Deltakelse av organisasjoner i en fellesskapsordning for miljøforvaltning og -kontroll: endringsbestemmelser om miljøkontrollørers meldeplikt
Kommisjonsbeslutning (EU) 2016/1621 av 7. september 2016 om vedtak av et veiledningdokument for miljøkontrollørers melding til akkrediterings- og lisensieringsorganer når det utøves aktiviteter i andre medlemsland enn der hvor akkrediteringen eller lisensieringen er utstedt jf. europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2009
Commission Decision (EU) 2016/1621 of 7 September 2016 adopting a guidance document on notification to accreditation and licensing bodies by environmental verifiers active in a Member State other than that where the accreditation or licence was granted under Regulation (EC) No 1221/2009 of the European Parliament and of the Council
EØS-komitebeslutning 3.2.2017 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.11.2016)
Sammendrag av innhold
Forordning (EF) nr 1221/2009 om organisasjoners frivillige deltagelse i en fellesskapsordning for miljøledelse (EMAS-forordningen), artikkel 30, angir mulighet for at Forum av akkrediterings- og lisensieringsorganer kan utarbeide veiledningsdokumenter for akkrediterings- og lisensieringsorganer med formål å harmonisere prosedyrer som organene utarbeider for å veilede miljøkontrollører.
Miljøkontrollører som arbeider i andre medlemsland enn der hvor akkrediteringen eller lisensieringen er utstedt plikter å melde aktiviteten til relevant akkrediterings- eller lisensieringsorgan jf. artikkel 24 i EMAS-forordningen (1221/2009).
Den praktiske gjennomføringen av meldingsprosedyren viser at enkelte akkrediterings- og lisensieringsorganer reagerer ulikt ovenfor miljøkontrollører som ikke foretar denne meldingen. Det er derfor nødvendig med ytterligere veiledning for å få gjennomført en harmonisert meldingsprosess.
Veiledningsdokumentet angir bl.a. krav til prosedyrer for meldingen til akkrediterings- og lisensieringsorganer som miljøkontrollørene skal utarbeide, plikter i forkant av meldingen, innholdet i meldingen og reaksjoner dersom meldingsprosedyren ikke følges opp.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten har ingen rettslige konsekvenser for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Status
EMAS forordningen (1221/2009) er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), kapittel I (generelt) og er tatt inn i Forurensningslovens §52
Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert EU-siden v/EEAS.
Sammendrag av innhold
Forordning (EF) nr 1221/2009 om organisasjoners frivillige deltagelse i en fellesskapsordning for miljøledelse (EMAS-forordningen), artikkel 30, angir mulighet for at Forum av akkrediterings- og lisensieringsorganer kan utarbeide veiledningsdokumenter for akkrediterings- og lisensieringsorganer med formål å harmonisere prosedyrer som organene utarbeider for å veilede miljøkontrollører.
Miljøkontrollører som arbeider i andre medlemsland enn der hvor akkrediteringen eller lisensieringen er utstedt plikter å melde aktiviteten til relevant akkrediterings- eller lisensieringsorgan jf. artikkel 24 i EMAS-forordningen (1221/2009).
Den praktiske gjennomføringen av meldingsprosedyren viser at enkelte akkrediterings- og lisensieringsorganer reagerer ulikt ovenfor miljøkontrollører som ikke foretar denne meldingen. Det er derfor nødvendig med ytterligere veiledning for å få gjennomført en harmonisert meldingsprosess.
Veiledningsdokumentet angir bl.a. krav til prosedyrer for meldingen til akkrediterings- og lisensieringsorganer som miljøkontrollørene skal utarbeide, plikter i forkant av meldingen, innholdet i meldingen og reaksjoner dersom meldingsprosedyren ikke følges opp.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten har ingen rettslige konsekvenser for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Status
EMAS forordningen (1221/2009) er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), kapittel I (generelt) og er tatt inn i Forurensningslovens §52
Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert EU-siden v/EEAS.