(Under forberedelse) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 305/2011 ved å etablere terskelnivåer og ytelsesklasser for faste forankringsanordninger og sikkerhetskroker
Byggevareforordningen 2011: utfyllende bestemmelser om forankringsanordninger og sikkerhetskroker
EØS-notat offentliggjort 28.8.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 4.7.2024 med tilbakemeldingsfrist 1.8.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.8.2024)
Sammendrag av innhold
Byggevareforordningen regulerer dokumentasjon av CE-merkede byggevarer. Byggevarer CE-merkes på bakgrunn av en harmonisert teknisk spesifikasjon, enten en harmonisert produktstandard (obligatorisk CE-merking) eller en europeisk teknisk bedømmelse (frivillig CE-merking). Med hjemmel i byggevareforordningen, kan Kommisjonen vedta gjennomføringsbeslutninger av teknisk karakter, dvs. rettsakter som påvirker de harmoniserte tekniske spesifikasjonene.
Kommisjonen har ansett det som hensiktsmessig å fastsette kravene i en delegert kommisjonsforordning siden det haster å inkludere kravene for å øke sikkerheten til denne typen produkter. Rettsakten samsvarer med proporsjonalitetsprinsippet og vil innebære en fordel for den europeiske byggenæringen.
Den harmoniserte produktstandard EN 17235:2024 om permanente forankringsinnretninger og sikkerhetskroker inneholder terskelnivåer og klassifiseringssystemer for ytelsen til produktene den dekker, med hensyn til den vesentlige egenskapen, mekanisk motstand.
Rettsakten etablerer terskelnivåer og ytelsesklasser for nevnte innretninger og kroker, samt de vesentlige egenskapene til disse produktene som produsenten er pålagt å spesifisere i ytelseserklæringen nevnt byggevareforordningen artikkel 4.
Produsenten skal erklære følgende vesentlige egenskaper: (a) mekanisk motstand – dynamisk test; (b) mekanisk motstand – bruddlast i ytelseserklæringen. Når et produkt inkluderer en sikkerhetskrok, skal produsenten av det produktet også erklære den vesentlige egenskapen "mekanisk motstand – krokbase-test".
For den vesentlige egenskapen, mekanisk motstand – dynamisk test, skal nivået for de dimensjonerende verdiene for belastningene være lik eller større enn 9,0 kN når testet i henhold til EN 17235:2024.
Når et produkt inkluderer en sikkerhetskrok, skal nivået for målingen for den vesentlige egenskapen "mekanisk motstand – krokbase-test" være lik eller mindre enn 5 mm når testet i henhold til EN 17235:202.
Klassene for ytelse for permanente forankringsinnretninger og sikkerhetskroker med hensyn til den vesentlige egenskapen, (a) mekanisk motstand – dynamisk test, er angitt nærmere i vedlegg til den delegerte kommisjonsforordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningen er hjemlet i bygggevareforordningen art 27 (1), jf 60(f). I de tilfeller Kommisjonen fastsetter en klasse, skal de europeiske standardiseringsorganene bruke disse klassene i de harmoniserte standardene. Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk. Forskriften er hjemlet i plan- og bygningsloven § 29-7. Gjennomføring av den delegerte kommisjonsforordningen vil medføre endringer i denne forskriften
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vil være begrensede administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige. Men gjennomføringen av stadig flere delegerte kommisjonsvedtak vil ha økonomiske og administrative konsekvenser i form av behov for økte administrative ressurser grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og økt informasjonsbehov om regelverket.
Kravene er like for hele EU/EØS-området. Konkurransebetingelsene for norsk næringsliv vil dermed være de samme som for landene i EU, og en gjennomføring av overnevnte rettsakt i norsk bygningsregelverk vil ikke føre til noen vridning av konkurransen. Kravene gjelder kun omsetning av produktene, og ikke installeringen av produktene.
Vurdering
Rettsakten er en videreutvikling og presisering av regelverk, som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen. Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er ikke vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.