Drivstoffkvalitetsdirektivet: endringsbestemmelser (2003)
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/17/EF av 3. mars 2003 om endring av direktiv 98/70/EF om kvaliteten på bensin og dieselolje
Directive 2003/17/EC of the European Parliament and of the Council of 3 March 2003 amending Directive 98/70/EC relating to the quality of petrol and diesel fuels
EØS-komitebeslutning 8.2.2005 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsdirektivet, norsk utgave)
1) I direktiv 98/70/EF er det fastsatt miljøspesifikasjoner for drivstoffer på markedet.
2) I traktatens artikkel 95 er det fastsatt at Kommisjonens forslag med sikte på det indre markeds opprettelse og virkemåte, blant annet på områdene helse og miljøvern, skal bygge på et høyt vernenivå, og at også Europaparlamentet og Rådet skal søke å nå dette målet.
3) Det er planlagt en revisjon av direktiv 98/70/EF med sikte på å oppfylle kravene i fellesskapsstandardene for luftkvalitet og tilknyttede målsettinger, samt innføre tilleggsspesifikasjoner som utfyller dem som allerede er fastsatt i vedlegg III og vedlegg IV til direktivet.
4) En reduksjon av svovelinnholdet i bensin og dieselolje anses som et egnet bidrag for å nå de nevnte målsettingene.
5) Skadevirkningene av svovelet i bensin og dieselolje på effektiviteten av teknikker for katalytisk etterbehandling av eksos er godt dokumentert for veigående kjøretøyer og i økende grad også for ikke-veigående mobile maskiner.
6) Veigående kjøretøyer bruker i økende grad innretninger for katalytisk etterbehandling for å overholde utslippsgrenseverdiene fastsatt i rådsdirektiv 70/220/EØF av 20. mars 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tiltak mot luftforurensning forårsaket av utslipp fra motorvogner og rådsdirektiv 88/77/EØF av 3. desember 1987 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra motorer med kompresjonstenning til bruk i kjøretøyer og utslipp av forurensende gasser fra motorer med elektrisk tenning som bruker naturgass eller flytende petroleumsgass, til bruk i kjøretøyer. En reduksjon i svovelinnholdet i bensin og dieselolje vil derfor trolig ha en større virkning på eksosutslippene enn endringer i de andre drivstoffparametrene.
7) Innføring av drivstoffer med et høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg vil forbedre drivstoffeffektiviteten som kan oppnås med ny kjøretøyteknologi og bør vurderes for ikke-veigående mobile maskiner, og burde føre til betydelig reduksjon av utslippene av konvensjonelle luftforurensende stoffer ved bruk i eksisterende kjøretøyer. Disse fordelene vil oppveie de økte utslippene av CO₂ ved produksjon av bensin og dieselolje med lavere svovelinnhold.
8) Det er derfor hensiktsmessig å fastsette tiltak som sikrer innføringen og tilgjengeligheten av drivstoffer med et høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg. Skattemessige stimuleringstiltak har vist seg å være et effektivt middel til å fremme tidlig innføring av drivstoffer av høyere kvalitet i samsvar med nasjonale behov og prioriteringer, og til å korte ned overgangstiden dersom to forskjellige kvaliteter distribueres på markedet. Bruk av skattemessige tiltak på egnet nasjonalt plan eller fellesskapsplan bør fremmes og stimuleres.
9) Allmenn tilgang til drivstoffer med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg vil gi motorvognprodusentene en mulighet til å gjøre ytterligere betydelige framskritt når det gjelder å forbedre drivstoffeffektiviteten i nye kjøretøyer. Hvor stort bidrag drivstoffer med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg vil kunne gi til å nå Fellesskapets mål om gjennomsnittlige CO₂ -utslipp på 120 g/km for nye biler, vil bli vurdert i forbindelse med gjennomgåelsen av de nåværende miljøforpliktelsene med motorvognprodusentene i 2003.
10) Det må sikres at tilstrekkelige mengder bensin og dieselolje med et høyeste tillatt svovelinnhold på 10 mg/kg er tilgjengelige fra 1. januar 2005 på et tilstrekkelig balansert geografisk grunnlag til at det er fri omsetning av nye kjøretøyer som krever slike drivstoffer, samtidig som det sikres at reduksjonen av CO₂ -utslipp fra nye kjøretøyer oppveier de økte utslippene produksjonen av disse drivstoffene medfører.
11) Det bør legges til rette for full overgang til bensin og dieselolje med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg fra og med 1. januar 2009, slik at drivstoffindustrien får nok tid på seg til å foreta de nødvendige investeringer og tilpasse sine produksjonsplaner. I tillegg vil full innføring av bensin og dieselolje med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg fra og med 1. januar 2009 redusere utslippene av konvensjonelle forurensende stoffer fra den eksisterende vognparken og dermed føre til bedre luftkvalitet, samtidig som det sikres at det ikke er noen generell økning i utslippene av klimagasser. I den forbindelse vil det være nødvendig å bekrefte denne datoen med hensyn til dieselolje senest 31. desember 2005.
12) For å verne menneskers helse og/eller miljøet i bestemte tettbebyggelser eller i bestemte økologisk eller miljømessig følsomme områder med særlige forurensningsproblemer bør medlemsstatene, etter en framgangsmåte fastsatt i dette direktiv, ha tillatelse til å kreve at drivstoffer kan markedsføres bare dersom de for de mest problematiske forurensende stoffene oppfyller strengere miljøspesifikasjoner enn dem som er fastsatt i dette direktiv. Denne framgangsmåten er et unntak fra informasjonsprosedyren fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 98/34/EF av 22. juni 1998 om en informasjonsprosedyre for standarder og tekniske forskrifter samt regler for informasjonssamfunnstjenester.
13) Utslipp fra motorer montert i ikke-veigående mobile maskiner og jordbruks- og skogbrukstraktorer må overholde grenseverdiene fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 97/68/EF av 16. desember 1997 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra forbrenningsmotorer som skal monteres i ikke-veigående mobile maskiner og i europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/25/EF av 22. mai 2000 om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra motorer til framdrift av jordbruks- og skogbrukstraktorer. Muligheten for å kunne overholde disse utslippsgrenseverdiene vil i økende grad avhenge av kvaliteten på de gassoljene disse motorene bruker, og det er derfor viktig å ta med en definisjon av slike drivstoffer i direktiv 98/70/EF.
14) Det bør innføres et ensartet system for overvåking av drivstoffkvaliteten eller nasjonale systemer som sikrer resultater med tilsvarende pålitelighet, samt rapporteringssystemer som gjør det mulig å vurdere om de pålagte miljøspesifikasjonene for drivstoffkvalitet overholdes.
15) Det bør fastsettes en framgangsmåte for ajourføring av målemetodene som brukes for å sikre at de fastsatte spesifikasjonene for drivstoffkvalitet overholdes.
16) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av direktiv 98/70/EF, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
17) Det bør foretas en gjennomgåelse av bestemmelsene i direktiv 98/70/EF i lys av Fellesskapets nye regelverk for luftkvalitet og miljømålene knyttet til dette, som behovet for å fremme alternative drivstoffer, herunder biodrivstoffer, utviklingen av ny forurensningsreduserende teknologi og den virkningen metalliske tilsetningsstoffer og andre relevante spørsmål har på dens ytelser, og å bekrefte eller avkrefte datoen for full overgang til dieseloljer med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg for å sikre at det ikke blir en generell økning i utslippene av klimagasser.
18) Det bør foretas en fullstendig undersøkelse av alternative drivstoffer, herunder biodrivstoffer, og behovet for et eget regelverk bør drøftes.
19) Medlemsstatene bør fastsette regler for sanksjoner ved overtredelse av bestemmelsene i direktiv 98/70/EF, og sørge for at de blir gjennomført.
20) Direktiv 98/70/EF bør derfor endres
1) I direktiv 98/70/EF er det fastsatt miljøspesifikasjoner for drivstoffer på markedet.
2) I traktatens artikkel 95 er det fastsatt at Kommisjonens forslag med sikte på det indre markeds opprettelse og virkemåte, blant annet på områdene helse og miljøvern, skal bygge på et høyt vernenivå, og at også Europaparlamentet og Rådet skal søke å nå dette målet.
3) Det er planlagt en revisjon av direktiv 98/70/EF med sikte på å oppfylle kravene i fellesskapsstandardene for luftkvalitet og tilknyttede målsettinger, samt innføre tilleggsspesifikasjoner som utfyller dem som allerede er fastsatt i vedlegg III og vedlegg IV til direktivet.
4) En reduksjon av svovelinnholdet i bensin og dieselolje anses som et egnet bidrag for å nå de nevnte målsettingene.
5) Skadevirkningene av svovelet i bensin og dieselolje på effektiviteten av teknikker for katalytisk etterbehandling av eksos er godt dokumentert for veigående kjøretøyer og i økende grad også for ikke-veigående mobile maskiner.
6) Veigående kjøretøyer bruker i økende grad innretninger for katalytisk etterbehandling for å overholde utslippsgrenseverdiene fastsatt i rådsdirektiv 70/220/EØF av 20. mars 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tiltak mot luftforurensning forårsaket av utslipp fra motorvogner og rådsdirektiv 88/77/EØF av 3. desember 1987 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra motorer med kompresjonstenning til bruk i kjøretøyer og utslipp av forurensende gasser fra motorer med elektrisk tenning som bruker naturgass eller flytende petroleumsgass, til bruk i kjøretøyer. En reduksjon i svovelinnholdet i bensin og dieselolje vil derfor trolig ha en større virkning på eksosutslippene enn endringer i de andre drivstoffparametrene.
7) Innføring av drivstoffer med et høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg vil forbedre drivstoffeffektiviteten som kan oppnås med ny kjøretøyteknologi og bør vurderes for ikke-veigående mobile maskiner, og burde føre til betydelig reduksjon av utslippene av konvensjonelle luftforurensende stoffer ved bruk i eksisterende kjøretøyer. Disse fordelene vil oppveie de økte utslippene av CO₂ ved produksjon av bensin og dieselolje med lavere svovelinnhold.
8) Det er derfor hensiktsmessig å fastsette tiltak som sikrer innføringen og tilgjengeligheten av drivstoffer med et høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg. Skattemessige stimuleringstiltak har vist seg å være et effektivt middel til å fremme tidlig innføring av drivstoffer av høyere kvalitet i samsvar med nasjonale behov og prioriteringer, og til å korte ned overgangstiden dersom to forskjellige kvaliteter distribueres på markedet. Bruk av skattemessige tiltak på egnet nasjonalt plan eller fellesskapsplan bør fremmes og stimuleres.
9) Allmenn tilgang til drivstoffer med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg vil gi motorvognprodusentene en mulighet til å gjøre ytterligere betydelige framskritt når det gjelder å forbedre drivstoffeffektiviteten i nye kjøretøyer. Hvor stort bidrag drivstoffer med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg vil kunne gi til å nå Fellesskapets mål om gjennomsnittlige CO₂ -utslipp på 120 g/km for nye biler, vil bli vurdert i forbindelse med gjennomgåelsen av de nåværende miljøforpliktelsene med motorvognprodusentene i 2003.
10) Det må sikres at tilstrekkelige mengder bensin og dieselolje med et høyeste tillatt svovelinnhold på 10 mg/kg er tilgjengelige fra 1. januar 2005 på et tilstrekkelig balansert geografisk grunnlag til at det er fri omsetning av nye kjøretøyer som krever slike drivstoffer, samtidig som det sikres at reduksjonen av CO₂ -utslipp fra nye kjøretøyer oppveier de økte utslippene produksjonen av disse drivstoffene medfører.
11) Det bør legges til rette for full overgang til bensin og dieselolje med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg fra og med 1. januar 2009, slik at drivstoffindustrien får nok tid på seg til å foreta de nødvendige investeringer og tilpasse sine produksjonsplaner. I tillegg vil full innføring av bensin og dieselolje med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg fra og med 1. januar 2009 redusere utslippene av konvensjonelle forurensende stoffer fra den eksisterende vognparken og dermed føre til bedre luftkvalitet, samtidig som det sikres at det ikke er noen generell økning i utslippene av klimagasser. I den forbindelse vil det være nødvendig å bekrefte denne datoen med hensyn til dieselolje senest 31. desember 2005.
12) For å verne menneskers helse og/eller miljøet i bestemte tettbebyggelser eller i bestemte økologisk eller miljømessig følsomme områder med særlige forurensningsproblemer bør medlemsstatene, etter en framgangsmåte fastsatt i dette direktiv, ha tillatelse til å kreve at drivstoffer kan markedsføres bare dersom de for de mest problematiske forurensende stoffene oppfyller strengere miljøspesifikasjoner enn dem som er fastsatt i dette direktiv. Denne framgangsmåten er et unntak fra informasjonsprosedyren fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 98/34/EF av 22. juni 1998 om en informasjonsprosedyre for standarder og tekniske forskrifter samt regler for informasjonssamfunnstjenester.
13) Utslipp fra motorer montert i ikke-veigående mobile maskiner og jordbruks- og skogbrukstraktorer må overholde grenseverdiene fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 97/68/EF av 16. desember 1997 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra forbrenningsmotorer som skal monteres i ikke-veigående mobile maskiner og i europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/25/EF av 22. mai 2000 om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra motorer til framdrift av jordbruks- og skogbrukstraktorer. Muligheten for å kunne overholde disse utslippsgrenseverdiene vil i økende grad avhenge av kvaliteten på de gassoljene disse motorene bruker, og det er derfor viktig å ta med en definisjon av slike drivstoffer i direktiv 98/70/EF.
14) Det bør innføres et ensartet system for overvåking av drivstoffkvaliteten eller nasjonale systemer som sikrer resultater med tilsvarende pålitelighet, samt rapporteringssystemer som gjør det mulig å vurdere om de pålagte miljøspesifikasjonene for drivstoffkvalitet overholdes.
15) Det bør fastsettes en framgangsmåte for ajourføring av målemetodene som brukes for å sikre at de fastsatte spesifikasjonene for drivstoffkvalitet overholdes.
16) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av direktiv 98/70/EF, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
17) Det bør foretas en gjennomgåelse av bestemmelsene i direktiv 98/70/EF i lys av Fellesskapets nye regelverk for luftkvalitet og miljømålene knyttet til dette, som behovet for å fremme alternative drivstoffer, herunder biodrivstoffer, utviklingen av ny forurensningsreduserende teknologi og den virkningen metalliske tilsetningsstoffer og andre relevante spørsmål har på dens ytelser, og å bekrefte eller avkrefte datoen for full overgang til dieseloljer med høyeste tillatte svovelinnhold på 10 mg/kg for å sikre at det ikke blir en generell økning i utslippene av klimagasser.
18) Det bør foretas en fullstendig undersøkelse av alternative drivstoffer, herunder biodrivstoffer, og behovet for et eget regelverk bør drøftes.
19) Medlemsstatene bør fastsette regler for sanksjoner ved overtredelse av bestemmelsene i direktiv 98/70/EF, og sørge for at de blir gjennomført.
20) Direktiv 98/70/EF bør derfor endres