(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2023/2117 med hensyn til listen over informasjonsobjekter for datalageret
EASA-forordningen 2018: endringsbestemmelser om listen over informasjonsobjekter
objects
EØS-notat offentliggjort 13.2.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.2.2025)
Sammendrag av innhold
Opinion No 07/2024 (RMT.0749) gjelder endring av forordning (EU) 2023/2117, som fastsetter regler for opprettelsen og vedlikeholdet av et datalager (repository) for informasjon relatert til sivil luftfart. Denne endringen omhandler den spesifikke listen i Annex I over informasjonselementer som skal inkluderes i datalageret. Målet med reguleringen er å gjøre tilgangen til luftfartsrelaterte opplysninger mer effektiv for alle berørte parter, inkludert operatører, myndigheter og andre aktører i luftfartssektoren.
Utkastet til rettsakt er en regelmessig oppdatering av forordning (EU) 2023/2117 (RMT.0749). Det foreslås endringer i forordning (EU) 2023/2117 særlig med hensyn til listen over informasjonsobjekter gitt i vedlegg I som anses som dynamisk og må oppdateres regelmessig.
Annex I til utkastet til forordning inneholder en oversikt over informasjonsobjektene (som flygersertifikater, luftdyktighetsbevis, erklæringer osv.) som skal lastes opp til datalageret.
Siden vedtakelsen av forordning (EU) 2023/2117 har det skjedd flere utviklingstrekk, og det er derfor nødvendig å gjennomgå informasjonsobjektene oppført i vedlegg I til nevnte forordning. Gjennomgangen av informasjonsobjektene som er oppført i vedlegg I til forordning (EU) 2023/2117, avdekket at enkelte informasjonsobjekter som opprinnelig var med på listen, ikke burde vært inkludert, mens noen informasjonsobjekter ble gjentatt eller ikke ansett som nødvendige. Det er også nødvendig å revurdere prioriteringsgruppene for noen av informasjonsobjektene som er oppført i vedlegg I til forordning (EU) 2023/2117, for å sikre at bare de nødvendige blir lastet opp til datalageret innenfor tidsrammene fastsatt i artikkel 18 nr. 3 i nevnte forordning. Videre avslørte gjennomgangen også at operativ autorisasjon for operatører av ubemannede luftfartøysystem («UAS») manglet på listen i vedlegg I til forordning (EU) 2023/2117. Derfor bør det informasjonsobjektet inkluderes i listen sammen med tilhørende prioritetsgruppe.
De identifiserte manglene og uklarhetene i vedlegg I gjelder følgende:
- registrering av sertifisert UAS,
- fritak (av en varighet på opptil 8 måneder),
- UAS operatørsertifikat,
- operatørbekreftelse på aksept av de oppdaterte avbøtende tiltakene og overholdelse av lokale forhold i tilfelle grenseoverskridende operasjoner,
- operativ autorisasjon for UAS-operatører, og
- 'tillatelse til å fly' og 'tillatelse til å fly — godkjenning av flybetingelser (flight conditions).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Utkastet til er hjemlet i EASA-basisfordning 2018/1139, som er gitt med hjemmel i TFEU artikkel 100. I samsvar med forordning 2018/1139 (EU) artikkel 74 nr. 8 har EU-kommisjonen vedtatt gjennomføringsforordning 2023/2117 som fastsetter nødvendige bestemmelser når det gjelder registerets funksjon og forvaltning, og nærmere detaljerte krav. Utkastet til rettsakt gjør nødvendige oppdateringer i forordningen, og da særlig Annex I.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift 27. juni 2024 nr. 1381 om felleseuropeiske sikkerhetsregler for sivil luftfart og om etablering av et europeisk flysikkerhetsbyrå (EASA-forskriften).
Forordning 2023/2117 som er foreslått endret er per i dag ikke er tatt inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Dette forslaget vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser isolert sett, men Luftfartstilsynet må avlevere data på flere områder til datalageret som følge av forordning 2023/2117. For å gjennomføre overføringen av data, må vi ha et grensesnitt som sørger for avleveringen. Det er ikke per i dag avdekket at implementeringen av forordning 2023/2117 vil føre til større økonomiske kostnader.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har ikke vært behandlet av spesialutvalget.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
EU-kommisjonen presenterte forslaget i EASA-komiteen 15. oktober 2024.
EASA gjennomførte en fokusert høring til MAB (Member States Advisory Body) av forslaget i NPA 2024-103. NPA 2024-103 og EASA Opinion 2024/07 ble publisert 29. oktober 2024 på EASAs nettside.