Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/20 av 19. desember 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 ved å fastsette krav for sikker levering av bakketjenester og for tilbydere av disse
EASA-forordningen 2018: krav for sikker levering av bakketjenester
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.3.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 19.12.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.8.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/20 etablerer felleseuropeiske drifts- og sikkerhetsregler for organisasjoner som leverer bakketjenester på lufthavner, såkalt ground handling. Reglene trer i kraft 27. mars 2028.
Målsettingen med reglene er å bidra til bedre sikkerhet for bakkeoperasjoner på lufthavner, bl.a. redusere skader på bakkepersonell, kjøretøy og luftfartøy på bakken. Reglene skal etablere felles sikkerhetsregler på dette området, og som i dag reguleres ulikt fra land til land.
Reglene følger samme struktur som de øvrige felleseuropeiske sikkerhetsreglene for sivil luftfart. Som grunnleggende krav foreslås det derfor at selskaper som utfører bakketjenester på lufthavn skal ha en angitt driftsorganisasjon med et styringssystem (management system). Dette styringssystemet skal blant annet bidra til at aktuelle risikoområder avdekkkes og forebygges systematisk. Videre vil det bli krav om at organisasjonene skal utarbeide en driftsmanual med prosedyrer basert på reglene. Reglene inneholder også krav til opplæring og trening av personell, samt etablering et hendelsesrapporteringssystem. Som sekundæreffekt forventes det at reglene skal bidra til oppbygging av sikkerhetskultur i slike virksomheter.
Reglene gjelder bakketjenester på lufthavner som omfattes av grunnforordningen (EU) 2018/1139. Dette innebærer at bakketjenester ved lufthavner som medlemstatene har valgt å unnta fra de felleseuropeiske reglene jf. grunnforordningens artikkel 2.7, ikke omfattes. Dette vil være lufthavner med færre enn 10.000 årlige passasjerer og mindre enn 850 frakt-flybevegelser per år.
En annen avgrensing er at reglene kun gjelde selskaper som leverer bakketjenester på lufthavn (ground handling service providers). Selskaper som leverer tjenester fra andre steder enn på lufthavnen er ikke omfattet. Luftfartøyoperatører som utfører egne bakketjenester omfattes også, men med unntak av ikke-kommersielle operatører av lette luftfartøyer (NCO operators).
Reglene krever ikke at organisasjonene som leverer bakketjenester skal sertifiseres. Istedet skal disse organisasjonene drifte etter en samsvarserklæring (declaration). Denne erklæringen skal inneholde informasjon om organisasjonen, om selskapets sikkerhetstyringsystem, operasjonsmanual mv., og en bekreftelse av at selskapet oppfyller kravene i regelverket. Denne erklæringen skal sendes luftfartsmyndigheten i landet, evt. landene, hvor lufthavnen som bakketjenestene utføres på er lokalisert. Samsvarserklæringen vil så danne grunnlaget for myndighetstilsynet med organisasjonen.
Reglene i forordning (EU) 2025/20 er del av en regelverkpakke på tilsammen 5 forordninger. Tilsammen etablerer disse forordningene et helhetlig regelverk om bakketjenester og tilsynet med organisasjonene som leverer slike tjenester. De øvrige forordningene i regelverkspakken er (EU) 2025/21, (EU) 2025/22, (EU) 2025/23 og (EU) 2025/24. Disse er omtalt i egne EØS-notater.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
Forordningen erhjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning) artikkel 39, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde. Reglene om bakkeoperasjoner vil måtte EØS-gjenomføres i norsk rett. Dette vil skje ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene i forordning (EU) 2025/20 vil få økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene som utfører bakketjenester på lufthavn, inkludert luftfartsoperatører som også utfører slike tjenester. For selskaper som utfører bakketjenester, og som i dag følger eksisterende industristandarder for denne virksomheten, ventes ikke reglene å få store konsekvenser. Disse selskapene forventes å ha etablert de vesentligste elementene i de foreslåtte reglene, slik som et sikkerhetsstyringsystem og prosedyrer for virkskomheten, treningsprogram etc. De økonomiske og administrative konsekvensene for selskaper som ikke har etablert dette vil bli større. Det er imidlertid vanskelig å fastlå kostnadene siden disse vil variere med selskapets størrelse og kompleksitet.
Konsekvensene ventes ikke å bli omfattende for luftfartsoperatører som selv leverer bakketjenester. Dette skyldes at disse selskapene erfaringsvis alt driver iht. industristandarder for bakketjenester, som de nye reglene er basert på. For selskaper som kjøper bakketjenester utelukkes det ikke at kostnaden for dette kan stige noe som følge av økte driftskostnader hos selskapene som leverer bakketjenester.
Selskaper som leverer bakketjenester i flere medlemsland vil måtte sende samsvarserklæring til luftfartsmyndighetene i alle EU-/EØS-landene hvor selskapene leverer bakketjenester. Dette kan fremstå som en ulempe sammenlignet med systemet med gjensidig aksept av godkjenninger som på mange områder ellers gjelder for luftfarten i EU-/EØS-området. Å gå fra ikke-harmoniserte regler til harmoniserte regler ventes likevel å ha positiv effekt for disse aktørene. Slike felles regler om drifts- og tilsynskrav ventes å ville gjøre det enklere å etablere og drive bakketjenesteoperasjoner i flere land.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget for transport hvor berørte departementer er representert.
Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.
Vurdering
Luftfartstilsynet anser forordning (EU) 2025/20 som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2025/20 er utarbeidet på grunnlag av et forslag utarbeidet av det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blandt medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/20 ble vedtatt den 19. desember 2024.