Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1403 av 12. mars 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 ved å fastsette vilkårene og prosedyrene for EUs luftfartssikkerhetsbyrå akkreditering av kvalifiserte enheter
EASA-forordningen 2018: vilkår og prosedyrer for akkreditering
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 19.3.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 9.10.2023 med tilbakemeldingsfrist 6.11.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 12.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.5.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.3.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/1403 gjelder regler for akkreditering (godkjenning) av såkalte godkjente organer (qualified entities), dvs.eksterne virksomheter som kontrakteres til å utføre oppgaver for EASA.
Grunnforordningen (EU) 2018/1139, artikkel 69 gir EASA anledning til å allokere sine tilsyns- og sertifiseringsoppgaver til et eller flere godkjente organer (qualified entities). Dette vil i det store og hele være private virksomheter. Bestemmelsen i grunnforordningens artikkel 62 nr. 13 bokstav f forustetter imidlertid at disse organene er akkredittert i samsvar med særskilte regler. Forordning (EU) 2024/1403 etablerer slikt regelverk for EASAs akkreditering av godkjente organer. Regelverket inneholder prosedyrer for første gangs akkredittering, prosedyrer for tilsyn med godkjente organer og håndhevingsprosedyrer slik som tilbakekall av akkrediteringen. Regler om prosessen, henynder krav til utlysning og invitasjon for å søke akkredittering, er også del av regelverket. Det samme gjelder krav til fastsettelsen av kriteriene for tildeling av oppgaver til godkjente organer, og for tilsyn med disse.
Merknader
I. Hjemmel i EF-traktaten
Forordning (EU) 2024/1403 er i hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 artikkel 62(13)(f) som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Forordningen er EØS-relevant, og vil måtte EØS-gjennomføres i norsk rett.
EØS-gjennomføring vil skje gjennom henvisning til forordningen i aktuell gjennomføringsforskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen regulerer EASAs egen akkredittering av godkjente organer, og berører dermed ikke norske myndigheter eller private virksomheter direkte. Forordningen vil imidlertid få indirekte konsekvenser utenfor EASA. Forordningen setter EASA i stand til å akkredittere godkjente organer slik grunnforordningen 2018/1139 artikkel nr. 69 forustetter. Det følger da av den samme bestemmelsen at foretatte akredditeringer skal anerkjennes av alle. Dersom EASA gjør en akkredittering av et organ, vil Luftfartstilsynet kunne benytte samme organ til å utføre tilsvarende myndighetsoppgaver uten at det er behov for ny akkreditering. Dette vil kunne ha en positiv ressursbesparede effekt. Forordningen vil også bidra til å åpne dette markedet, og kunne gi norske virksomheter muligheter til å bli akkredittert av EASA på lik linje med andre virksomheter innenfor fellesskapet. Etter de nye reglene skal dette skje iht. en åpen prosess. Virkningene av reglene må anses som positive for de aktuelle virksomhetene.
Sakkyndige instansers merknader
Saken er blitt behandlet i EASAs styre (EASA Management Board) og i Kommisjonens ekspergruppe for flysikkerhet. Norge har sammen med flertallet av stater vært positive til regelverket. Et mindretall av stater har imidletid uttrykt bekymring for at det vil bli mindre grunn for EASA å bruke medlemsstatenes luftfartsmyndigheter for å utføre slike oppgaver, samt at det vil bli vanskeligere for myndighetene å rekruttere eksperter i konkurranse med slike godkjente organer. EASA har imidlertid gjort det klart at bruk av godkjente organer bare vil være aktuelt dersom kompetansen eller kapasiteten ikke finnes i EASA eller i medlemmstatenes myndigheter.
Saken er ikke behandlet av Spesialutvalget for Transport.
Vurdering
Forordning (EU) 2024/1403 vil ikke berøre Norge eller norske interesser direkte. Av hensyn til forutberegnelighet og transparens er det positivt at akkreditering og utvelgelse av godkjente organer skjer etter en prosess nedfelt i regelverk. Luftfartstilsynet er derfor positiv til at regler om dette er etablert. Utkastet til bestemmelser i forordningen ser ut til å dekke de vesentlige sidene av saken. Kravene i bestemmelsene virker balanserte og rimelige.
Luftfartstilsynet anser rettsakten for å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Utkastet til regler er utviklet av EASA. Hjemmelen for å utarbeide regler om akkredittering i grunnforordningen artikkel 62, sier at vedtakelsen skal skje etter prosedyren for delegerte rettsakter. Konsultasjonen med medlemmstatene har derfor skjedd i Kommisjonens ekspertgruppe for flysikkerhet, hvor også Luftfartstilsynet er representert.