Biociddirektivet: oppføring av bendiokarb som aktivt stoff
Kommisjonsdirektiv 2012/3/EU av 9. februar 2012 som endrer europaparlaments- og rådsdirektiv 98/8/EF for oppføring av bendiokarb som aktivt stoff i vedlegg I til dette
Commission Directive 2012/3/EU of 9 February 2012 amending Directive 98/8/EC of the European Parliament and of the Council to include bendiocarb as an active substance in Annex I thereto
Norsk forskrift kunngjort 9.10.2012
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2012)
Sammendrag av innhold
Ved direktiv 98/8/EF - biociddirektivet - ble det innførte regler om godkjenning av aktive stoffer (biocider) og biocidprodukter på EØS-markedet.
Ved direktiv 2012/3/EU inkluderes stoffet bendiocarb som aktivt stoff i vedlegg I til direktiv 98/8/EF og kan benyttes i produkttype 18, det vil si i insektmidler, acaricider og produkter til bekjempelse av andre leddyr. Det knyttes strenge betingelser til godkjenning av produkter som inneholder disse stoffene.
Medlemsstatene må sikre at godkjenninger gis med følgende betingelser:
• Produkter skal ikke benyttes til behandling av overflater som rengjøres ofte med vann bortsett fra behandling av sprekker og enkeltvise flekker.
• Ved bruk av produkter som er godkjent til industriell bruk skal verneutstyr benyttes.
• Der hvor det er relevant skal det iverksettes tiltak for å hindre at trekkbier får adgang til behandlede bol ved å fjerne vokskaker eller blokkere inngangen.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten;
Hovedrettsakten - direktiv 98/8/EF biociddirektivet - er hjemlet i traktatens artikkel 100 a.
Rettslige konsekvenser;
Biociddirektivet (direktiv 98/8/EF) ble innlemmet i EØS-avtalen i 2003 ved EØS-komitébeslutning nr. 32/2003 og er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift av 18. desember 2003 nr. 1848 om godkjenning av biocider og biocidprodukter (biocidforskriften) som trådte i kraft 1. januar 2004.
Gjennom bestemmelser i direktiv 2012/3/EU inkluderes stoffet bendiocarb som aktivt stoff i vedlegg I til direktiv 98/8/EF. Gjennomføring av direktiv 2012/3/EU vil skje ved endringer i biocidforskriften. Høringsdokumentene om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Økonomiske/administrative konsekvenser;
Kostnader forbundet med gjennomføring av inkluderingsdirektiver vil for myndighetene være knyttet til behandling av produktgodkjenning, kostnadene dekkes gjennom gebyrer, jf biocidforskriften § 34 og vedlegg 4 (gebyrsatsene). Bestemmelsen er i tråd med artikkel 25 i biociddirektivet (98/8/EF) om at kostnader forbundet med forvaltning av biociddirektivet skal dekkes gjennom gebyrer. Kostnader for aktører er knyttet til utarbeidelse av datagrunnlag for søknader og gebyrer knyttet til produktsøknader. Gjennomføring av inkluderingsdirektiv gir et harmonisert marked med like rammebetingelser for både norsk og europeisk industri i forbindelse med ev søknader om å bruke de aktuelle stoffene i trebeskyttelsesmidler.
Gruppe 2; Direktiv 2012/3/EU er vurdert til å omfattes av gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sakkyndige instansers merknader
Direktiv 20112/3/EU er behandlet i spesialutvalget for handelsforenkling.
Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Vurdering
Direktiv 2012/3/EU er en oppfølging av bestemmelser i direktiv 98/8/EF. Direktiv 98/8/EF er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett (biocidforskriften).
Det er viktig at Norge får tilsvarende oppdatert regelverk på området som resten av EØS-området. Et aktivt stoff (biocid) kan kun inkluderes i vedlegg I dersom det har vært gjennom en grundig risikovurdering, og konklusjonen er at det ikke er uakseptable helse- og/eller miljørisiko knyttet til bruk av stoffet. En godkjenning av et aktivt stoff (biocid) er alltid knyttet til en gitt type biocidprodukt, og er derfor begrenset til ett eller flere bestemte bruksområder. Dette innebærer en kontrollert bruk av stoffet. En slik kontrollert bruk av det aktuelle stoffet bidrar til økt beskyttelse av miljøet og menneskers helse. Berørt norsk industri gis tilsvarende rammebetingelser og for norske myndigheter er det sentralt i forhold til håndhevelse å ha et oppdatert regelverk på området.
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktiv 2012/3/EU ble vedtatt 9. februar 2012.
Norge ved Klima- og forurensningsdirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket gjennom deltakelse på møter i EU-regi; Technical Meetings, i Competent Authority og Standing Committee. Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er også i kontakt med berørte parter, herunder berørt norsk industri.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 162/2012 av 28. september 2012.
Sammendrag av innhold
Ved direktiv 98/8/EF - biociddirektivet - ble det innførte regler om godkjenning av aktive stoffer (biocider) og biocidprodukter på EØS-markedet.
Ved direktiv 2012/3/EU inkluderes stoffet bendiocarb som aktivt stoff i vedlegg I til direktiv 98/8/EF og kan benyttes i produkttype 18, det vil si i insektmidler, acaricider og produkter til bekjempelse av andre leddyr. Det knyttes strenge betingelser til godkjenning av produkter som inneholder disse stoffene.
Medlemsstatene må sikre at godkjenninger gis med følgende betingelser:
• Produkter skal ikke benyttes til behandling av overflater som rengjøres ofte med vann bortsett fra behandling av sprekker og enkeltvise flekker.
• Ved bruk av produkter som er godkjent til industriell bruk skal verneutstyr benyttes.
• Der hvor det er relevant skal det iverksettes tiltak for å hindre at trekkbier får adgang til behandlede bol ved å fjerne vokskaker eller blokkere inngangen.
Merknader
Hjemmel i EU-traktaten;
Hovedrettsakten - direktiv 98/8/EF biociddirektivet - er hjemlet i traktatens artikkel 100 a.
Rettslige konsekvenser;
Biociddirektivet (direktiv 98/8/EF) ble innlemmet i EØS-avtalen i 2003 ved EØS-komitébeslutning nr. 32/2003 og er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift av 18. desember 2003 nr. 1848 om godkjenning av biocider og biocidprodukter (biocidforskriften) som trådte i kraft 1. januar 2004.
Gjennom bestemmelser i direktiv 2012/3/EU inkluderes stoffet bendiocarb som aktivt stoff i vedlegg I til direktiv 98/8/EF. Gjennomføring av direktiv 2012/3/EU vil skje ved endringer i biocidforskriften. Høringsdokumentene om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Økonomiske/administrative konsekvenser;
Kostnader forbundet med gjennomføring av inkluderingsdirektiver vil for myndighetene være knyttet til behandling av produktgodkjenning, kostnadene dekkes gjennom gebyrer, jf biocidforskriften § 34 og vedlegg 4 (gebyrsatsene). Bestemmelsen er i tråd med artikkel 25 i biociddirektivet (98/8/EF) om at kostnader forbundet med forvaltning av biociddirektivet skal dekkes gjennom gebyrer. Kostnader for aktører er knyttet til utarbeidelse av datagrunnlag for søknader og gebyrer knyttet til produktsøknader. Gjennomføring av inkluderingsdirektiv gir et harmonisert marked med like rammebetingelser for både norsk og europeisk industri i forbindelse med ev søknader om å bruke de aktuelle stoffene i trebeskyttelsesmidler.
Gruppe 2; Direktiv 2012/3/EU er vurdert til å omfattes av gruppe 2, dvs. rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet.
Sakkyndige instansers merknader
Direktiv 20112/3/EU er behandlet i spesialutvalget for handelsforenkling.
Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesidene til Klima- og forurensningsdirektoratet www.klif.no.
Vurdering
Direktiv 2012/3/EU er en oppfølging av bestemmelser i direktiv 98/8/EF. Direktiv 98/8/EF er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett (biocidforskriften).
Det er viktig at Norge får tilsvarende oppdatert regelverk på området som resten av EØS-området. Et aktivt stoff (biocid) kan kun inkluderes i vedlegg I dersom det har vært gjennom en grundig risikovurdering, og konklusjonen er at det ikke er uakseptable helse- og/eller miljørisiko knyttet til bruk av stoffet. En godkjenning av et aktivt stoff (biocid) er alltid knyttet til en gitt type biocidprodukt, og er derfor begrenset til ett eller flere bestemte bruksområder. Dette innebærer en kontrollert bruk av stoffet. En slik kontrollert bruk av det aktuelle stoffet bidrar til økt beskyttelse av miljøet og menneskers helse. Berørt norsk industri gis tilsvarende rammebetingelser og for norske myndigheter er det sentralt i forhold til håndhevelse å ha et oppdatert regelverk på området.
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktiv 2012/3/EU ble vedtatt 9. februar 2012.
Norge ved Klima- og forurensningsdirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket gjennom deltakelse på møter i EU-regi; Technical Meetings, i Competent Authority og Standing Committee. Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er også i kontakt med berørte parter, herunder berørt norsk industri.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 162/2012 av 28. september 2012.