Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/1214 av 9. mars 2022 om endring av delegert forordning (EU) 2021/2139 med hensyn til økonomiske aktiviteter i visse energisektorer og delegert forordning (EU) 2021/2178 med hensyn til offentliggjøring av spesifikke opplysninger vedrørende disse økonomiske aktiviteter
EU-rammeverk for fremme av grønne investeringer: bestemmelser om klassifiseringssystemet på energiområdet
EØS-komitebeslutning 13.6.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen. Norsk forskrift kunngjort 14.6.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.1.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer et teknisk utfyllende regelverk til taksonomiforordningen (forordning (EU) 2020/852).
Taksonomiforordningen er et rammeverk som inneholder kriterier for foretak og investorer for klassifisering av økonomisk aktivitet som miljømessig bærekraftig. Informasjon om taksonomiforordningens virkeområde er utdypet i eget EØS-notat. Formålet er blant annet å redusere risikoen for grønnvasking og regulatorisk fragmentering mellom ulike sektorer. Forordningen oppstiller fire vilkår en økonomisk aktivitet må oppfylle for å kvalifisere som miljømessig bærekraftig: Aktiviteten må 1) bidra vesentlig til oppnåelsen av ett av seks definerte miljømål, 2) ikke gjøre vesentlig skade på noen avde andre miljømålene, 3) ivareta minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold, og 4) oppfylle tekniske screeningkriterer fastsatt av Kommisjonen gjennom delegerte rettsakter
Kommisjonen har fastsatt tekniske screeningkriterier i to ulike rettsakter. I forordning (EU) 2021/2139 har Kommisjonen fastsatt tekniske screeningkriterier for de to første miljømålene: begrensning av klimaendringer og klimatilpasning. Tekniske screeningkriterier for de fire øvrige miljømålene er fastsatt i en senere rettsakt, forordning (EU) 2023/2486.
I denne rettsakten, forordning (EU) 2022/1214, har Kommisjonen foretatt endringer i screeningkriteriene i forordning (EU) 2021/2139, ved å innta et supplerende sett med kriterier som dekker enkelte aktiviteter knyttet til naturgass og kjernekraft. Dette nødvendiggjør også visse endringer i opplysningskravene som gjelder for foretak som er omfattet av krav til rapportering etter taksonomiforordningen. Rettsakten endrer dermed også forordning (EU) 2021/2178, der disse opplysningskravene fremgår.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen fastsetter endringer i de utfyllende tekniske reglene til plikter som følger av hovedforordningen. Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter, foretak eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i forskrift til lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer.