(Forslag) Europaparlaments- og rådsforordning (EU) .../... om opprettelse av Erasmus+-programmet for perioden (2028-2034), og om oppheving av forordning (EU) 2021/817 og (EU) 2021/888
Erasmus+: EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett (2028-2034)
EØS-notat offentliggjort 1.11.2025
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 16.7.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.10.2025
Sammendrag av innhold
16. juli la Europakommisjonen frem forslag til neste EU-program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett for perioden 2028-2034. Det nye programmet beholder det sterke merkevarenavnet fra inneværende programperiode: Erasmus+. Det europeiske solidaritetskorpset foreslås også innlemmet i Erasmus+.
Det foreslåtte budsjettet er på 40,8 milliarder euro (i løpende priser). I tillegg kommer bidrag fra Global Europe-programmet til den internasjonale dimensjonen av Erasmus+, samt bidragene fra assosierte land. Det er ikke oppgitt noen fordeling av Erasmus+-budsjettet mellom de enkelte sektorene, slik det er i dagens program.
En vesentlig endring i forslaget er at en programkomité ikke er inkludert. Det er dermed uklart hvordan beslutninger skal fattes i perioden og hvordan programlandene skal involveres i disse, eksempelvis hvordan arbeidsprogrammene (inkludert budsjetter) skal vedtas. Norge er i dag invitert med i Erasmus+-komiteen.
Forslaget åpner for at tredjeland kan assosiere seg helt eller delvis til programmet i tråd med internasjonale avtaler. EØS/EFTA-landene utgjør sammen med mikrostatene en egen kategori av assosierte tredjeland. Forordningen inneholder ingen eksplisitt referanse til EØS-avtalen og betingelsene for deltakelse som er nedfelt i denne.
Forslaget fra Kommisjonen har et tydeligere politisk rasjonale enn tidligere, særlig opp mot Kompetanseunionen, men Europakommisjonen fremhever også at programforslaget er i tråd med Det europeiske utdanningsområdet, EUs ungdomsstrategi og EUs arbeidsplan for idrett. Inkludering og mangfold videreføres som en særlig viktig prioritering i det nye programforslaget.
Forslaget innebærer noen omstruktureringer av programmet, men viderefører det aller meste av dagens program, i tillegg til at noen nye elementer introduseres. I inneværende programperiode er Erasmus+ delt inn i tre hovedtiltak («key actions»): mobilitet, samarbeidsprosjekter og politikkutvikling. I tillegg kommer Jean Monnet-tiltak. I det nye forslaget struktureres programmet i stedet rundt to pilarer: læringsmuligheter for alle og støtte til kapasitetsbygging. Begge pilarene er todelte.
Pilar 1: Læringsmulighet for alle
Del 1: Læringsmobilitet og frivillighet
- Læringsmobilitet videreføres fra inneværende program. Dette innebærer læringsopphold i utlandet i hele utdannings- og opplæringsløpet, samt innen ungdoms- og idrettssektoren.
- Nytt: Et nytt element er at aktivitetene under dagens Solidaritetskorps innlemmes i Erasmus+. Dette er i dag et selvstendig EU-program for frivillighet blant unge, som Norge ikke deltar i. Ved å innlemme Det europeiske solidaritetskorpset i Erasmus+ samles alle EUs ungdomsinitiativer i ett program.
- Nytt: Læringsmobilitet er utvidet til også å inkludere utøvere i breddeidretten. I tillegg er ansatte i barnehager tydeligere fremhevet, selv om dette er en gruppe som allerede kan delta i læringsmobiltiet i dagens program.
- Nytt: Forslaget inkluderer også en ny formulering om at læringsmobilitet skal kunne suppleres med undervisning og læring om EU. Dette elementet ser ut til å dekke alle sektorene i programmet.
Del 2: Utvikling av talent og eksellense
- Jean Monnet-tiltak rettet mot høyere utdanning og konkrete institusjoner, videreføres. Dette er tiltak for å fremme kunnskap/læring om EU og europeisk integrasjon/historie. Jean Monnet-tiltak rettet mot skoler og fag- og yrkesopplæringen videreføres ikke som i inneværende program.
- Erasmus Mundus-«scholarships» videreføres, men har ikke en tydelig kobling til etablering av konkrete studieprogram slik det er i inneværende programperiode.
- Nytt: Erasmus+ «scholarships» innen strategiske fagområder er et helt nytt element introdusert i det nye programforslaget. Forslaget spesifiserer ikke hvilke fagområder dette vil omfatte.
Pilar 2: Støtte til kapasitetsbygging
Del 1: Samarbeidsprosjekter
- Partnerskap for samarbeid, inkludert småskalapartnerskap, ser ut til å videreføres som i inneværende programperiode. Slike samarbeidsprosjekter kan blant annet bidra til utvikling/testing av nyskapende praksis eller ulike læringsaktiviteter.
- Partnerskap for eksellense og innovasjon i inneværende program slås sammen i det nye forslaget. Det spesifiseres at disse partnerskapene blant annet skal bygge på en rekke eksisterende initiativer som Universitetsallianser, Sentre for fremragende fag- og yrkesopplæring (CoVE), Lærerakademier, Skoleallianser, European Youth Together og Sport Collaborative Alliances. Det er uklart hvordan dette er tenkt gjennomført.
Del 2: Politikkutvikling
- Politikkutvikling videreføres fra inneværende program, men er beskrevet mer overordnet i det nye programforslaget. Politikkutvikling inkluderer blant annet aktiviteter for å støtte oppunder EU-politikk og EU-verktøy.
- Nytt: Tiltak skal ikke lenger kun forberede og implementere EU-politikk innen utdanning, opplæring, ungdom og idrett, men også legge til rette for eksperimentering, som også skal omfatte kompetansefeltet.
- Nytt: Synergier med andre EU-program er eksplisitt fremhevet i det nye forslaget.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ingen
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vil medføre økonomiske forpliktelser dersom den tas inn i EØS-avtalen. Kommisjonens foreslåtte budsjett for neste programperiode (2028-2034) er på 40,8 milliarder euro. Summen fastsettes endelig etter behandling i Rådet og Europaparlamentet. Norges kontingent beregnes i henhold til EØS-avtalen art. 82 og er avhengig av proporsjonalitetsfaktoren og valutakursen for hvert enkelt år fra 2028 til 2034. En økning i budsjettrammen vil medføre et økt kontingentbehov for Norge.
Det europeiske solidaritetskorpset er i dag et eget EU-program som Norge ikke deltar i, men som nå innlemmes i Erasmus+. Solidaritetskorpset vil administrativt og økonomisk inngå i ungdomsdelen av programmet, som faller innunder Barne- og familiedepartementets ansvarsområde.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
I juni 2024 overleverte Norge et posisjonsnotat vedrørende den neste programperioden til Kommisjonen. Det norske innspillet la til grunn fem overordnede prinsipper som neste program burde bygge på: 1) Kontinuitet og stabilitet, 2) Klare overordnede prioriteringer, 3) Økt fokus på effekt (impact), 4) Proporsjonalitet, og 5) Synergier med andre EU-programmer. Kommisjonens forslag til nytt program er i stor grad i tråd med det norske innspillet. Det er derimot enkelte elementer som ikke er like tydelige, samt noen nye elementer, som KD nå er i prosess med å vurdere nærmere.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Status
Europakommisjonens forslag til neste programperiode for Erasmus+ diskuteres i Europaparlamentet og Rådet. Når EU har fattet sitt vedtak om utforming av programmet og budsjettet, vil det endelige programforslaget bli forelagt EØS-/EFTA-landene for en vurdering av innlemmelse i EØS-avtalen.