ELV-direktivet om kasserte kjøretøy: endringsbestemmelser om unntak for bruk bly i aluminiumslegeringer
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.8.2023)
Sammendrag av innhold
EU har vedtatt endringer i direktivet for kasserte kjøretøy (2000/53/EF).
I henhold til direktiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøy skal kjøretøy og kjøretøydeler som bringes i omsetning etter 1. juli 2003 som hovedregel ikke inneholde bly, kvikksølv, kadmium eller seksverdig krom. Komponenter og materialer som er unntatt fra forbudet er listet i vedlegg II i det europeiske direktivet. Direktivet for kasserte kjøretøy er gjennomført i norsk rett i avfallsforskriften kapittel 4 og i produktforskriften § 2-19 jf. vedlegg III til kapittel 2, hvor sistnevnte inneholder listen over unntak.
Europakommisjonen gjennomgår regelmessig unntakene med bakgrunn i teknisk og vitenskapelig utvikling, blant annet med tanke på utfasing hvor alternativer har blitt tilgjengelige. Europakommisjonen vedtok 16. desember 2022 endringer om visse unntak for bly og blyforbindelser i komponenter på vedlegg II etter en slik gjennomgang.
Hovedinnholdet i endringene er:
Bly som bestanddeler i legeringer
- Europakommisjonen konkluderte med at det nå finnes passende alternativer til bly i aluminiumlegering, men at det fortsatt trengs en overgangsperiode for å erstatte bruken av bly i alle materialene og komponentene unntaket dekker. Utløpsdato for unntaket ble satt til 01.01.2028.
- Europakommisjonen konkluderte med at det enda ikke finnes passende alternativer til bly i kobberlegering. Revisjonsdato for unntaket for bruken av bly i kobberlegering ble satt til 2025.
Bly og blyforbindelser i deler
- Kommisjonen vurderte unntak 5(b) for bly i batterier for bruksområder som ikke omfattes av 5 (a), som gjelder bly i batterier i høyspenningssystemer. De fant at bruk av bly i batterier under 5(b) kan bli unngått, men ikke i batteriene for 12 V anvendelser. Punkt 5(b) ble derfor bestemt inndelt i 5(b)(i) og 5(b)(ii).
- 5(b)(i) gir et unntak for bruk av bly i batterier til 12 V anvendelser. Unntaket gjelder også batterier for 24 V anvendelser i kjøretøy definert i artikkel 3 punkt 31 i 2018/858/EF. Revisjonsdato for unntaket for bruken av bly i disse batteriene ble satt til 2025.
- 5(b)(ii) gir unntak for bruk av bly i batterier for andre batterianvendelser som ikke er inkludert i 5(a) og 5(b)(i). Kommisjonen konkluderte med at teknologiske fremskritt gjør det mulig å unngå bruken av bly i disse batteriene. Utløpsdato for unntaket ble satt til 01.01.2024
Endringene styrker eksisterende regelverk, og forventes å medføre en økt beskyttelse av helse og miljø.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringen av direktivet i Norge innebar en harmonisering med EUs regelverk og hadde ingen særnorske krav.
Endringene i direktivet om kasserte kjøretøy innebar at produktforskriften kapittel 2 vedlegg III måtte endres med tilsvarende endringer som følger av det delegerte kommisjonsdirektivet.
Nye revisjonsdatoer som spesifiseres i direktivet retter seg mot Europakommisjonen og er derfor ikke gjennomført i norsk rett. Punktinndelingen er noe justert ved at 5 b) i) og 5 b) ii) i stedet omtales som 5 b) og 5 c) i den norske forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er en fordel for norsk industri at det gjennomføres regler på fellesskapsnivå, da det gir tilsvarende og like rammebetingelser for berørt norsk og europeisk industri. For at norske bedrifter skal kunne fortsette å omsette produkter på EUs indre marked må man oppfylle kravene satt i det europeiske direktivet.
Sakkyndige instansers merknader
Miljødirektoratet har gjennomført endringene omtalt over i norsk regelverk ved å endre vedlegg III i kap. 2 i produktforskriften. Unntakene har samme ordlyd som direktivet, oversatt til norsk.
Status
Miljødirektoratet følger opp direktivet for kasserte kjøretøy gjennom deltagelse i ekspertgruppemøter. Direktivet er vedtatt av EU kommisjonen og har blitt innlemmet i EØS-avtalen. Gjennomføringen av endringen var på høring i Norge frem til 19. april 2023.