CO2-kvotehandel: bruk av internasjonale kreditter fra projekter som omfatter industrigasser
EØS-komitevedtak 24.7.2012 (skriftlig prosedyre)
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.10.2012)
Sammendrag av innhold
Merknader
Ifølge Direktiv 2009/29/EC (det reviderte kvotedirektivet) skal bruken av kvoter fra de prosjektbaserte mekanismene (CDM/JI) bli harmonisert på EU-nivå i henhold til artikkel 11a. EU har derfor vedtatt å innføre kvalitetskriterier for bruk av kreditter fra den enkelte prosjekter i den grønne utviklingsmekanismen (CDM) til oppgjør for kvoteplikten. Kommisjonen forbyr bruk av kreditter fra industrielle CDM-prosjekter som destruerer HFK23 og N2O fra produksjon av nylon (adipic acid) i EUs reviderte kvotedirektiv fra 1. januar 2013. EU-kommisjonen har innført disse kvalitetskriteriene fordi den mener det er en risiko for at det blir utstedt for mange kvoter i forhold til de reelle utslippsreduksjonene. Dette skyldes blant annet at det er insentiver til at enkelte anlegg kan øke produksjonen eller ha høyere fraksjon av biproduktet HFK enn nødvendig for å få større inntekter gjennom kvotesalg, på tross av at FN har satt øvre grenser for produksjon og andel biprodukt. HFK23 er en klimagass som blant annet er et biprodukt ved produksjon av HKFK som brukes til å erstatte mer ozonødeleggende gasser. EU-kommisjonen har argumentert for at man ved å finansiere slike HFK-reduserende CDM-prosjekter også holder produksjonen og bruk av HKFK-gasser kunstig i live. FN, ved styret for CDM, innser at metoden har uheldige insentiver og tar sikte på å revidere den. CDM-styret er derfor ”suspendert” disse prosjektene slik at disse ikke kan brukes til nye bedrifter eller krediteringsperioder.
Merknader
Rettsakten er gitt med hjemmel i det reviderte kvotedirektivet 2009/29/EF, jfr. direktiv 2003/87/EF, jfr. EF-traktaten art. 175 (nå TFEU art. 192).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for miljø (gjennom skriftlig prosedyre), der Landbruks- og matdepartementet, Olje- og energidepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Miljøverndepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonen la frem sitt forslag til kvotedirektiv for perioden 2013-2020 den 23. januar 2008. Direktivets endelige innhold ble besluttet 17. desember 2008, men ble ikke formelt vedtatt før 23. april 2009. Direktivet trådte i kraft 25. juni 2009, 20 dager etter at det ble publisert i Official Journal.
Climate Change Committee, som ble etablert under kvotedirektivet (2003/87/EC), vedtok forordningen om kvalitetskriteriene fredag 21. januar 2011.