Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/870 av 28. februar 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 med hensyn til henvisningene til bestemmelsene i Chicagokonvensjonen
EASA-forordningen om flysikkerhet: endringsbestemmelser om henvisningene til Chicagokonvensjonen
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 5.5.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 28.2.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.5.2025)
Sammendrag av innhold
Regelverket oppdaterer forordning 2018/1139 for å inkludere nye miljøkrav, som støy og CO2-utslipp, som gjelder for sertifisering av produkter (RMT.0514). Dette skjer jevnlig for å sikre at reglene er i tråd med ICAO Annekser.
Det forventes at endringene vil sikre et høyt standardisert nivå for miljøvern og å bidra til europeisk politikk for klimaendringer, luftkvalitet og støyreduksjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Regerlverket endrer forordning 2018/1139 som er gjennomført i norsk rett i forskrift 27. juni 2024 nr. 1381 om felleseuropeiske sikkerhetsregler for sivil luftfart og om etablering av et europeisk flysikkerhetsbyrå (EASA-forskriften). Det er hensiktismessig å gjennomføre endringsforordningen i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene vil få betydning for designorganisasjonene (DOA) og produksjonsorganisasjonene (POA), samt luftfartsmyndighetene. I følge EASA vil endringene medføre engangskostnader for industrien for tilpasning av deres interne prosesser for å kunne komme i samsvar med de nye regelendringene og engangskostnad for myndigheter for tilpasning av Form 45. Luftfartstilsynet vurderer at implementering av regelverket ikke vil medføre vesentlig kostnad.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant og akseptabelt.
Status
EASA gjennomførte høring av regelverket (NPA 2023-09) i tidsrommet 15. november 2023 – 15. februar 2024.