Det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem (ENS): gjennomføringsbestemmelser om offentlig forvaltnings kvartalsvise finansregnskaper (2004)
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 501/2004 av 10. mars 2004 om offentlig forvaltnings kvartalsvise finansregnskaper
Regulation (EC) No 501/2004 of the European Parliament and of the Council of 10 March 2004 on quarterly financial accounts for general government
EØS-komitebeslutning 24.09.2004 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsforordningen, norsk utgave)
1) Rådsforordning (EF) nr. 2223/96 av 25. juni 1996 om det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem i Fellesskapet utgjør referanserammen for de felles standarder, definisjoner, klassifiseringer og regnskapsregler som skal brukes ved utarbeidingen av medlemsstatenes regnskaper for å oppfylle Fellesskapets statistikkbehov, slik at det kan oppnås sammenlignbare resultater medlemsstatene imellom.
2) I Den monetære komités rapport om informasjonskrav, som ble godkjent av Økofin-rådet 18. januar 1999, ble det understreket at effektiv overvåking og samordning av den økonomiske politikken er av største betydning for at Den økonomiske og monetære union og det felles marked skal virke tilfredsstillende, og at dette krever et omfattende system for statistiske opplysninger som kan gi politiske beslutningstakere de opplysningene de trenger som grunnlag for sine beslutninger. I rapporten ble det også lagt vekt på at korttidsstatistikk over medlemsstatenes offentlige finanser burde prioriteres, særlig de medlemsstatene som deltar i Den økonomiske og monetære union, og at formålet var gradvis å utarbeide kvartalsvise finansregnskaper for den offentlige forvaltning.
3) Kvartalsvise nasjonale data fra finansregnskaper (transaksjoner og balanser) i sektoren for offentlig forvaltning utgjør en stor del av alle finansielle transaksjoner og balanser i euro-området og er et viktig informasjonsgrunnlag ved gjennomføringen av pengepolitikken. I denne sammenheng og for eget formål har hovedstyret i Den europeiske sentralbank vedtatt forordninger og retningslinjer for oversending av korttidsdata om finansstatistikk og nasjonale finansregnskaper til Den europeiske sentralbank.
4) For å kunne foreta en omfattende analyse av den offentlige forvaltnings finansiering og finansinvesteringer oppdelt på motpartssektor og finansielt instrument, er det nødvendig med opplysninger fra motpartssektoren om den offentlige forvaltnings finanstransaksjoner og balanser.
5) I kommisjonsforordning (EF) nr. 264/2000 av 3. februar 2000 om gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 2223/96 med omsyn til korttidsstatistikkar over offentlege finansar og europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2002 av 10. juni 2002 om ikke-finansielle kvartalsregnskaper for offentlig forvaltning oppgis de ikke-finansielle kvartalsvise dataene for den offentlige forvaltning som medlemsstatene skal oversende Kommisjonen (Eurostat).
6) I artikkel 2 og 3 i forordning (EF) nr. 2223/96 er det fastsatt under hvilke omstendigheter Kommisjonen kan vedta endringer i metodikken for det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem for å avklare og forbedre innholdet. Utarbeidingen av kvartalsvise finansregnskaper for offentlig forvaltning vil kreve ytterligere ressurser i medlemsstatene, og kan derfor ikke behandles i et kommisjonsvedtak, men bør heller vedtas ved en særskilt europaparlaments- og rådsforordning.
7) Komiteen for statistikkprogrammet (SPC), nedsatt ved rådsbeslutning 89/382/EØF, Euratom, og Komiteen for penge-, finans- og betalingsbalansestatistikk, nedsatt ved rådsbeslutning 91/115/EØF, har avgitt positiv uttalelse om utkastet til denne forordning
1) Rådsforordning (EF) nr. 2223/96 av 25. juni 1996 om det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem i Fellesskapet utgjør referanserammen for de felles standarder, definisjoner, klassifiseringer og regnskapsregler som skal brukes ved utarbeidingen av medlemsstatenes regnskaper for å oppfylle Fellesskapets statistikkbehov, slik at det kan oppnås sammenlignbare resultater medlemsstatene imellom.
2) I Den monetære komités rapport om informasjonskrav, som ble godkjent av Økofin-rådet 18. januar 1999, ble det understreket at effektiv overvåking og samordning av den økonomiske politikken er av største betydning for at Den økonomiske og monetære union og det felles marked skal virke tilfredsstillende, og at dette krever et omfattende system for statistiske opplysninger som kan gi politiske beslutningstakere de opplysningene de trenger som grunnlag for sine beslutninger. I rapporten ble det også lagt vekt på at korttidsstatistikk over medlemsstatenes offentlige finanser burde prioriteres, særlig de medlemsstatene som deltar i Den økonomiske og monetære union, og at formålet var gradvis å utarbeide kvartalsvise finansregnskaper for den offentlige forvaltning.
3) Kvartalsvise nasjonale data fra finansregnskaper (transaksjoner og balanser) i sektoren for offentlig forvaltning utgjør en stor del av alle finansielle transaksjoner og balanser i euro-området og er et viktig informasjonsgrunnlag ved gjennomføringen av pengepolitikken. I denne sammenheng og for eget formål har hovedstyret i Den europeiske sentralbank vedtatt forordninger og retningslinjer for oversending av korttidsdata om finansstatistikk og nasjonale finansregnskaper til Den europeiske sentralbank.
4) For å kunne foreta en omfattende analyse av den offentlige forvaltnings finansiering og finansinvesteringer oppdelt på motpartssektor og finansielt instrument, er det nødvendig med opplysninger fra motpartssektoren om den offentlige forvaltnings finanstransaksjoner og balanser.
5) I kommisjonsforordning (EF) nr. 264/2000 av 3. februar 2000 om gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 2223/96 med omsyn til korttidsstatistikkar over offentlege finansar og europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2002 av 10. juni 2002 om ikke-finansielle kvartalsregnskaper for offentlig forvaltning oppgis de ikke-finansielle kvartalsvise dataene for den offentlige forvaltning som medlemsstatene skal oversende Kommisjonen (Eurostat).
6) I artikkel 2 og 3 i forordning (EF) nr. 2223/96 er det fastsatt under hvilke omstendigheter Kommisjonen kan vedta endringer i metodikken for det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem for å avklare og forbedre innholdet. Utarbeidingen av kvartalsvise finansregnskaper for offentlig forvaltning vil kreve ytterligere ressurser i medlemsstatene, og kan derfor ikke behandles i et kommisjonsvedtak, men bør heller vedtas ved en særskilt europaparlaments- og rådsforordning.
7) Komiteen for statistikkprogrammet (SPC), nedsatt ved rådsbeslutning 89/382/EØF, Euratom, og Komiteen for penge-, finans- og betalingsbalansestatistikk, nedsatt ved rådsbeslutning 91/115/EØF, har avgitt positiv uttalelse om utkastet til denne forordning