EMIR-forordningen om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre: endringsbestemmelser i forbindelse med brexit
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2019/460 av 30. januar 2019 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 med hensyn til listen over enheter som er unntatt
Delegated Implementing Regulation (EU) 2019/460 of 30 January 2019 amending Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council with regard to the list of exempted entities with regard to the list of exempted entities
EØS-komitebeslutning 11.4.2019 om innlemmelse i EØS-avtalen. Norsk forskrift kunngjort 15.4.2019
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.3.2019)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 av 4. juli 2012 om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre (EMIR - European Market Infrastructure Regulation). Rettsakten er relatert til at Storbritannia trer ut av EU og vil være relevant i tilfelle det ikke blir noen enighet om overgangsperiode mellom EU og Storbritannia.
Kommisjonsforordningen tilføyer Storbritannia på listen i EMIR artikkel 1(4)(c) som angir hvilke lands sentralbanker og offentlige organer som har ansvar for eller deltar i forvaltningen av offentlig gjeld som er unntatt fra kravene i EMIR. Kommisjonsforordningen får anvendelse i EU fra dagen Storbritannia trer ut av EU dersom det ikke blir noen enighet om overgangsperiode.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kun få anvendelse dersom Storbritannia går ut av EU uten overgangsordning.
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift. Før forordningen tas inn i EØS-avtalen. må det sikres resiprositet, dvs at relevante offentlige organer og Norges Bank får unntak fra bestemmelser som tilsvarer EMIR som vil gjelde i Storbritannia.Dette vil være avgjørende for at rettsakten skal være akseptabel for å tas inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
SU for kapitalbevegelser og finansielle tjenester vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel, forutsatt at relevante offentlige organer og Norges Bank får unntak fra bestemmelser som tilsvarer EMIR som vil gjelde i Storbritannia.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Merk imidlertid at relevante offentlige organer og Norges Bank må få unntak fra bestemmelser som tilsvarer EMIR som vil gjelde i Storbritannia.
Status
Forordningen er vedtatt av EU-kommisjonen, men har ikke trådt i kraft i EU. Europaparlamentet og Rådet har rett til å komme med innvendinger til forordningen før den trer i kraft.
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 648/2012 av 4. juli 2012 om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre (EMIR - European Market Infrastructure Regulation). Rettsakten er relatert til at Storbritannia trer ut av EU og vil være relevant i tilfelle det ikke blir noen enighet om overgangsperiode mellom EU og Storbritannia.
Kommisjonsforordningen tilføyer Storbritannia på listen i EMIR artikkel 1(4)(c) som angir hvilke lands sentralbanker og offentlige organer som har ansvar for eller deltar i forvaltningen av offentlig gjeld som er unntatt fra kravene i EMIR. Kommisjonsforordningen får anvendelse i EU fra dagen Storbritannia trer ut av EU dersom det ikke blir noen enighet om overgangsperiode.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kun få anvendelse dersom Storbritannia går ut av EU uten overgangsordning.
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift. Før forordningen tas inn i EØS-avtalen. må det sikres resiprositet, dvs at relevante offentlige organer og Norges Bank får unntak fra bestemmelser som tilsvarer EMIR som vil gjelde i Storbritannia.Dette vil være avgjørende for at rettsakten skal være akseptabel for å tas inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
SU for kapitalbevegelser og finansielle tjenester vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel, forutsatt at relevante offentlige organer og Norges Bank får unntak fra bestemmelser som tilsvarer EMIR som vil gjelde i Storbritannia.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Merk imidlertid at relevante offentlige organer og Norges Bank må få unntak fra bestemmelser som tilsvarer EMIR som vil gjelde i Storbritannia.
Status
Forordningen er vedtatt av EU-kommisjonen, men har ikke trådt i kraft i EU. Europaparlamentet og Rådet har rett til å komme med innvendinger til forordningen før den trer i kraft.