Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/595 av 9. november 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 1093/2010 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer vesentligheten av svakheter, typen informasjon som samles inn, den praktiske gjennomføringen av informasjonsinnsamling og analyse og formidling av informasjonen som finnes i databasen over hvitvasking og terrorfinansiering (AML/CFT), som nevnt i artikkel 9a nr. 2 i forordningen
Den europeiske banktilsynsmyndighet: utfyllende bestemmelser om informasjonsinnsamling
EØS-notat offentliggjort 16.5.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 9.11.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 16.2.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.5.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen omhandler informasjonsinnsamling til, analyser i og informasjondeling fra EBAs sentrale database for bekjempelse av hvitvasking og terrorfinansiering, og er en utfyllende forordning til 1093/2010 (EBA-forordningen). I Norge vil Finanstilsynet og Bankenes Sikringsfond være rapporteringspliktige myndigheter. Formålet med databasen er å samle informasjon om mulige eller avdekkede svakheter i etterlevelsen av hvitvaskingsregelverket i finansiell sektor. De mulige eller avdekkede svakhetene må være av en viss vesentlighet. Når betydelige svakheter innrapporteres, skal det i tillegg rapporteres generell informasjon om foretaket, som eksempelvis omfanget av aktivitetene foretaket driver, antallet kunder, foretakets regnskap mv. Det skal også rapporteres om tiltakene som myndighetene iverksetter for å sikre etterlevelse av regelverket. Denne informasjonen skal oppdateres løpende. EBA har rett og plikt til å analysere informasjonen i systemet, samt å dele informasjon med rapporteringspliktige myndigheter på visse vilkår. Forordningen har også regler om taushetsplikt og behandling av personopplysninger.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift. Inkorporasjonen forutsetter at forordningens hjemmel i EBA-forordningen er inntatt i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes å få betydelige økonomiske konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Forordningen vil utgjøre en økt administrativ byrde for Finanstilsynet. Rapporteringskravene er omfattende og i stor grad av materiell art, som vil si at det vil være vanskelig å automatisere. Det er foreløpig uklart om rapporteringen vil kreve tekniske investeringer.
Status
De utfyllende bestemmelsene har vært på høring av EBA/ESMA/EIOPA og er vedtatt av EU-kommisjonen. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.