Bruk av to ikke-oksiderende hårfargestoffer
Kommisjonsdirektiv 2010/4/EU av 8. februar 2010 om endring av rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter for å tilpasse vedlegg III til den tekniske utvikling
Commission Directive 2010/4/EU of 8 February 2010 amending, for the purpose of adaptation to technical progress, Annex III to Council Directive 76/768/EEC concerning cosmetic products
Norsk forskrift kunngjort 28.12.2010
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.4.2011)
Sammendrag av innhold
Direktivet gir en mindre justering av vedlegg III i EUs grunndirektiv på kosmetikkområdet, rådsdirektiv 76/768/EØF. Vedlegg III lister stoffer det er tillatt å anvende på visse vilkår. Direktivet medfører en mindre endring av reguleringen av hårfargestoffer. To slike stoffer som har vært ført opp i vedlegget som midlertidig godkjent siden 2001 blir ved denne endringen tillatt uten tidsbegrensing på innskjerpede bruksvilkår. Tidligere EU løpenummere: 2,26 og 2,29.
Merknader
Direktivet medfører tilsvarende endring av forskrift 1995 nr. 871 for produksjon, import og frambud mv. av kosmetikk og kroppspleieprodukter.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
- Administrative konsekvenser
Direktivet medfører ikke noen utvidelse av kosmetikkforskriftens allerede meget omfattende spesifikke stoffregulering. Implementeringen medfører derfor ikke noen administrative konsekvenser verken for norsk næringsliv eller forvaltning.
- Økonomiske konsekvenser for norsk næringsliv
Medlemmene av Kosmetikkleverandørenes forening (KLF) står for ca 70 % av utbudet av kosmetikk i Norge. KLF er medlem av den europeiske bransjeorganisasjonen COLIPA som samarbeider nært med Europakommisjonen ved utarbeidelse av direktiver innen kosmetikkområdet. Bransjen har stor innflytelse på dette arbeidet. COLIPA har ikke hatt innvendinger til reguleringstiltaket i direktiv 2010/4/EC slik det nå er vedtatt i EU. Det er lagt inn en romslig overgangstid etter COLIPAs ønske. Etter det Mattilsynet kjenner til kom det ikke inn innvendinger fra annen industri da Europakommisjonen hørte direktivutkastet. Dette indikerer at tiltaket ikke innebærer noen nevneverdig økonomisk belastning for næringslivet innen EU. Det kan tvert imot være økonomisk fordelaktig for kosmetikkindustrien ved at tilliten til at parfymeingredienser er trygge i bruk øker. Ingen av produktene som berøres av tiltaket produseres i Norge. Gjennom KLFs medlemskap i COILPA er også norske næringslivsinteresser ivaretatt. Norsk næringsliv blir dermed ikke nevneverdig berørt økonomisk.
- Økonomiske konsekvenser for forvaltningen/tilsynet
Ingen. Nye bestemmelser som innføres bør prinsipielt følges opp med kontrolltiltak. Mattilsynet anser det allikevel ikke nødvendig å øke tilsynsavgiften som følge av disse nye kravene i regelverket.
- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet
EU har gjennomført tiltaket på grunnlag av risikovurderinger ved sin vitenskapskomité SCCP. Et av stoffene er et sekundært amin som kan omdannes til kreftfremkallende nitrosamin dersom der er sammen med nitroserende annen ingrediens. Det er nå innført forbud mot slik blanding samtidig som den maksimalt tillatte konsentrasjonen er satt ned fra 1,0 % til 0,2 %. Det andre stoffet er sterkt allergifremkallende, men produkter som inneholder stoffet får nå en mye strengere advarselsmerking i forhold til allergi. Tiltaket har derfor en helsegevinst samtidig som kostnadene vil være neglisjerbare. Gjennomføring vil dermed være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler, der Helse- og omsorgsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Direktivet er et ledd i Europakommisjonens arbeid med å komme frem til en positivliste for stoffer som kan brukes til hårfarging. Det er i tråd med EUs strategi for å komme frem til en slik liste. Norge har sluttet seg til denne på teknisk nivå i Europakommisjonens arbeidsgruppe for kosmetikk. En positivliste for hårfargestoffer basert på grundige sikkerhetsvurderinger slik det legges opp til, vil være en vesentlig forbedring av kosmetikkregelverket. Dette medfører en helsegevinst slik som tidligere opplyst. Gjennomføring av dette deltiltaket vil også i seg selv være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Mattilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktivet ble vedtatt av Europakommisjonen 8. februar 2010.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Direktivet gir en mindre justering av vedlegg III i EUs grunndirektiv på kosmetikkområdet, rådsdirektiv 76/768/EØF. Vedlegg III lister stoffer det er tillatt å anvende på visse vilkår. Direktivet medfører en mindre endring av reguleringen av hårfargestoffer. To slike stoffer som har vært ført opp i vedlegget som midlertidig godkjent siden 2001 blir ved denne endringen tillatt uten tidsbegrensing på innskjerpede bruksvilkår. Tidligere EU løpenummere: 2,26 og 2,29.
Merknader
Direktivet medfører tilsvarende endring av forskrift 1995 nr. 871 for produksjon, import og frambud mv. av kosmetikk og kroppspleieprodukter.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
- Administrative konsekvenser
Direktivet medfører ikke noen utvidelse av kosmetikkforskriftens allerede meget omfattende spesifikke stoffregulering. Implementeringen medfører derfor ikke noen administrative konsekvenser verken for norsk næringsliv eller forvaltning.
- Økonomiske konsekvenser for norsk næringsliv
Medlemmene av Kosmetikkleverandørenes forening (KLF) står for ca 70 % av utbudet av kosmetikk i Norge. KLF er medlem av den europeiske bransjeorganisasjonen COLIPA som samarbeider nært med Europakommisjonen ved utarbeidelse av direktiver innen kosmetikkområdet. Bransjen har stor innflytelse på dette arbeidet. COLIPA har ikke hatt innvendinger til reguleringstiltaket i direktiv 2010/4/EC slik det nå er vedtatt i EU. Det er lagt inn en romslig overgangstid etter COLIPAs ønske. Etter det Mattilsynet kjenner til kom det ikke inn innvendinger fra annen industri da Europakommisjonen hørte direktivutkastet. Dette indikerer at tiltaket ikke innebærer noen nevneverdig økonomisk belastning for næringslivet innen EU. Det kan tvert imot være økonomisk fordelaktig for kosmetikkindustrien ved at tilliten til at parfymeingredienser er trygge i bruk øker. Ingen av produktene som berøres av tiltaket produseres i Norge. Gjennom KLFs medlemskap i COILPA er også norske næringslivsinteresser ivaretatt. Norsk næringsliv blir dermed ikke nevneverdig berørt økonomisk.
- Økonomiske konsekvenser for forvaltningen/tilsynet
Ingen. Nye bestemmelser som innføres bør prinsipielt følges opp med kontrolltiltak. Mattilsynet anser det allikevel ikke nødvendig å øke tilsynsavgiften som følge av disse nye kravene i regelverket.
- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet
EU har gjennomført tiltaket på grunnlag av risikovurderinger ved sin vitenskapskomité SCCP. Et av stoffene er et sekundært amin som kan omdannes til kreftfremkallende nitrosamin dersom der er sammen med nitroserende annen ingrediens. Det er nå innført forbud mot slik blanding samtidig som den maksimalt tillatte konsentrasjonen er satt ned fra 1,0 % til 0,2 %. Det andre stoffet er sterkt allergifremkallende, men produkter som inneholder stoffet får nå en mye strengere advarselsmerking i forhold til allergi. Tiltaket har derfor en helsegevinst samtidig som kostnadene vil være neglisjerbare. Gjennomføring vil dermed være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for næringsmidler, der Helse- og omsorgsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Direktivet er et ledd i Europakommisjonens arbeid med å komme frem til en positivliste for stoffer som kan brukes til hårfarging. Det er i tråd med EUs strategi for å komme frem til en slik liste. Norge har sluttet seg til denne på teknisk nivå i Europakommisjonens arbeidsgruppe for kosmetikk. En positivliste for hårfargestoffer basert på grundige sikkerhetsvurderinger slik det legges opp til, vil være en vesentlig forbedring av kosmetikkregelverket. Dette medfører en helsegevinst slik som tidligere opplyst. Gjennomføring av dette deltiltaket vil også i seg selv være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Mattilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktivet ble vedtatt av Europakommisjonen 8. februar 2010.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.