli 1999 om fastsettelse av den dato da forsendelse av storfeprodukter fra Det forente kongerike under den datobaserte eksportordningen kan begynne i henhold til artikkel 6 nr. 5 i rådsvedtak 98/256/EF oppheves.
19) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra Den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelsen