CO2-utslippskrav til person- og varebiler for 2018: gjennomføringsbestemmelser om beregning av utslipp for Daimler AG
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/344 av 24. februar 2022 om endring av gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/1035 for å ta hensyn til visse CO2-reduksjoner fra miljøinnovasjoner ved beregningen av gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp for Daimler AG og Daimler AG-sammenslutningen
Commission Implementing Decision (EU) 2022/344 of 24 February 2022 amending Implementing Decision (EU) 2020/1035 to take into account certain eco-innovation CO2 savings for the calculation of the average specific CO2 emissions of Daimler AG and the Daimler AG pool
Norsk forskrift kunngjort 26.9.2022. EØS-komitebeslutning 23.9.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.9.2022)
Sammendrag av innhold
I sin dom i sak T-359/19 opphevet Retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslippene og de registrerte CO2 besparelser fra øko-innovasjoner for produsenten Daimler AG og Daimler AG-sammenslutning.Siden de gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslippene og øko-innovasjons CO2 besparelsene spesifisert i Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2020/1035 ble fastsatt på samme måte som i gjennomføringsbeslutning 2019/583, er det hensiktsmessig å justere verdiene fastsatt i beslutningen.
Økoinnovasjonen besparelsene på CO2 som er registrert i gjennomføringsbeslutning 2020/1035 bør derfor økes med 0,429 g CO2/km for Daimler AG og 0,428 g CO2/km for Daimler AG sammenslutning. De gjennomsnittlige spesifikke utslippene av CO2 og avstanden til målet fastsatt for Daimler AG og Daimler Ag sammenslutning i gjennomføringsbeslutning 2020/1035 har blitt beregnet opp nytt med hensyn til økningen i øko-innovasjonsbesparelsene. Det er derfor nødvendig å tilpasse de aktuelle oppføringene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011, senere erstattet av (EU) 2019/631, samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Statens vegvesen rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 2019/631 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt 24. februar 2022.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Ble tatt inn i EØS-avtalen 23.09.22, endringsforskrift vedtatt samme dag. Form 1 sendt ESA 24.09.22.
Sammendrag av innhold
I sin dom i sak T-359/19 opphevet Retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslippene og de registrerte CO2 besparelser fra øko-innovasjoner for produsenten Daimler AG og Daimler AG-sammenslutning.Siden de gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslippene og øko-innovasjons CO2 besparelsene spesifisert i Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2020/1035 ble fastsatt på samme måte som i gjennomføringsbeslutning 2019/583, er det hensiktsmessig å justere verdiene fastsatt i beslutningen.
Økoinnovasjonen besparelsene på CO2 som er registrert i gjennomføringsbeslutning 2020/1035 bør derfor økes med 0,429 g CO2/km for Daimler AG og 0,428 g CO2/km for Daimler AG sammenslutning. De gjennomsnittlige spesifikke utslippene av CO2 og avstanden til målet fastsatt for Daimler AG og Daimler Ag sammenslutning i gjennomføringsbeslutning 2020/1035 har blitt beregnet opp nytt med hensyn til økningen i øko-innovasjonsbesparelsene. Det er derfor nødvendig å tilpasse de aktuelle oppføringene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011, senere erstattet av (EU) 2019/631, samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Statens vegvesen rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 2019/631 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt 24. februar 2022.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Ble tatt inn i EØS-avtalen 23.09.22, endringsforskrift vedtatt samme dag. Form 1 sendt ESA 24.09.22.