Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1772 av 13. mars 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/2554 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer kriteriene for klassifisering av IKT-relaterte hendelser og cybertrusler, fastsetter vesentlighetsterskler og spesifiserer detaljene i rapporter om alvorlige hendelser
DORA-forordningen: klassifisering av IKT-relaterte hendelser og cybertrusler
Norsk forskrift kunngjort 25.6.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 13.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 25.6.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 28.8.2024
- EØS-komitebeslutning 14.3.2025 om innlemmelse i EØS-avtalen
- Høring igangsatt av Finansdepartementet 11.4.2025 med frist 30.5.2025
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.7.2025 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.9.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten er en delegert kommisjonsforordning til forordning (EU) 2022/2554 (DORA – Digital Operational Resilience Act) om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren.
Alle foretak som omfattes av DORA må registrere og klassifisere IKT-relaterte hendelser. De fleste foretak som omfattes skal rapportere inn alvorlige IKT-relaterte hendelser til Finanstilsynet. Foretakene kan også rapportere inn vesentlige cybertrusler på frivillig basis.
Den delegerte kommisjonsforordningen inneholder detaljerte regler for klassifisering av IKT-relaterte hendelser og cybertrusler, samt terskler for vesentlighet og rapporteringskrav for alvorlige IKT-hendelser og vesentlige cybertrusler. Forordningen gir også utfyllende regler knyttet til vurderingen av om en alvorlig hendelse er relevant for andre kompetente myndigheter i EU/EØS og hva slags informasjon som skal deles med disse.
Merknader
Rettslige konsekvenser
I lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren § 2 framgår det at departementet kan fastsette utfyllende forskrifter. Den delegerte kommisjonsforordningen har blitt gjennomført i norsk rett ved henvisning i forskrift om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-forskriften) § 3.
Økonomiske og administrative konsekvenser
De fleste foretakene som omfattes av DORA har i dag en rapporteringsplikt etter IKT-forskriften og antas derfor å ha systemer og rutiner som kan videreføres med visse modifikasjoner. Den delegerte kommisjonsforordningen kan medføre økonomiske og administrative konsekvenser for foretak i forbindelse med opprettelse og/eller tilpasning av systemer og rutiner for registrering, klassifisering og rapportering av IKT-relaterte hendelser og cybertrusler. Dette kan inkludere investeringer i teknologiske løsninger, nye rutiner og opplæring av ansatte knyttet til rapportering til Finanstilsynet.
Forordningen forventes ikke å ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter til tross for at det må utvikles nye IKT-løsninger for mottak og videresending av hendelsesrapporter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt av EU-kommisjonen og trådte i kraft i EU den 17. januar 2025. Forordningen ble innlemmet i EØS-avtalen den 14. mars 2025.
Lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-loven) ble vedtatt av Stortinget i mai 2025 og trådte i kraft 1. juli 2025. Den delegerte kommisjonsforordningen er gjennomført i norsk rett gjennom DORA-forskriften som er hjemlet i DORA-loven. Forskriften trådte i kraft samtidig med DORA-loven, den 1. juli 2025. Rettsakten er gjennomført i DORA-forskriften § 3.