Biproduktforordningen: endringsbestemmelser om helsesertifikater for forflytting av forsendelser fra restriksjonssoner
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/1699 av 22. september 2021 om endring av vedlegg VII til forordning (EU) nr. 142/2011 med hensyn til malene for hygienesertifikat for forflytning av forsendelser av animalske biprodukter fra restriksjonssoner som er opprettet for å forebygge og bekjempe visse listeførte sykdommer
Commission Implementing Regulation (EU) 2021/1699 of 22 September 2021 amending Annex VIII to Regulation (EU) No 142/2011 as regards the model health certificate for movements of consignments of animal by-products from restricted zones established for the prevention and control of certain listed diseases
Norsk forskrift kunngjort 10.5.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.5.2022)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2020/687 om regler for forebygging og kontroll med listeførte sykdommer fastsetter detaljerte bestemmelser om bekjempelse og kontroll av listeførte sykdommer. Forordningen er en del av ny dyrehelselov. Artikkel 22 i denne forordningen slår fast at forflytting av animalske biprodukter fra restriksjonssoner skal følges av et helsesertifikat (punkt 5). Det åpnes også for et alternativt system for sporbarhet av disse produktene (punkt 6). Forordning (EU) 2021/1699 etablerer derfor et modell helsesertifikat for forflytting av forsendelser av animalske biprodukter ut fra restriksjonssoner ved bekjempelse av listeførte sykdommer. Dette dokumentet skal brukes i TRACES NT og følger standard utforming i TRACES NT. Hensikten med helsesertifikatet er å begrense faren for smittespredning siden all transport av produkter i utgangspunktet utgjør en smittespredningsrisiko. En offentlig veterinær skal skrive under på helsesertifikatet og bekrefte hvor biproduktene stammer fra, og at kravene i artikkel 22 i forordning (EU) 2020/687 er oppfylt. Dette gjør forflyttingen tryggere.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 14. september 2016 nr. 1064 om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller næringen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2020/687 om regler for forebygging og kontroll med listeførte sykdommer fastsetter detaljerte bestemmelser om bekjempelse og kontroll av listeførte sykdommer. Forordningen er en del av ny dyrehelselov. Artikkel 22 i denne forordningen slår fast at forflytting av animalske biprodukter fra restriksjonssoner skal følges av et helsesertifikat (punkt 5). Det åpnes også for et alternativt system for sporbarhet av disse produktene (punkt 6). Forordning (EU) 2021/1699 etablerer derfor et modell helsesertifikat for forflytting av forsendelser av animalske biprodukter ut fra restriksjonssoner ved bekjempelse av listeførte sykdommer. Dette dokumentet skal brukes i TRACES NT og følger standard utforming i TRACES NT. Hensikten med helsesertifikatet er å begrense faren for smittespredning siden all transport av produkter i utgangspunktet utgjør en smittespredningsrisiko. En offentlig veterinær skal skrive under på helsesertifikatet og bekrefte hvor biproduktene stammer fra, og at kravene i artikkel 22 i forordning (EU) 2020/687 er oppfylt. Dette gjør forflyttingen tryggere.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 14. september 2016 nr. 1064 om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller næringen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.