Europeisk register over godkjente typer jernbanekjøretøy: endringsbestemmelser
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 25.9.2024
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 8.9.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.11.2023)
Sammendrag av innhold
Saken gjelder Kommisjonens forordning (EU) 2023/1696 om endring av beslutning om det europeiske registeret for jernbanekjøretøy, 2011/665/EU. Beslutningen er gjennomført i norsk rett i forskrift 4. februar 2013 nr 138 om register over typegodkjente jernbanekjøretøyer. I Norge er det Statens jernbanetilsyn som oppdaterer registeret. Den som søker om typetillatelse skal fylle ut tekniske data om kjøretøyet i søknaden.
Kommisjonen har vedtatt endringer i flere TSI’er som del av TSI-revisjonen 2022. Som følge av endringer i TSI’ene, er det vedtatt endringer i de parametere som skal registreres i ERATV.
Det er lagt til parametere i beslutning 2011/665/EUs annex II under:
4.5 Design mass and loads
4.10 Energy supply
4.13 On-board CCS equipment
4.14 Compatibility with train detection systems
4.15 Derailment detection and prevention functions (nytt punkt 15)
Det er gjort endringer i kodene for type kjøretøy i annex III, og flere av kodene for kategori som før var reservert er tilordnet nye under-kategorier av kjøretøy.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen må gjennomføres i Norge ved forskrift, antagelig med en henvisning til endringsforordningen i forskrift 4. februar 2013 nr 138 om register over typegodkjente jernbanekjøretøyer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Statens jernbanetilsyn kan ikke se at endringen vil medføre vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Det er ikke behov for tilpasninger til gjennomføringsbeslutningen.
Beslutningen er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonen har endret ERATV-beslutningen, slik at parameterne i det europeiske typeregisteret gjenspeiler endringene som er gjort i ni forordninger om tekniske spesifikasjoner for samtrafikk på jernbanenettet, TSI-revisjonen 2022. Kommisjonen har ikke lagt ut forslaget på public consultation. Rettsakten ble votert over i RISC møtet 29. og 30. mars 2023, og vedtatt i EU 10. august 2023.
SJT har vurdert at høring i Norge ikke er nødvendig. Forslaget har ikke vært på høring i EU før det ble vedtatt. Endringene i ERATV-beslutningen er tekniske, og nødvendige for å få koder og kategorier til kjøretøy etter endringer i TSI’ene. Endringene vurderes ikke til å ha noen materiell betydning.