Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/436 av 20. oktober 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2065 om fastsettelse av regler for gjennomføring av revisjoner for svært store nettplattformer og svært store søkemotorer på nett
Digitale tjenester i det indre marked: gjennomføringsbestemmelser om uavhengige revisjoner av svært store internettplattformer og søkemotorer
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 2.2.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning lagt fram av Kommisjonen 5.5.2023 med tilbakemeldingsfrist 2.6.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 20.10.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning om digitale tjenester (DSA) gir kommisjonen hjemmel til å vedta gjennomføringsbestemmelser, og dette utkastet til forordning fastsetter regler for gjennomføring av revisjoner for svært store digitale plattformer (Very Large Online Platforms - VLOPs) og svært store søkemotorer (Very Large Search Engines - VLOSEs). Reglene er utarbeidet med tanke på at revisjoner skal tilpasses spesifikt til den tjenesten som revideres og risikoen som er forbundet med den, for eksempel når det gjelder salg av ulovlige varer på digitale markedsplasser eller spredning av ulike typer ulovlig innhold på sosiale medier. Reglene bør gi tilstrekkelig fleksibilitet og samtidig sikre et høyt nivå av presisjon i revisjonen.
Forslag til forordning gir regler knyttet til revisjonens omfang, sikkerhetsnivå, valg av revisjonsmetodikk, prosedyreregler for forberedelsen av revisjonen og for å klargjøre forholdet mellom revisor og den reviderte tilbyderen, og for å lette riktig valg av revisor.
Del I angir de generelle bestemmelsene, nemlig gjenstanden for den delegerte rettsakten (artikkel 1), definisjonene av nøkkelbegreper (artikkel 2) og omfanget av revisjonen, inkludert sikkerhetsnivået (artikkel 3).
Del II inneholder bestemmelser om organisasjonene som utfører revisjonene. Den inkluderer prosessene for utvelgelse av revisjonsorganisasjoner (artikkel 4), og fastsetter prosedyrene for klargjøring av vilkårene for samarbeid og bistand mellom den reviderte tilbyderen og revisjonsorganisasjonen (artikkel 5).
Del III fastsetter reglene for gjennomføringen av tilsynene. Den fastsetter malene for revisjonsrapporten og revisjonsgjennomføringsrapporten (malen er angitt i annekset til forslag til delegert kommisjonsforordning, artikkel 6), og fastsetter prosedyrene for forberedelsene av revisjonen (artikkel 7). Den forklarer også vilkårene for at ulike revisjonsuttalelser og konklusjoner skal gis i revisjonsrapporten (artikkel 8).
Del IV fastsetter kravene til revisjonsmetodikken, inkludert de første metodiske trinnene, ved å fastsette elementer som bør vurderes i revisjonsrisikoanalysen (artikkel 9). Den spesifiserer prinsipper for valg og bruk av hensiktsmessige revisjonsmetoder (artikkel 10) og kvaliteten på revisjonsbeviset som brukes i konklusjonene til revisjonsorganisasjonen (artikkel 11), inkludert når det gjelder prøvetakingsmetoder (artikkel 12).
Mer spesifikke metoder er spesifisert for revisjonsleverandørers etterlevelse av artikkel 34 i DSA om risikovurdering (artikkel 13), artikkel 35 DSA om risikoreduksjon (artikkel 14), artikkel 36 i DsA om kriseresponsmekanisme (artikkel 15), artikkel 37 i DSA om uavhengige revisjoner (artikkel 16) og med etiske retningslinjer og kriseprotokoller (artikkel 17).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningen kan ikke tre i kraft før DSA er en del av EØS-avtalen og gjennomført i nasjonal rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningen med regler for gjennomføring av revisjoner for VLOPs og VLOSEs medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser som ikke allerede er forutsatt at vil påløpe som følge av innføringen av DSA i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Konklusjon:
Forordningen anses EØS-relevant og er aktuell for innlemming i EØS-avtalen. Hvorvidt forslag til forordning er akseptabel vi bli vurdert sammen med DSA.
Vurdering
Forordningen inneholder regler knyttet til revisjon under forordning om digitale tjenester (DSA) og det vises til vurderingen i EØS-posisjonsnotat om DSA. EFTA-landene vurderer behovet for tilpasningstekst i DSA og det er for tidlig å ta stilling til om forordningen er akseptabel.
Status
Den delegerte kommisjonsforordningen ble vedtatt av kommisjonen 20. oktober 2023. Rettsakten vil tre i kraft etter 3 måneder i henhold til prosedyrene for delegerte rettsakter. Delegerte rettsakter er underlagt en 3 måneders granskningsperiode i etterkant av vedtakelsen.