Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1180 av 14. februar 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/758 med hensyn til standardene for eCall
eCall-systemet: endringsbestemmelser om standarder
EØS-komitebeslutning 6.12.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Utkast til delegert forordning lagt fram av Kommisjonen 27.10.2023 med tilbakemeldingsfrist 24.11.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 14.2.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 19.4.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 9.10.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.6.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2024/1180 omhandler bruk av nye standarder for eCall, og oppdaterer forordning (EU) 2015/758 vedrørende dette.
I henhold til forordning (EU) 2015/758 skal alle nye kjøretøytyper i klasse M1 og N1 være utstyrt med et 112-basert kjøretøymontert eCall-system. Kommisjonen har påpekt behovet for å tilpasse de rettslige rammene for eCall til nye telekommunikasjonsteknologier. Siden forordningens ikrafttredelse har Den Europeiske Standardiseringsorganisasjonen (CEN) vedtatt nye versjoner av relevante standarder for eCall-systemer. Disse endringene krever oppdatering av forordning (EU) 2015/758 for å inkludere de nye standardene.
Bakgrunnen er at mobilnettoperatørene planlegger å fase ut 2G/3G-nett mellom 2025 og 2030, noe som krever at eCall-systemer tilpasses de nyeste pakkekoblete ('Packet Switch) kommunikasjonsnettene (4G/5G). CEN har nylig vedtatt nye tekniske spesifikasjoner for eCall basert på pakkekoblete nett, og forordning (EU) 2015/758 må derfor oppdateres for å referere til disse standardene
For å gi tilstrekkelig tid til å implementere disse endringene vil anvendelsesdatoen for standardene utsettes. Det er også nødvendig å sikre at eCall-systemer som er godkjent etter 31. mars 2018, forblir operative etter at kretskoblete nett er nedstengt. Fra 1. januar 2027 vil typegodkjenningene for nye kjøretøy være ugyldige med mindre de oppfyller de nye tekniske spesifikasjonene for pakkekoblet eCall.
Det foretas derfor følgende endringer av følgende artikler i forodning (EU) 2015/758:
Artikkel 1
a) EN 16072:2022 »Intelligente transportsystemer – eSafety – Driftskrav til paneuropeisk eCall«
b) Fra 9. mai 2024 til 31. desember 2025; EN 16062:2023 »Intelligente transportsystemer – eSafety – Applikasjonskrav på høyt nivå til eCall (HLAP)«
Fra 1. januar 2026; CEN/TS 17184:2022 »Intelligente transportsystemer – eSafety – HLAP-protokoller for eCall anvendt i IMS-pakkekoblede nettverk«
c) Fra 9. mai 2024 til 31. desember 2025; EN 16454:2023 »Intelligente transportsystemer – eSafety – Full overensstemmelsesprøving av eCall«
Fra 1. januar 2026; CEN/TS 17240: 2018 »Intelligente transportsystemer – eSafety – Gjennomgående overensstemmelsesprøving av IMS-eCall basert på pakkekoblede systemer«
d) EN 15722:2020 »Intelligente transportsystemer – eSafety – eCall-minimumdatasettet (MSD)
Artikkel 2 - overgangsbestemmelser:
- Med virkning fra 1. januar 2025 må de nasjonale myndighetene ikke nekte å utstede nye typegodkjenninger eller utvidelser av eksisterende godkjenninger for kjøretøy, systemer, komponenter eller separate tekniske enheter, hvis disse er i samsvar med de tekniske spesifikasjonene i CEN/TS 17184:2022 og CEN/TS 17240:2018, hvis en produsent anmoder om det.
- Med virkning fra 1. januar 2026 skal de nasjonale myndighetene avslå å utstede nye typegodkjenninger eller utvidelser av eksisterende godkjenninger for kjøretøy, systemer, komponenter eller separate tekniske enheter, hvis disse ikke er i samsvar med forordning (EU) 2015/758 som endret ved nærværende forordning.
- Med virkning fra 1. januar 2027 anser de nasjonale myndighetene, hvis det er snakk om nye kjøretøy som er godkjent etter 31. mars 2018 i samsvar med forordning (EU) 2015/758, og som ikke oppfyller de tekniske spesifikasjonene i CEN/TS 17184:2022 og CEN/TS 17240:2018, typeattestene for ikke lenger å være gyldige med henblikk på artikkel 48, punkt 1, i forordning (EU) 2018/858.
Artikkel 3
Forordningen trer i kraft på tyvendedagen etter offentligjørelsen i EU-tidene.
Forordning (EU) 2024/1180 omhandler kravene til de nye tekniske standardene til eCall i kjøretøyene. EU har også vedtatt forordning (EU) 2024/1084 som regulerer infrastrukturen som skal motta eCall-data med disse nye standardene.
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2024/1180 er en delegert forordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningen som endres (2015/758) er implementert i bilforskriften. Endringsforordning (EU) 2024/1180 vil derfor bli implementert i samme forskrift
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen vil ikke medføre adminstrative eller økonomiske konsekvenser utover arbeidet i forbindelse med implementering av forskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTA's hurtigprosedyre ('fast-track'). Den blir da ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. Statens vegvesen vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge
Vurdering
Forordningen anses som relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert på møter (TCMV - EU's tekniske komite for kjøretøy) hvor denne forordnigen er behandlet.
Status
Forordningen ble vedtatt den 14. februar 2024 og trådte ikraft i EU den 9. mai 2024.
Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring i juni 2024.