Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/2643 av 27. november 2023 om godkjenning av maursyre som eksisterende aktivt stoff til bruk i biocidprodukter av type 2, 3, 4 og 5 i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 528/2012
Biocider: godkjenning av maursyre i produkttype 2, 3, 4 og 5
Norsk forskrift kunngjort 25.3.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 9.11.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 28.11.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 17.1.2024
- EØS-komitebeslutning 15.3.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.5.2024)
Sammendrag av innhold
Biocidforordningen – forordning (EU) nr. 528/2012 – har en godkjenningsprosess hvor det aktive stoffet godkjennes på fellesskapsnivå og deretter godkjenning av biocidprodukter nasjonalt. Forordning (EU) 2023/2643 konkluderer med godkjenning av maursyre som et aktivt stoff til bruk i biocidprodukter av produkttype 2, 3, 4 og 5. Produkttype 2 omfatter desinfeksjonsmidler og algemidler som ikke er ment for bruk direkte på mennesker eller dyr, produkttype 3 omfatter biocidprodukter til veterinærhygiene, produkttype 4 omfatter desinfeksjonsmidler for overflater som kommer i kontakt med næringsmidler og fôrvarer og produkttype 5 omfatter desinfeksjonsmidler for drikkevann.
For produkttype 2 gjelder følgende for godkjenning av biocidprodukter:
a) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på eksponering, risiko og effektivitet knyttet til bruk som er dekket av søknad om godkjenning, men ikke er adressert i risikovurderingen av det aktive stoffet gjort på EU-nivå.
b) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på
i) profesjonelle brukere
ii) ikke-profesjonelle brukere
iii) sekundæreksponering av allmennheten og barn
For produkttype 3 gjelder følgende for godkjenning av biocidprodukter:
a) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på eksponering, risiko og effektivitet knyttet til bruk som er dekket av søknad om godkjenning, men ikke er adressert i risikovurderingen av det aktive stoffet gjort på EU-nivå.
b) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på profesjonelle brukere
c) For produkter som kan føre til rester i næringsmidler eller fôrvarer skal det vurderes om det er behov for at det settes en ny grense for maksimalt nivå av rester (MRL) eller om det er behov for å endre eksisterende MRLer i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EC) nr. 470/2009 eller europaparlaments- og rådsforordning (EC) nr. 396/2005 og om eventuelle passende risikoreduserende tiltak skal iverksettes for å sikre at slike grenseverdier ikke overskrides.
For produkttype 4 gjelder følgende for godkjenning av biocidprodukter:
a) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på eksponering, risiko og effektivitet knyttet til bruk som er dekket av søknad om godkjenning, men ikke er adressert i risikovurderingen av det aktive stoffet gjort på EU-nivå.
b) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på profesjonelle brukere.
c) For produkter som kan føre til rester i næringsmidler eller fôrvarer skal det vurderes om det er behov for at det settes en ny grense for maksimalt nivå av rester (MRL) eller om det er behov for å endre eksisterende MRLer i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EC) nr. 470/2009 eller europaparlaments- og rådsforordning (EC) nr. 396/2005 og om eventuelle passende risikoreduserende tiltak skal iverksettes for å sikre at slike grenseverdier ikke overskrides.
For produkttype 5 gjelder følgende for godkjenning av biocidprodukter:
a) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på eksponering, risiko og effektivitet knyttet til bruk som er dekket av søknad om godkjenning, men ikke er adressert i risikovurderingen av det aktive stoffet gjort på EU-nivå.
b) Produktvurderingen skal spesielt fokusere på:
i) profesjonelle brukere
ii) miljøet: jordmiljø
c) For produkter som kan føre til rester i næringsmidler eller fôrvarer skal det vurderes om det er behov for at det settes en ny grense for maksimalt nivå av rester (MRL) eller om det er behov for å endre eksisterende MRLer i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EC) nr. 470/2009 eller europaparlaments- og rådsforordning (EC) nr. 396/2005 og om eventuelle passende risikoreduserende tiltak skal iverksettes for å sikre at slike grenseverdier ikke overskrides.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Biocidforordningen (EU) nr. 528/2012 ble innlemmet i EØS-avtalen 13. desember 2013. Biocidforordningen er gjennomført i norsk rett ved forskrift av 18. april 2017 nr. 480 om biocider (biocidforskriften). Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endring i biocidforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten anses ikke å ha økonomiske og/eller administrative konsekvenser ut over å foreta tilsvarende endring i biocidforskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Høringsdokumenter om kommende/nye endringer i biocidregelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge ved Miljødirektoratet deltar aktivt i arbeidet med utvikling og oppfølging av biocidregelverket, blant annet ved deltakelse på "Competent Authority" møter og "Standing Committee on Biocidal Products". Videre bidrar Norge med faglige innspill og som ansvarlig for vurdering av stoffer. Myndighetene er i kontakt med berørte parter, herunder aktuell norsk industri.
Vurdering
Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt 27.november 2023 og ble publisert i OJ 28. november 2023. Rettsaken ble innlemmet i EØS-avtalen 15. mars 2024.