Europeisk kvalitetspakt om mobilitet innen utdanning
Europaparlaments- og rådsrekommandasjon 2006/961/EF av 18. desember 2006 om tverrnasjonal mobilitet innenfor Fellesskapet for utdannings- og opplæringsformål: Den europeiske kvalitetserklæring for mobilitet
Recommendation 2006/961/EC of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on transnational mobility within the Community for education and training purposes: European Quality Charter for Mobility
Bakgrunn
Kunnskapsdepartementets bakgrunnsnotat - januar 2008
Sammendrag av innhold
Rekommandasjonen er utarbeidet i form av en pakt (charter), dvs. et ikke-juridisk bindende dokument. Hensikten er å knesette prinsipper for bedre effektivitet og måloppnåelse for all slags organisert mobilitet innen Fellesskapet for utdannings- og yrkesutdanningsformål, samt især å fastsette en kvalitetsreferanse for alle mobilitetsaktiviteter i EUs program for livslang læring for perioden 2007-2013 (KOM (2004) 474).
Europakommisjonen mener pakten skal kunne anvendes på internasjonale mobilitetsopphold som del av all slags typer utdanning og opplæring: formell og uformell; av kort og lang varighet; ved skole, universitet/høgskole og i bedrift; for unge og voksne, osv. I tillegg skal den kunne anvendes for mobilitet i arbeidssammenheng.
Pakten bygger på en rekke rekommandasjoner og handlingsplaner om mobilitet fra de siste årene, især europaparlaments- og rådsrekommandasjon 2001/613/EF om mobilitet for studenter, lærlinger, frivillige, lærere og instruktører. Mobilitetskvalitetscharteret fastsetter 10 prinsipper for god mobilitet:
1) Veiledning og informasjon;
2) Læringsplan/-avtale;
3) Individualisering (tilpasning til den enkeltes planer for læring);
4) Generelle forberedelser;
5) Språkopplæring;
6) Praktisk og logistisk støtte;
7) Mentor-/fadderordning;
8) Godkjenning/innpassing;
9) Reintegrering og evaluering;
10) Klar ansvarsfordeling.
Merknader
Rekommandasjonen er ikke bindende, og derfor er det ingen forpliktelse for EØS/EFTA-landene å integrere den i avtalen.
Sakkyndige instansers merknader
Kunnskapsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rekommandasjonen er utarbeidet i form av en pakt (charter), dvs. et ikke-juridisk bindende dokument. Hensikten er å knesette prinsipper for bedre effektivitet og måloppnåelse for all slags organisert mobilitet innen Fellesskapet for utdannings- og yrkesutdanningsformål, samt især å fastsette en kvalitetsreferanse for alle mobilitetsaktiviteter i EUs program for livslang læring for perioden 2007-2013 (KOM (2004) 474).
Europakommisjonen mener pakten skal kunne anvendes på internasjonale mobilitetsopphold som del av all slags typer utdanning og opplæring: formell og uformell; av kort og lang varighet; ved skole, universitet/høgskole og i bedrift; for unge og voksne, osv. I tillegg skal den kunne anvendes for mobilitet i arbeidssammenheng.
Pakten bygger på en rekke rekommandasjoner og handlingsplaner om mobilitet fra de siste årene, især europaparlaments- og rådsrekommandasjon 2001/613/EF om mobilitet for studenter, lærlinger, frivillige, lærere og instruktører. Mobilitetskvalitetscharteret fastsetter 10 prinsipper for god mobilitet:
1) Veiledning og informasjon;
2) Læringsplan/-avtale;
3) Individualisering (tilpasning til den enkeltes planer for læring);
4) Generelle forberedelser;
5) Språkopplæring;
6) Praktisk og logistisk støtte;
7) Mentor-/fadderordning;
8) Godkjenning/innpassing;
9) Reintegrering og evaluering;
10) Klar ansvarsfordeling.
Merknader
Rekommandasjonen er ikke bindende, og derfor er det ingen forpliktelse for EØS/EFTA-landene å integrere den i avtalen.
Sakkyndige instansers merknader
Kunnskapsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.