Det europeiske GNSS-byrået: endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsforordning nr. 512/2014 av 16. april 2014 som endrer forordning (EU) nr. 912/2010 om etablering av Det europeiske GNSS-byrået
Regulation (EU) No 512/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 amending Regulation (EU) No 912/2010 setting up the European GNSS Agency
EØS-komitebeslutning 25.02.2015
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.06.2014)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 512/2014 endrer forordning (EU) 912/2010 "Etablering av det europeiske GNSS-byrået", som ble tatt inn i EØS-avtalen gjennom beslutning i EØS-komiteen 15. juni 2012. Formålet med endringene er å styrke sikkerhetsarbeidet i det europeiske GNSS-byrået gjennom å gi Sikkerhetsakkrediteringsstyret ("Security Accreditation Board") en sterkere og mer selvstendig rolle innen organsisasjonen. Endringene ansees som nødvendige for å redusere faren for interessekonflikt og dobbeltroller. Konkret innebærer forordningen en rekke mindre endringer i teksten til forordning (EU) 912/2010. De fleste av disse er av språklig/teknisk karakter. Følgende er særlig verdt å merke seg:
• Sikkerhetsakkrediteringsstyrets selvstendige rolle fremheves i større grad enn tidligere. Det understrekes at beslutninger innen Sikkerhetsakkrediteringsstyrets kompetanseområde ikke kan overstyres av Administrasjonsstyret (Administration Board), som er GNSS-byråets overordnede styringsorgan.
• Kravet for beslutninger ved stemmegivning i Administrasjonsstyret endres fra to tredjedels flertall til absolutt flertall.
• Medlemskap i Administrasjonsstyret endres fra "fem år, kan fornyes én periode" til "fire år, kan fornyes".
• Vilkårene for deltakelse fra tredjeland fastsatt i forordning (EU) 912/2010 videreføres.
Forordningen danner sammen med forordning (EU) 912/2010 og forordning (EU) 1285/2013 det juridiske rammeverket for styringen av Galileo og EGNOS.
Merknader
Forordning (EU) 912/2010 ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens vedtak 15. juni 2012. Forordning (EU) 512/2014 endrer denne forordningen. Innlemmelse av forordning (EU) 512/2014 i EØS-avtalen er nødvending om Norge skal videreføre sin deltakelse i EUs satellittnavigasjonsprogrammer Galileo og EGNOS. Norges deltakelse i Galileo og EGNOS følger av Stortingets vedtak av 22. mai 2014 om å innlemme programmene i EØS-avtalen. Norges finansielle forpliktelse til programmene i perioden 2014-2020 ble vedtatt i behandlingen av statsbudsjettet i Stortinget 11. desember 2013.
Rettsakten innebærer ingen behov for endringer i norsk regelverk. Den faller følgelig inn under gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning). Rettsakten har heller ikke økonomiske eller administrative konsekvenser. Eventuelle økte kostnader ved omorganisering i det europeiske GNSS-byrået dekkes innenfor rammene for programmet som er fastsatt i EUs flerårige finansielle rammeverk.
Sakkyndige instansers merknader
Utkastet til forordning KOM (2013) 40 som danner grunnlaget for den publiserte forordningen Regulation (EU) 512/2014 har vært forelagt Norsk Romsenter og deltakerne i det interdepartementale koordineringsutvalget for romvirksomhet. Det er ingen substansielle forskjeller mellom den publiserte forordningen og forslaget til forordning som ble behandlet i SU Transport 14. oktober 2013. Innkommede merknader er innarbeidet i vurderingen.
Vurdering
Forslaget til forordning er en justering av forordning (EU) 912/2010. Om Norge skal fortsette å delta i Galileo og EGNOS i perioden 2014-2020 er det nødvending å ta forordning (EU) 512/2014 inn i EØS-avtalen. Når den nye rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen (som tillegg i artikkel 1 til protokoll 31 i EØS-avtalen), er det viktig å sikre at Norges rettigheter i det europeiske GNSS-byrået videreføres, herunder spesielt:
- at Norge fortsatt skal delta fullt i byrået (... shall fully participate in the ....)
- at Norge skal delta fullt, men uten stemmerett, i "the Administrative Board" og "the Security Accreditation Board"
- at norske borgere skal kunne inneha stillinger i byrået
Det anses ikke som nødvendig å ta forodningen inn i norsk lovverk, ettersom den ligger under protokoll til EØS-avtalen (jf. EØS-avtalens art. 7). Dette er i samsvar med tidligere praksis for rettsakter under protokoll 31.
Konklusjon
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble publisert i EUs Official Journal 20. mai 2014, og gitt virkning fra 23. mai 2014. Videre prosess i Norge med sikte på innlemmelse i EØS-avtalen avventer innsending av standardskjema etter godkjenning av posisjonnotat i SU Transport.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 512/2014 endrer forordning (EU) 912/2010 "Etablering av det europeiske GNSS-byrået", som ble tatt inn i EØS-avtalen gjennom beslutning i EØS-komiteen 15. juni 2012. Formålet med endringene er å styrke sikkerhetsarbeidet i det europeiske GNSS-byrået gjennom å gi Sikkerhetsakkrediteringsstyret ("Security Accreditation Board") en sterkere og mer selvstendig rolle innen organsisasjonen. Endringene ansees som nødvendige for å redusere faren for interessekonflikt og dobbeltroller. Konkret innebærer forordningen en rekke mindre endringer i teksten til forordning (EU) 912/2010. De fleste av disse er av språklig/teknisk karakter. Følgende er særlig verdt å merke seg:
• Sikkerhetsakkrediteringsstyrets selvstendige rolle fremheves i større grad enn tidligere. Det understrekes at beslutninger innen Sikkerhetsakkrediteringsstyrets kompetanseområde ikke kan overstyres av Administrasjonsstyret (Administration Board), som er GNSS-byråets overordnede styringsorgan.
• Kravet for beslutninger ved stemmegivning i Administrasjonsstyret endres fra to tredjedels flertall til absolutt flertall.
• Medlemskap i Administrasjonsstyret endres fra "fem år, kan fornyes én periode" til "fire år, kan fornyes".
• Vilkårene for deltakelse fra tredjeland fastsatt i forordning (EU) 912/2010 videreføres.
Forordningen danner sammen med forordning (EU) 912/2010 og forordning (EU) 1285/2013 det juridiske rammeverket for styringen av Galileo og EGNOS.
Merknader
Forordning (EU) 912/2010 ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens vedtak 15. juni 2012. Forordning (EU) 512/2014 endrer denne forordningen. Innlemmelse av forordning (EU) 512/2014 i EØS-avtalen er nødvending om Norge skal videreføre sin deltakelse i EUs satellittnavigasjonsprogrammer Galileo og EGNOS. Norges deltakelse i Galileo og EGNOS følger av Stortingets vedtak av 22. mai 2014 om å innlemme programmene i EØS-avtalen. Norges finansielle forpliktelse til programmene i perioden 2014-2020 ble vedtatt i behandlingen av statsbudsjettet i Stortinget 11. desember 2013.
Rettsakten innebærer ingen behov for endringer i norsk regelverk. Den faller følgelig inn under gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning). Rettsakten har heller ikke økonomiske eller administrative konsekvenser. Eventuelle økte kostnader ved omorganisering i det europeiske GNSS-byrået dekkes innenfor rammene for programmet som er fastsatt i EUs flerårige finansielle rammeverk.
Sakkyndige instansers merknader
Utkastet til forordning KOM (2013) 40 som danner grunnlaget for den publiserte forordningen Regulation (EU) 512/2014 har vært forelagt Norsk Romsenter og deltakerne i det interdepartementale koordineringsutvalget for romvirksomhet. Det er ingen substansielle forskjeller mellom den publiserte forordningen og forslaget til forordning som ble behandlet i SU Transport 14. oktober 2013. Innkommede merknader er innarbeidet i vurderingen.
Vurdering
Forslaget til forordning er en justering av forordning (EU) 912/2010. Om Norge skal fortsette å delta i Galileo og EGNOS i perioden 2014-2020 er det nødvending å ta forordning (EU) 512/2014 inn i EØS-avtalen. Når den nye rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen (som tillegg i artikkel 1 til protokoll 31 i EØS-avtalen), er det viktig å sikre at Norges rettigheter i det europeiske GNSS-byrået videreføres, herunder spesielt:
- at Norge fortsatt skal delta fullt i byrået (... shall fully participate in the ....)
- at Norge skal delta fullt, men uten stemmerett, i "the Administrative Board" og "the Security Accreditation Board"
- at norske borgere skal kunne inneha stillinger i byrået
Det anses ikke som nødvendig å ta forodningen inn i norsk lovverk, ettersom den ligger under protokoll til EØS-avtalen (jf. EØS-avtalens art. 7). Dette er i samsvar med tidligere praksis for rettsakter under protokoll 31.
Konklusjon
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen ble publisert i EUs Official Journal 20. mai 2014, og gitt virkning fra 23. mai 2014. Videre prosess i Norge med sikte på innlemmelse i EØS-avtalen avventer innsending av standardskjema etter godkjenning av posisjonnotat i SU Transport.