Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/23 av 19. desember 2024 om fastsettelse av regler for anvendelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 med hensyn til krav til tilsyn av bakketjenester og organisasjoner som leverer dem
EASA-forordningen 2018: tilsynskrav til bakketjenester og organisasjoner som leverer dem
EØS-notat offentliggjort 30.8.2025
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.3.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.8.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/23 etablerer felleseuropeiske regler for statenes tilsyn med organisasjoner som utfører bakketjenester.
Reglene krever ikke at organisasjonene som leverer bakketjenester skal sertifiseres. Istedet skal disse organisasjonene drifte etter en samsvarserklæring (declaration). Denne erklæringen skal inneholde informasjon om organisasjonen, om selskapets sikkerhetstyringsystem, operasjonsmanual mv., og en bekreftelse av at selskapet oppfyller kravene i regelverket. Denne erklæringen skal sendes luftfartsmyndigheten i landet, evt. landene, hvor lufthavnen som bakketjenestene utføres på er lokalisert. Samsvarserklæringen vil så danne grunnlaget for myndighetstilsynet med organisasjonen.
I likhet med tilsynsynsarbeidet på andre områder i sivil luftfart, skal tilsynsarbeidet være risikobasert. Til forskjell fra andre regelverksområder legges det ikke opp til at tilsynsansvaret skal følge landet hvor organisasjonen har sitt hovedforretningssted (principle place of business). Årsaken til dette er å finne i grunnforordningen, som ikke knytter tilsynet til organisasjonens hovedforretningssted, men til beliggenheten av lufthavnen hvor organisasjonen leverer bakketjenester. Selskaper med virksomhet i flere land vil måtte sende samsvarserlæring til flere myndigheter, som hver for seg vil føre tilsyn med virksomheten i sine respektive land. For slike mulitinasjonale selskaper inneholder forordningen regler om koorinering av tilsynsaktivitetene mellom tilsynsmyndighetene i de enkelte landene. Tilsynsmyndigheten i landet hvor selskapet har hovedkontor vil ha ansvaret for tilsynet med selskapets styringssystem (management system).
Reglene gjelder bakketjenester på lufthavner som omfattes av grunnforordningen (EU) 2018/1139. Dette innebærer at bakketjenester ved lufthavner som medlemstatene har valgt å unnta fra de felleseuropeiske reglene jf. grunnforordningens artikkel 2.7, ikke omfattes. Dette vil være lufthavner med færre enn 10.000 årlige passasjerer og mindre enn 850 frakt-flybevegelser per år. En annen avgrensing er at reglene kun gjelde selskaper som leverer bakketjenester på lufthavn (ground handling service providers). Selskaper som leverer tjenester fra andre steder enn på lufthavnen er ikke omfattet.
Reglene i forordning (EU) 2025/23 er del av en regelverkpakke på tilsammen 5 forordninger. Tilsammen etablerer disse forordningene et helhetlig regelverk om bakketjenester og tilsynet med organisasjonene som leverer slike tjenester. De øvrige forordningene i regelverkspakken er (EU) 2025/20, (EU) 2025/21, (EU) 2025/22 og (EU) 2025/24. Disse er omtalt i egne EØS-notater.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
Forordningen erhjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning) artikkel 39, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde. Reglene om bakkeoperasjoner vil måtte EØS-gjenomføres i norsk rett. Dette vil skje ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene i forordning (EU) 2025/23 vil få direkte konsekvenser for Luftfartstilsynet og indirekte konsekvenser for organisasjonene som leverer bakketjenester og som skal føres tilsyn med.
Luftfartstilsynet fører i dag ikke direkte tilsyn med organisasjoner som leverer bakketjenester. Forordning (EU) 2025/23 vil derfor medføre nye tilsynsoppgaver for Luftfartstilsynet. Reglene vil kreve at Luftfartstilsynet etablerer et system for å følge med på selverklæringer, utarbeide tilsynsprogrammer og prosedyrer for tilsyn, trening av inspektører og utførelse av virksomhetstilsyn. Luftfartsilsynet vil antagelig kunne gjenbruke en del systemer og prosedyrer for slikt tilsyn, men et slikt nytt tilsynsområde vil innnebære en vesentlig økning i arbeidsmengde kreve tilsetting av egne inspektører. Ut fra dagens antall leverandører av bakketjenester og ressursvurderingen så langt, anslås det behov for minst tre inspektørstillinger for å utføre tilsynsarbeidet. Ettersom dette tilsynsområdet er nytt tas det forbehold at ressursbehovet kan vise seg å være større.
Sakkyndige instansers merknader
Saken er til behandling i spesialutvalget for transport.
Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.
Vurdering
Samferdselsdepartementet anser forordning (EU) 2025/23 som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2025/23 er utarbeidet på grunnlag av et forslag utarbeidet av det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blant medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/23 ble vedtatt den 19. desember 2024.