Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/371 av 16. desember 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/631 med hensyn til justeringene av TM0-verdiene for nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: endringsbestemmelser om TM0-verdier
EØS-notat offentliggjort 3.5.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 16.12.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 21.2.2025
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 2.4.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.5.2025)
Sammendrag av innhold
Basisforordning (EU) 2019/631 skal bidra til reduksjon i klimagassutslipp og setter målkrav om gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye person- og varebiler som registreres i EU/EØS-området. Målkravene retter seg mot bilfabrikantene. Gjennomsnittsmålet fordeles mellom bilfabrikantene, og den enkelte fabrikant blir tildelt sine spesifikke utslippsmål etter en fastsatt formel hvor kjøretøyets vekt er en av komponentene. Dette innebærer at tyngre kjøretøy kan slippe ut mer enn lettere kjøretøy. På den måten tas det høyde for at det finnes ulike bilsegmenter og det tilstrebes at det stilles rimelige krav til alle fabrikanter.
I basisforordningens vedlegg I er det angitt hvordan bilfabrikantenes spesifikke utslippsmål for CO2 skal beregnes. Fra og med 2025 skal de gjennomsnittlige testmassene for alle nye personbiler og varebiler, TM0-verdiene, benyttes til beregning av de spesifikke utslippsmålene for hver bilfabrikant. TM0-verdiene som brukes i beregningen skal regelmessig justeres til de gjennomsnittlige testmassene for alle nye registrerte personbiler og varebiler. TM0-verdiene som skal benyttes for årene 2025 og 2026 er beregnet ut fra de gjennomsnittlige testmassene for alle nye personbiler og varebiler som er blitt registrert i kalenderårene 2022 og 2023. Beregningene er basert på de innrapporterte dataene som EU-kommisjonen har mottatt i tråd med medlemsstatenes rapporteringsforpliktelser i artikkel 7. For personbiler var den gjennomsnittlige testmassen 1650,15 kg i denne perioden, og for varebiler var verdien 2161,13 kg.
Gjennom delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/371 oppdateres TM0-verdiene i forordning (EU) 2019/631 vedlegg I del A (om personbiler) og del B (om varebiler) med disse justerte verdiene for TM0.
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2025/371 er en delegert forordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2019/631 er implementert i forskrift av 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Kommisjonsdelegert forordning (EU) 2025/371 vil bli tatt inn i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative kostnader utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten vil gå via hurtigprosedyren, og vil derfor ikke bli behandlet i spesialutvalget.
Vurdering
Rettsakten er vurdert relevant og akseptabel av Statens vegvesen.
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i regelverksfora der forordningen har blitt utarbeidet/drøftet.
Status
Forordningen ble vedtatt 16. desember 2025 og publisert i EU-tidende 21. februar 2025. Rettsakten gjelder fra 1. januar 2025.
Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring i løpet av mai 2025.