Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1107 av 13. mars 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 om fastsettelse av detaljerte regler for fortsatt luftdyktighet for sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer og deres komponenter, og godkjenning av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgavene
EASA-forordningen 2018: endringsbestemmelser for droner
EØS-notat offentliggjort 6.12.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 13.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 23.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/1107 etablerer regler om krav til kontinuerlig luftdyktighet, dvs. vedlikehold, av ubemannede luftfartøysystemer, når disse er registrert i en medlemsstat for bruk i spesifikk kategori (RMT.0230). Forordningen henger sammen med forordning (EU) 2024/1109 som etablerer regler for den kompetente myndighetens tilsyn med vedlikeholdet av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer. Forordning (EU) 2024/1109 er omtalt i eget EØS-notat. Det er også etablert regler om selve sertifiseringen (initiell luftdyktighet) av slike fartøyer i forordningene (EU) 2024/1108 og (EU) 2024/1110.
Disse forordningene representerer første trinn i etablering av felleseuropeiske regler for droner i såkalt "sertifisert kategori". De felleseuropeiske reglene for luftfart med ubemannede luftfartøyer er utarbeidet etter et risikobasert prinsipp. Reguleringen er tilpasset risikoen operasjonen utgjør for omgivelsene, fremfor skillet mellom privatflyging og kommersiell flyging som ellers finnes i reglene for annen luftfart. Sertifisert kategori vil gjelde operasjonene med høyest risiko. Reglene her vil komplettere reglene som alt er etablert om droner i "åpen" og i "spesifikk" kategori i forordningene 2019/945 og 2019/947.
Reglene vil gjelde luftfartøyer hvor sertifisering er påkrevd etter bestemmelsen i forordning 2019/945 artikkel 40. Avgjørende for kravet om sertifisering etter den bestemmelsen er enten: (1) størrelsen på luftfartøyet, (2) bruken av det i seg selv (transport av personer eller farlig gods), eller (3) hvor operasjonen i spesifikk kategori innebærer høy risiko.
Reglene i forordning (EU) 2024/1107 er like de tilsvarende gjeldende reglene om vedlikehold av bemannede luftfartøyer i forordning (EU) 1321/2014. Siden det i denne omgang gjelder regler for vedlikehold av droner som skal brukes i spesifikk kategori, følger reglene prinsippene for vedlikehold av enkle luftfartøyer (Part-ML og Part-CAO). Dette innebærer blant annet at vedlikeholdet ikke må utføres av sertifisert personell, men at vedlikeholdsorganisasjoner i steden skal ha en autorisasjonsordning for personellet som utfører vedlikehold.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
De nye reglene vil bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning), som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2024/1107 anses EØS relevant og må gjennomføres i Norge. Dette vil skje på forskriftsnivå.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordning (EU) 2024/1107 vil gjelde droneoperatører som skal utføre operasjoner i spesifikk kategori etter forordning (EU) 2019/947 og hvor risikovurderingen konkluderer med såpass høy risiko at bruk av sertifisert ubemannet luftfartøy anses som nødvendig risikoreduserende tiltak ifbm. godkjenningen. Per i dag har vi ingen slike operatører i Norge. Reglene vil derfor ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for operatører slik disse driver i dag.
Reglene om sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer og reglene om krav til vedlikehod av disse i forordning (EU) 2024/1107 vil gjelde fra 1. mai 2025. Etter dette tidspunktet antas det at noen operatører vil ta i bruk slike luftfartøysystemer i Norge. Ettersom dette vil være kostbare dronesystemer ventes ikke omfanget å bli stort. Reglene i forordning (EU) 2024/1107 vil dermed de nærmeste årene trolig bare gjelde for et fåtall droneoperatører. Operatørene som velger å ta i bruk slike sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer vil måtte utarbeide nye prosedyrer for vedlikehold av fartøyene og få kostnader for vedlikehold av fartøyene. Kostnadene lar seg imidlertid ikke stadfeste ettersom det ennå ikke er etablert et marked for slike vedlikeholdstjenester.
Reglene i forordning (EU 2024/1107 vil også gjelde organisasjoner som skal utføre selve vedlikeholdet av slike sertifiserte ubemanndede luftfartøysystemer. Disse vedlikeholdsorganisasjonene vil måtte innha godkjenning fra Luftfartstilsynet. Disse organisasjonene vil bli gjenstand for virksomhetstilsyn fra Luftfartstilsynet. For dette vil det påløpe et godkjeningsgebyr og et løpende årsgebyr. Gebyr for godkjenning vil bli fakturert etter regning hvor timessatsen pt. er kr. 1.480. Sats for årsgebyr er ikke fastsatt, men gebyrsatsene for tilsvarende vedlikeholdsorganisasjoner for enklere bemannede luftfartøy i gebyrforskriften BSL A 1-2 § 20 vil kunne være veiledende.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordning (EU) 2024/1107 anses som EØS-relevant og akseptabel.
Under EASAs arbeid med utformingen av reglene har Luftfartstilsynet deltatt i konsultasjonene og har støttet konseptet til regulering. Avveiingene som ligger til grunn for kravene om sertifisering, og løsningene som er valgt i forslaget til regler, virker å ivareta sikkerhetshensynene som må tas uten å overregulere. Dette gjelder også reglene kontinuerlig luftdyktighet i forordning (EU) 2024/1107.
Status
Forordning (EU) 2024/1107 ble vedtatt av Europakommisjonen 10. april 2024 som del av en regelverkspakke på fem forordninger om sertifisering av ubemannede luftfartøysystemer og bruk av VTOL-fartøyer. Utkast til disse forordningene er utarbeidet av EASA og publisert som EASA opinion 03/2023.