Ekspertutvalg for utestasjonering av arbeidstakere
Kommisjonsvedtak 2009/17/EF av 19. desember 2008 om etablering av et ekspertutvalg for utestasjonering av arbeidstakere
Commission Decision 2009/17/EC on setting up the Committee of Experts on Posting of Workers
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.6.2010)
Sammendrag av innhold
EU-Kommisjonen har opprettet en ekspertgruppe som skal behandle spørsmål knyttet til implementeringen av direktiv 96/71/EC om utsending av arbeidstakere i forbindelse med tjenesteyting. Arbeidsdepartementet har deltatt i en uformell ekspertgruppe siden 2006, men gruppen har nå blitt formalisert gjennom Kommisjonens beslutning 19. desember 2009.
Ekspertgruppen ledes av Kommisjonen og består av representanter fra alle EU-landene, og arbeidslivets parter på europeisk nivå deltar også på møtene. Norge v/ Arbeidsdepartementet deltar som EFTA-land med to observatører i gruppens møter. Arbeidstilsynet er representert i en undergruppe som arbeider med metoder for å utveksle informasjon om de krav som stilles til lønns- og arbeidsvilkår i de enkelte land i medhold av utsendingsdirektivet.
Gruppen skal blant annet helpe statene til å identifisere og fremme utveksling av erfaringer og god praksis knyttet til direktivet, fremme utveksling av relevant informasjon, undersøke spørsmål og utfordringer knyttet til implementering og iverksettelse av direktivet, undersøke hvordan informasjonsutveksling best kan skje teknisk sett, undersøke hvordan man kan få bedre håndheving av arbeidstakernes rettigheter etter direktivet mv.
Departementet holder partene i arbeidslivet oppdatert om arbeidet i gruppen ved jevnlige møter i tilknytning til møtene i ekspertgruppen.
Vurdering
Arbeidsgruppen vurderes som nyttig, både for å få oppdatert informasjon knyttet fortolkning av utsendingsdirketivet og utviklingen på området, og for å bedre samarbeidet om utveksling av informasjon om lønns- og arbeidsvilkår og reglene som gjelder for utsending i EU-landene.
Status
EU-kommisjonen fattet formell beslutning om å opprette ekspertgruppen 19 desember 2009.
Sammendrag av innhold
EU-Kommisjonen har opprettet en ekspertgruppe som skal behandle spørsmål knyttet til implementeringen av direktiv 96/71/EC om utsending av arbeidstakere i forbindelse med tjenesteyting. Arbeidsdepartementet har deltatt i en uformell ekspertgruppe siden 2006, men gruppen har nå blitt formalisert gjennom Kommisjonens beslutning 19. desember 2009.
Ekspertgruppen ledes av Kommisjonen og består av representanter fra alle EU-landene, og arbeidslivets parter på europeisk nivå deltar også på møtene. Norge v/ Arbeidsdepartementet deltar som EFTA-land med to observatører i gruppens møter. Arbeidstilsynet er representert i en undergruppe som arbeider med metoder for å utveksle informasjon om de krav som stilles til lønns- og arbeidsvilkår i de enkelte land i medhold av utsendingsdirektivet.
Gruppen skal blant annet helpe statene til å identifisere og fremme utveksling av erfaringer og god praksis knyttet til direktivet, fremme utveksling av relevant informasjon, undersøke spørsmål og utfordringer knyttet til implementering og iverksettelse av direktivet, undersøke hvordan informasjonsutveksling best kan skje teknisk sett, undersøke hvordan man kan få bedre håndheving av arbeidstakernes rettigheter etter direktivet mv.
Departementet holder partene i arbeidslivet oppdatert om arbeidet i gruppen ved jevnlige møter i tilknytning til møtene i ekspertgruppen.
Vurdering
Arbeidsgruppen vurderes som nyttig, både for å få oppdatert informasjon knyttet fortolkning av utsendingsdirketivet og utviklingen på området, og for å bedre samarbeidet om utveksling av informasjon om lønns- og arbeidsvilkår og reglene som gjelder for utsending i EU-landene.
Status
EU-kommisjonen fattet formell beslutning om å opprette ekspertgruppen 19 desember 2009.