Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/865 av 18. mars 2024 om fastsettelse av verdiene som gjelder resultatene til produsenter og sammenslutninger av produsenter av nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer for kalenderåret 2022, i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/631
CO2-utslippskrav til person- og varebiler: verdiene for 2022 for beregning av utslipp for fabrikanter av personbiler
Norsk forskrift kunngjort 5.11.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 20.3.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 21.8.2024
- EØS-komitebeslutning 25.10.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.11.2024)
Sammendrag av innhold
I henhold til forordning (EU) 2019/631 skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og varebiler som er registert i EU, Island og Norge, samt for hver sammenslutning (pool) av fabrikanter. Basert på dette fastsettes hvordan en fabrikant eller en sammenslutning av fabrikanter ligger an i å nå sine respektive utslippsmål.
Beregningene av de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for kalenderåret 2022 baseres på de rapporterende myndigheters detaljerte data om nyregistrerte personbiler og varebiler for dette året. Fristen for å rapportere slike data for det foregående året er 28. februar hvert år. De innrapporterte dataene gjennomgås av Kommisjonen, som ved behov går i dialog med det enkelte land ved spørsmål til datasettene.
Etter at Kommisjonen publiserer de foreløpige dataene, ber de fabrikantene om å kontrollere disse. Dersom en fabrikant eller en pool ikke når sine spesifikke utslippsmål, blir de ilagt en avgift for sine overskridelser. For året 2022 gjaldt dette for én personbilfabrikant. Resultatene for kalenderåret 2022 er spesifisert i vedlegg I for personbilfabrikantene og i vedlegg II for varebilfabrikantene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forskriften implementerer forordning (EU) 2019/631 samt avledede rettsakter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Ingen av fabrikantene beslutningen omfatter er norske. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Beslutningen går etter EFTA's hurtigprosedyre, og forelegges derfor ikke noe spesialutvalg til vurdering. Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Det er stor etterspørsel etter elektriske biler i Norge og det vurderes som positivt for markedsadgangen her i landet at det er en fordel for fabrikantene å ha en stor andel null- og lavutslippskjøretøy i sin registreringsportefølje for å nå sine spesifikke utslippsmål. Dette vil bidra til å nå målene om at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler eller hydrogenbiler) i 2025.
Andre opplysninger
Statens vegvesen som registreringsmyndighet rapporterer data om nyregistrerte personbiler og varebiler i Norge i henhold til forordning (EU) 2019/631.
Status
Kommisjonsbeslutningen ble vedtatt 18. mars 2024 og publisert i EU-tidende 20. mars 2024.
Kommisjonsbeslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen 25. oktober 2024, beslutning nr. 249/2024. Endringsrettsakt ble vedtatt og kunngjort 04.11.24 (e.i.f. 06.11.24) og Form 1 ble sendt ESA den 05.11.24.