Biociddirektivet: inkludering av kobberhydroksider og -karbonat som aktive stoffer
Kommisjonsdirektiv 2012/2/EU av 9. februar 2012 som endrer europaparlaments- og rådsdirektiv 98/8/EF for oppføring av kobber(II)oksid, kobber(II)hydroksid og basisk kobberkarbonat som aktive stoffer i vedlegg I til dette
Commission Directive 2012/2/EU of 9 February 2012 amending Directive 98/8/EC of the European Parliament and of the Council to include copper (II) oxide, copper (II) hydroxide and basic copper carbonate as active substances in Annex I thereto
Norsk forskrift kunngjort 9.10.2012
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2012)
Sammendrag av innhold
Ved direktiv 98/8/EF - biociddirektivet - ble det innførte regler om godkjenning av aktive stoffer (biocider) og biocidprodukter på EØS-markedet.
Ved direktiv 2012/2/EU inkluderes stoffene kobber(II)oxid, kobber(II)hydroxid og basisk kobberkarbonat som aktive stoffer i vedlegg I til direktiv 98/8/EF til bruk i trebeskyttelsesmidler (produkttype 8). Det knyttes strenge betingelser til godkjenning av produkter som inneholder disse stoffene.
Når medlemsstatene vurderer søknader om godkjenning av et produkt skal de legge særlig vekt på de deler av miljøet og befolkningen som ikke er omfattet av risikovurderingen på fellesskapsnivå, og som kan utsettes for produktet. Videre skal det ved bruk av aktuelle produkter, som er godkjent til industriell bruk og/eller bruk av fagfolk, benyttes verneutstyr.
Som følge av risiko vurdert i forhold til det akvatiske miljø og jord kreves det at nylig behandlet trevirke etter behandling dekkes til ved lagring eller lagres på ugjennomtrengelig grunn. Eventuell avrenning skal samles til gjenbruk eller destruksjon.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten;
Hovedrettsakten - direktiv 98/8/EF biociddirektivet - er hjemlet i traktatens artikkel 100 a.
Rettslige konsekvenser;
Biociddirektivet (direktiv 98/8/EF) ble innlemmet i EØS-avtalen i 2003 ved EØS-komitébeslutning nr. 32/2003 og er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift av 18. desember 2003 nr. 1848 om godkjenning av biocider og biocidprodukter (biocidforskriften) som trådte i kraft 1. januar 2004.
Gjennom bestemmelser i direktiv 2012/2/EU inkluderes stoffene kobber(II)oxid, kobber(II)hydroxid og basisk kobberkarbonat som aktive stoffer i vedlegg I til direktiv 98/8/EF. Gjennomføring av direktiv 2012/2/EU vil skje ved endringer i biocidforskriften. Høringsdokumentene om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Økonomiske/administrative konsekvenser;
Kostnader forbundet med gjennomføring av inkluderingsdirektiver vil for myndighetene være knyttet til behandling av produktgodkjenning, kostnadene dekkes gjennom gebyrer, jf biocidforskriften § 34 og vedlegg 4 (gebyrsatsene).
Bestemmelsen er i tråd med artikkel 25 i biociddirektivet (98/8/EF) om at kostnader forbundet med forvaltning av biociddirektivet skal dekkes gjennom gebyrer. Kostnader for aktører er knyttet til utarbeidelse av datagrunnlag for søknader og gebyrer knyttet til produktsøknader. Gjennomføring av inkluderingsdirektiv gir et harmonisert marked med like rammebetingelser for både norsk og europeisk industri i forbindelse med ev søknader om å bruke de aktuelle stoffene i trebeskyttelsesmidler.
Gruppe 2;
Direktiv 2012/2/EU er vurdert til å omfattes av gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sakkyndige instansers merknader
Direktiv 20112/2/EU er behandlet i spesialutvalget for handelsforenkling.
Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Vurdering
Direktiv 2012/2/EU er en oppfølging av bestemmelser i direktiv 98/8/EF. Direktiv 98/8/EF er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett (biocidforskriften).
Det er viktig at Norge får tilsvarende oppdatert regelverk på området som resten av EØS-området. Et aktivt stoff (biocid) kan bare inkluderes i vedlegg I dersom det har vært gjennom en grundig risikovurdering, og konklusjonen er at det ikke er uakseptable helse- og/eller miljørisiko knyttet til bruk av stoffet. En godkjenning av et aktivt stoff (biocid) er alltid knyttet til en gitt type biocidprodukt, og er derfor begrenset til ett eller flere bestemte bruksområder. Dette innebærer en kontrollert bruk av stoffet. En slik kontrollert bruk av det aktuelle stoffet bidrar til økt beskyttelse av miljøet og menneskers helse. Berørt norsk industri gis tilsvarende rammebetingelser og for norske myndigheter er det sentralt i forhold til håndhevelse å ha et oppdatert regelverk på området.
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktiv 2012/2/EU ble vedtatt 9. februar 2012.
Norge ved Klima- og forurensningsdirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket gjennom deltakelse på møter i EU-regi; Technical Meetings, i Competent Authority og Standing Committee. Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er også i kontakt med berørte parter, herunder berørt norsk industri.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 162/2012 av 28. september 2012.
Sammendrag av innhold
Ved direktiv 98/8/EF - biociddirektivet - ble det innførte regler om godkjenning av aktive stoffer (biocider) og biocidprodukter på EØS-markedet.
Ved direktiv 2012/2/EU inkluderes stoffene kobber(II)oxid, kobber(II)hydroxid og basisk kobberkarbonat som aktive stoffer i vedlegg I til direktiv 98/8/EF til bruk i trebeskyttelsesmidler (produkttype 8). Det knyttes strenge betingelser til godkjenning av produkter som inneholder disse stoffene.
Når medlemsstatene vurderer søknader om godkjenning av et produkt skal de legge særlig vekt på de deler av miljøet og befolkningen som ikke er omfattet av risikovurderingen på fellesskapsnivå, og som kan utsettes for produktet. Videre skal det ved bruk av aktuelle produkter, som er godkjent til industriell bruk og/eller bruk av fagfolk, benyttes verneutstyr.
Som følge av risiko vurdert i forhold til det akvatiske miljø og jord kreves det at nylig behandlet trevirke etter behandling dekkes til ved lagring eller lagres på ugjennomtrengelig grunn. Eventuell avrenning skal samles til gjenbruk eller destruksjon.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten;
Hovedrettsakten - direktiv 98/8/EF biociddirektivet - er hjemlet i traktatens artikkel 100 a.
Rettslige konsekvenser;
Biociddirektivet (direktiv 98/8/EF) ble innlemmet i EØS-avtalen i 2003 ved EØS-komitébeslutning nr. 32/2003 og er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift av 18. desember 2003 nr. 1848 om godkjenning av biocider og biocidprodukter (biocidforskriften) som trådte i kraft 1. januar 2004.
Gjennom bestemmelser i direktiv 2012/2/EU inkluderes stoffene kobber(II)oxid, kobber(II)hydroxid og basisk kobberkarbonat som aktive stoffer i vedlegg I til direktiv 98/8/EF. Gjennomføring av direktiv 2012/2/EU vil skje ved endringer i biocidforskriften. Høringsdokumentene om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Økonomiske/administrative konsekvenser;
Kostnader forbundet med gjennomføring av inkluderingsdirektiver vil for myndighetene være knyttet til behandling av produktgodkjenning, kostnadene dekkes gjennom gebyrer, jf biocidforskriften § 34 og vedlegg 4 (gebyrsatsene).
Bestemmelsen er i tråd med artikkel 25 i biociddirektivet (98/8/EF) om at kostnader forbundet med forvaltning av biociddirektivet skal dekkes gjennom gebyrer. Kostnader for aktører er knyttet til utarbeidelse av datagrunnlag for søknader og gebyrer knyttet til produktsøknader. Gjennomføring av inkluderingsdirektiv gir et harmonisert marked med like rammebetingelser for både norsk og europeisk industri i forbindelse med ev søknader om å bruke de aktuelle stoffene i trebeskyttelsesmidler.
Gruppe 2;
Direktiv 2012/2/EU er vurdert til å omfattes av gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sakkyndige instansers merknader
Direktiv 20112/2/EU er behandlet i spesialutvalget for handelsforenkling.
Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Vurdering
Direktiv 2012/2/EU er en oppfølging av bestemmelser i direktiv 98/8/EF. Direktiv 98/8/EF er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett (biocidforskriften).
Det er viktig at Norge får tilsvarende oppdatert regelverk på området som resten av EØS-området. Et aktivt stoff (biocid) kan bare inkluderes i vedlegg I dersom det har vært gjennom en grundig risikovurdering, og konklusjonen er at det ikke er uakseptable helse- og/eller miljørisiko knyttet til bruk av stoffet. En godkjenning av et aktivt stoff (biocid) er alltid knyttet til en gitt type biocidprodukt, og er derfor begrenset til ett eller flere bestemte bruksområder. Dette innebærer en kontrollert bruk av stoffet. En slik kontrollert bruk av det aktuelle stoffet bidrar til økt beskyttelse av miljøet og menneskers helse. Berørt norsk industri gis tilsvarende rammebetingelser og for norske myndigheter er det sentralt i forhold til håndhevelse å ha et oppdatert regelverk på området.
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktiv 2012/2/EU ble vedtatt 9. februar 2012.
Norge ved Klima- og forurensningsdirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket gjennom deltakelse på møter i EU-regi; Technical Meetings, i Competent Authority og Standing Committee. Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er også i kontakt med berørte parter, herunder berørt norsk industri.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 162/2012 av 28. september 2012.