CO2-utslippskrav til person- og varebiler: gjennomføringsbestemmelser om beregningen av gjennomsnittlige spesifikke utslipp for 2019 m.m.
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2021/973 av 1. juni 2021 om bekreftelse eller endring av den foreløpige beregningen av gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp og mål for spesifikke utslipp for produsenter av personbiler og lette nyttekjøretøyer for kalenderåret 2019 og for personbilprodusenten Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG og Volkswagen-sammenslutningen for kalenderårene 2014-2018 i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/631
Commission Implementing Decision (EU) 2021/973 of 1 June 2021 confirming or amending the provisional calculation of the average specific emissions of CO2 and the specific emissions targets for manufacturers of passenger cars and light commercial vehicles for the calendar year 2019 and, for the passenger car manufacturer Dr Ing. h.c. F. Porsche AG and the Volkswagen pool, for the calendar years 2014 to 2018 pursuant to Regulation (EU) 2019/631 of the European Parliament and of the Council
Norsk forskrift kunngjort 16.12.2021
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.12.2021)
Sammendrag av innhold
Iht. forordning (EU) 2019/631 skal Kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke utslipp av CO2 og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og lette nyttekjøretøyer registrert i Unionen, Island, Norge og Storbritannia samt for hver gruppe av fabrikanter. På grunnlag av dette, ytelsen til fabrikanter og gruppe av fabrikanter i samsvar med deres forpliktelse til ikke å overskride sine respektive spesifikke utslippsmål. De detaljerte dataene som skal brukes til beregning av gjennomsnittlige spesifikke utslipp av CO2 og de spesifikke utslippsmålene for kalenderåret 2019 er basert på rapporteringsmyndighetenes registeringer av nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer i løpet av det kalenderåret.
Gjennom nærværende beslutning (EU) 2021/973 fastsettes formelt gjennomsnittlige utslipp og spesifikke utslippsmål for de respektive fabrikanter for kalenderåret 2019.
I juni 2020 publiserte Kommisjonen de foreløpige dataene og informerte 91 fabrikanter av personbiler og 61 fabrikanter av lette nyttekjøretøyer og deres respektive grupper, om de foreløpige beregningene av deres gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslipp og deres spesifikke utslippsmål for 2019. Fabrikanter som foretar færre enn 1000 nye kjøretøyregistreringer i løpet av kalenderåret, er unntatt fra å oppfylle et bestemt utslippsmål. Det er imidlertid hensiktsmessig å beregne og rapportere gjennomsnittlige spesifikke utslipp og antall nye kjøretøy som er registrert.
Etter en grundig undersøkelse, er det oppnådd tilfredsstillende avklaringer fra personbilfabrikant Porsche AG på grunnlag av de foreløpige dataene for kalenderårene 2014 – 2019, og det er tilsvarende endret for denne fabrikanten. På den bakgrunn bør de foreløpige dataene for disse kalenderårene for den aktuelle fabrikanten og for Volkswagen gruppe som fabrikanten er medlem av, anses som bekreftet.
Verdiene knyttet til ytelsen til en fabrikant som bekreftet eller endret ved denne beslutning, kan revideres i tilfelle de relevante nasjonale myndighetene bekrefter at det er uregelmessigheter i CO2 utslippsverdidene for å fastslå fabrikantens samsvar med de spesifikke utslippsmålene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 - som erstattet ved forordning 2019/631 - samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Beslutningen ble vedtatt 1. juni 2021 og trådte i kraft i EU 7. juli 2021.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen den 10.12.21, beslutning nr. 355/2021. Endringsforskrift ble vedtatt 15.12.21, og Form 1 ble sendt ESA den 16.12.21.
Sammendrag av innhold
Iht. forordning (EU) 2019/631 skal Kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke utslipp av CO2 og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og lette nyttekjøretøyer registrert i Unionen, Island, Norge og Storbritannia samt for hver gruppe av fabrikanter. På grunnlag av dette, ytelsen til fabrikanter og gruppe av fabrikanter i samsvar med deres forpliktelse til ikke å overskride sine respektive spesifikke utslippsmål. De detaljerte dataene som skal brukes til beregning av gjennomsnittlige spesifikke utslipp av CO2 og de spesifikke utslippsmålene for kalenderåret 2019 er basert på rapporteringsmyndighetenes registeringer av nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer i løpet av det kalenderåret.
Gjennom nærværende beslutning (EU) 2021/973 fastsettes formelt gjennomsnittlige utslipp og spesifikke utslippsmål for de respektive fabrikanter for kalenderåret 2019.
I juni 2020 publiserte Kommisjonen de foreløpige dataene og informerte 91 fabrikanter av personbiler og 61 fabrikanter av lette nyttekjøretøyer og deres respektive grupper, om de foreløpige beregningene av deres gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslipp og deres spesifikke utslippsmål for 2019. Fabrikanter som foretar færre enn 1000 nye kjøretøyregistreringer i løpet av kalenderåret, er unntatt fra å oppfylle et bestemt utslippsmål. Det er imidlertid hensiktsmessig å beregne og rapportere gjennomsnittlige spesifikke utslipp og antall nye kjøretøy som er registrert.
Etter en grundig undersøkelse, er det oppnådd tilfredsstillende avklaringer fra personbilfabrikant Porsche AG på grunnlag av de foreløpige dataene for kalenderårene 2014 – 2019, og det er tilsvarende endret for denne fabrikanten. På den bakgrunn bør de foreløpige dataene for disse kalenderårene for den aktuelle fabrikanten og for Volkswagen gruppe som fabrikanten er medlem av, anses som bekreftet.
Verdiene knyttet til ytelsen til en fabrikant som bekreftet eller endret ved denne beslutning, kan revideres i tilfelle de relevante nasjonale myndighetene bekrefter at det er uregelmessigheter i CO2 utslippsverdidene for å fastslå fabrikantens samsvar med de spesifikke utslippsmålene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 - som erstattet ved forordning 2019/631 - samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Beslutningen ble vedtatt 1. juni 2021 og trådte i kraft i EU 7. juli 2021.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen den 10.12.21, beslutning nr. 355/2021. Endringsforskrift ble vedtatt 15.12.21, og Form 1 ble sendt ESA den 16.12.21.