Europeisk overvåknings- og informasjonssystem for skipstrafikk: endringsbestemmelser
Kommisjonsdirektiv 2014/100/EU av 28. oktober 2014 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv direktiv 2002/59/EF om etablering av et felles europeisk trafikkovervåknings- og informasjonssystem for skipsfarten i Fellesskapet
Commission Directive 2014/100/EU of 28 October 2014 amending Directive 2002/59/EC of the European Parliament and of the Council establishing a Community vessel traffic monitoring and information system
EØS-komitebeslutning 20.03.2015 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.01.2015)
Sammendrag av innhold
Endringene er i all hovedsak språklige og presiserende, og inneholder ikke materielle endringer på nåværende tidspunkt. Noen av endringene tilrettelegger for at SafeSeaNet kan videreutvikles sentralt og nasjonalt. Dette legger videre til rette for informasjonsutveksling mellom medlemslandene. Det er imidlertid ikke konkrete nye bestemmelser i dette direktivet som vil medføre betydelige nye kostnader.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det er ikke behov for endringer i norsk lov eller forskrift på bakgrunn av dette direktivet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivet vil bare medføre begrensede økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter. Eventuelle tilpassinger som skulle bli nødvendig vil kunne ivaretas innenfor de budsjettrammene for dette virksomhetsområdet som ligger i Nasjonal Transportplan for 2014-2023.
Sammendrag av innhold
Endringene er i all hovedsak språklige og presiserende, og inneholder ikke materielle endringer på nåværende tidspunkt. Noen av endringene tilrettelegger for at SafeSeaNet kan videreutvikles sentralt og nasjonalt. Dette legger videre til rette for informasjonsutveksling mellom medlemslandene. Det er imidlertid ikke konkrete nye bestemmelser i dette direktivet som vil medføre betydelige nye kostnader.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det er ikke behov for endringer i norsk lov eller forskrift på bakgrunn av dette direktivet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivet vil bare medføre begrensede økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter. Eventuelle tilpassinger som skulle bli nødvendig vil kunne ivaretas innenfor de budsjettrammene for dette virksomhetsområdet som ligger i Nasjonal Transportplan for 2014-2023.