(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) nr. 142/2011 med hensyn til krav til import av brukt matolje
Biproduktforordningen: endringsbestemmelser om krav til import av brukt matolje
EØS-notat offentliggjort 16.5.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.5.2025)
Sammendrag av innhold
- For å legge til rette for internasjonal handel med brukt matolje som inneholder eller består av materiale av animalske opprinnelse, er det nødvendig å fastsette harmoniserte krav ved import til EU. Brukt matolje er kjøkken- og matavfall. Kjøkken- og matavfall som er beregnet for bearbeiding med trykksterilisering, andre bearbeidingsmetoder enn trykksterilisering eller omdanning til biogass eller kompostering, er regulert i forordning (EF) nr. 1069/2009, jf. art 2.2 (g) (iii). Brukt matolje som ikke kommer fra i internasjonal trafikk er kategori 3-materiale.
- Brukt matolje er en olje og en fettfraksjon av kjøkken- og matavfall. En definisjon av brukt matolje inkluderes i vedlegg I i forordning (EU) 142/2011, for å tydeliggjøre virkeområdet til importkravene for brukt matolje.
- Brukt matolje er et utgangsmateriale for produksjon av fornybare drivstoff. For å forebygge og minimere risikoen brukt matolje utgjør for folke- og dyrehelsen, skal det stilles dyrehelsekrav ved import, inkludert dyrehelserestriksjoner, en liste over tredjeland den kan importeres fra, en modell for erklæringen som skal medfølge en forsendelse med brukt matolje ved grensekontroll og krav til opprinnelsesvirksomheten.
- For å hindre at brukt matolje går inn i fôrkjeden til produksjonsdyr, skal materialet være underlagt kravene til overvåking av transport og ankomst av forsendelser av visse varer fra grensekontroll til godkjent anlegg på bestemmelsesstedet i EU (såkalt chaneling). Dette gjelder også brukt matolje som varmes opp eller smeltes i et godkjent anlegg for mellombehandling eller midlertidig lagres i et godkjent anlegg for mellomlagring, før forsendelsen sendes til endelig bestemmelsessted.
- For å forhindre at brukt matolje går inn i fôrkjeden til produksjonsdyr, skal forsendelser med brukt matolje fra tredjeland, med mindre den forflyttes i et lukket transportsystem, være underlagt krav til overvåking av transport og ankomst av forsendelser av visse varer, fra grensekontrollstasjonen til ankomst ved endelig mottaksvirksomhet (såkalt chaneling). Disse kontrollene gjelder også for brukt matolje som varmes eller smeltes i et godkjent anlegg for mellombehandling eller midlertidig lagres i et godkjent anlegg for mellomlagring, før den sendes til endelig mottakssted.
- En modell for erklæring for import av brukt matolje tas inn i vedlegg XV i 142/2011, som skal følge den brukte matoljen ved grensekontroll av forsendelsen ved ankomst unionen.
- Det gis 2 års overgangstid fra kravene er tatt inn i forordning (EU) 142/2011 til de trer i kraft.
Kravene til import av brukt matolje:
- Opprinnelse skal være i en godkjent eller registrert virksomhet eller anlegg i tredjelandet.
- Etter grensekontroll av forsendelsen skal den transporteres og overvåkes i henhold til delegert forordning 2019/1666, til mottakeranlegget. Dette gjelder ikke for brukt matolje som transporteres i et lukket transportsystem som ikke kan forbigås.
- Mottakeranlegget skal være
- godkjent for bearbeiding til biodiesel eller fornybare drivstoff i henhold til kravene i 1069/2009 (art 24.1 a).
- godkjent for mellomliggende aktivitet for håndtering av brukt matolje.
- godkjent for lagring av brukt matolje.
- registrert med oljekjemisk aktivitet.
- Den brukte matoljen skal være filtrert før forsendelse eller ha gjennomgått en fysisk separasjon fra ikke-oljeelementer, inkludert vann og faste partikler på mer enn 6mm, for å oppnå en kombinert mengde av fuktighet og faste partikler av ikke mer enn 10 % vekt/vekt (en konsentrasjon uttrykt som vekten av et oppløst stoff oppløst i en gitt vekt av løsning).
- Ved grensekontroll skal forsendelsen være ledsaget av en erklæring fra importør i samsvar med den fastsatte modellen, på minst ett av de offisielle språkene i medlemslandet der grensekontrollen skal utføres og minst et av de offisielle språkene i mottakerlandet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller næringen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det importereres i dag en større, men ukjent mengde brukt matolje. Det er uklart om oljen er animalsk og vil falle inn under de nye reglene. Om denne oljen faller inn under de nye reglene, kan det medføre konsekvenser for importørene hvis oljen i dag ikke oppfyller de nye kravene.
Status
Rettsakten er ikke vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.