Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1109 av 10. april 2024 om regler for anvendelsen av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 med hensyn til krav til kompetent myndighet og administrative prosedyrer for sertifisering, tilsyn og håndheving av fortsatt luftdyktighet for sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer, og endring av gjennomføringsforordning (EU) 2023/203
EASA-forordningen 2018: gjennomføringsbestemmelser om sertifisering, tilsyn og håndheving
EØS-notat offentliggjort 6.12.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 23.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 4.12.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/1109 etablerer regler for den kompetente myndighetens tilsyn med vedlikeholdet av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer (RMT.0230). Forordningen henger sammen med forordning (EU) 2024/1107 som etablerer regler om utførelsen av slikt vedlikehold av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer. Forordning (EU) 2024/1107 er omtalt i eget EØS-notat.
Disse forordningene representerer første trinn i etablering av felleseuropeiske regler for droner i såkalt "sertifisert kategori". De felleseuropeiske reglene for luftfart med ubemannede luftfartøyer er utarbeidet etter et risikobasert prinsipp. Reguleringen er tilpasset risikoen operasjonen utgjør for omgivelsene, fremfor skillet mellom privatflyging og kommersiell flyging som ellers finnes i reglene for annen luftfart. Sertifisert kategori vil gjelde operasjonene med høyest risiko. Reglene her vil komplettere reglene som alt er etablert om droner i "åpen" og i "spesifikk" kategori i forordningene 2019/945 og 2019/947.
Reglene i forordning (EU) 2024/1109 om de kompetente myndighetens tilsyn med vedlikeholdet av sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer, er lik de eksisterende felleseuropeiske regler om slik tilsynsvirksomhet for andre områder av den sivil luftfart. Det vil si at reglene etablerer krav til tilsynsmyndighetens organisering og styringsystem (management system), etablering av tilsynsprogram og utførelsen av tilsyn inkl. kategorisering av avvik, tilsynreaksjoner og lukking av avvik.
I tillegg inneholder forordning (EU) 2024/1109 en mindre endring av forordning (EU) 2023/203. Denne endringen gjør kun forordning (EU) 2023/203 om informasjonssikkerhet gjeldende også for den kompetente myndighetens tilsynsoppgaver etter (EU) 2024/1109.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
De nye reglene vil bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning), som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2024/1109 anses EØS relevant og må gjennomføres i Norge. Dette vil skje på forskriftsnivå.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordning (EU) 2024/1109 vil direkte gjelde Luftfartstilsynet som er kompetent myndighet for slik sivil luftfart i Norge. I dag finnes det ikke regler om vedlikehold av sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer eller om tilsynet med slikt vedlikehold. Reglene vil derfor medføre nye tilsynsoppgaver for Luftfartstilsynet. Dette innebærer utarbeidelse av tilsynrutiner for aktører som utfører vedlikehold av slike luftfartøyer, og etterhvert konkret tilsynsaktivitet. Reglene om sertfisering av ubemannede lyftfartøysystemer og om tilsyn med vedlikeholdet av disse trer i kraft 1. mai 2025. Forpliktelsen til å ha tilsynsrutiner på plass og å være i stand til å utføre slikt tilsyn gjelder fra det samme tidspunktet. I løpet av 2025 må det antas at slike luftfartøysystemer vil bli tatt i bruk av enkelte droneoperatører i Norge. I starten vil det nok være snakk om få luftfartøysystemer. Resursbehovet for oppgavene etter forordning (EU) 2024/1109 har av Luftfartstilsynet blitt vurdert sammen med ressursbehovet ved implementeringen av felleseuropeiske regler om VTOL-fartøyer (vertical take off and landing). For å ha tilstrekkelig ressurser til å utføre myndighetsoppgavene innen disse to områdene har Luftfartstilsynet i første omgang meldt inn et ressursbehov på ett nytt årsverk per år i perioden 2025-2027, altså totalt tre årsverk i denne perioden. Kostnadene for slik tilsynsaktivitet skal bli gebyrfinansiert.
Reglene vil indirekte få konsekvenser for organisasjoner som skal vedlikeholde slike sertifiserte ubemannede luftfartøysystemer, ettersom disse skal godkjennes av Luftfartstilsynet og deretter bli gjenstand for virksomhetstilsyn. Kostnadene for slik tilsynsaktivitet vil inngå i et årsgebyr for disse organisasjonene. Sats for årsgebyr er ikke fastsatt, men gebyrsatsene for tilsvarende vedlikeholdsorganisasjoner for enklere bemannede luftfartøy i gebyrforskriften BSL A 1-2 § 20 vil kunne være veiledende. Gebyr for godkjenning vil bli fakturert etter regning hvor timessatsen pt. er kr. 1.480.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Forordning (EU) 2024/1109 anses som EØS-relevant og akseptabel.
Under EASAs arbeid med utformingen av reglene har Luftfartstilsynet deltatt i konsultasjonene og har støttet konseptet til regulering. Avveiingene som ligger til grunn for kravene om sertifisering, og løsningene som er valgt i forslaget til regler, virker også å treffe sikkerhetshensynene som må tas uten å overregulere. Dette gjelder også reglene om myndighetstilsyn i forordning (EU) 2024/1109.
Status
Forordning (EU) 2024/1109 ble vedtatt av Europakommisjonen 10. april 2024 som del av en regelverkspakke på fem forordninger om sertifisering av ubemannede luftfartøysystemer og bruk av VTOL-fartøyer. Utkast til disse forordningene er utarbeidet av EASA og publisert som EASA opinion 03/2023.