Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1141 av 27. februar 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1114 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer kravene til retningslinjer og prosedyrer vedrørende interessekonflikter for utstedere av eiendelsbaserte token
Europeisk rammeverk for markeder for kryptoeiendeler (MiCA): utfyllende bestemmelser om kravene til retningslinjer og framgangsmåter ved interessekonflikter for utstedere av aktiva-baserte verdier
EØS-komitebeslutning om innlemmelse i EØS-avtalen 24.10.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 27.2.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 10.6.2025
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 27.8.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.7.2025)
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men enda ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er utfyllende regelverk til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA). MiCA-forordningen er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i lov 27. mai 2025 nr. 20 om kryptoeiendeler.
Det følger av MiCA-forordningen artikkel 32 nr. 1 at utstedere av eiendelsbaserte token skal implementere og vedlikeholde retningslinjer og rutiner for å identifisere, forebygge, håndtere og avdekke interessekonflikter mellom dem selv og nærmere bestemte kategorier av personer. Rettsakten inneholder nærmere krav til disse retningslinjene og rutinene, herunder krav vedrørende interessekonflikter som kan skade utstederen og innehaverne av eiendelsbaserte token og krav knyttet til godtgjørelsesordninger og tredjepartsleverandører.
MiCA-forordningen artikkel 32 nr. 3 inneholder krav om at utstedere av eiendelsbaserte token på sine nettsider skal gjøre tilgjengelig for innehaverene nærmere bestemt informasjon vedrørende interessekonflikter og hvilke tiltak som er innført for å redusere disse. Rettsakten inneholder nærmere krav når det gjelder denne plikten, herunder når det gjelder hvilken informasjon som skal gis.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at rettsakten gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha vesentlige negative økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU og ikrafttredelsestidspunkt må derfor tilpasses