(Forslag) Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) .../... om endring av direktiv 2009/38/EF med hensyn til opprettelsen og virkemåten til det europeiske samarbeidsutvalget, og effektiv håndhevelse av transnasjonale informasjons- og konsultasjonsrettigheter
Europeisk samarbeidsutvalg: transnasjonale informasjons- og konsultasjonsrettigheter
Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 20.6.2024 med pressemelding
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv lagt fram av Kommisjonen 24.1.2024 med pressemelding
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.6.2024)
Bakgrunn
Europakommisjonen la den 24. januar 2024 frem et forslag (KOM (2024) 14) til endring av direktiv 2009/38/EF om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg eller en fremgangsmåte i foretak som omfatter virksomhet i flere medlemsstater og i konsern som omfatter foretak i flere medlemsstater med sikte på å informere og konsultere arbeidstakerne (ESU-direktivet).
ESU-direktivet, som opprinnelig er fra 1994 og som ble endret i 2009, gir arbeidstakere i foretak og konsern med flere enn 1000 ansatte innen EØS og med minst 150 ansatte i hver av minst to EØS-stater, rett til å kreve forhandlinger om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg om spørsmål av grenseoverskridende karakter. Direktivet fastsetter en særskilt prosedyre for opprettelsen av europeiske samarbeidsutvalg: Det skal opprettes et særlig forhandlingsutvalg som sammen med ledelsen skal fremforhandle en avtale om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg eller andre samarbeidsformer. Videre fastsetter direktivet minimumskrav til innholdet i ESU-avtaler og informasjons- og konsultasjonsprosedyrene. Dersom partene ikke kommer til enighet om en avtale innen direktivets frister, kommer direktivets standardbestemmelser til anvendelse.
Direktivet ble evaluert av Kommisjonen i 2018. Evalueringen viste at ordningen med europeiske samarbeidsutvalg er relativt mye benyttet og at den ivaretar viktige funksjoner med hensyn til informasjon og konsultasjon. Samtidig viste evalueringen blant annet at konsultasjonene oppfattes som lite reelle, mangel på effektive sanksjoner i enkelte medlemsstater og at ordningen ikke er så godt tilpasset andre ordninger for arbeidstakermedvirkning. Kommisjonens evaluering førte likevel ikke til en revisjon av direktivet.
I 2023 vedtok Europaparlamentet en resolusjon med henstilling til Kommisjonen om en revisjon av ESU-direktivet. Parlamentet trekker her særlig frem at det er et behov for å sikre effektive sanksjoner ved brudd på direktivets krav, for klargjøring av enkelte rettslige begreper, bedre tvisteløsningsmekanismer og tilgang til rettslig prøving.
ESU-direktivet er implementert i norsk rett gjennom lov om allmenngjøring av bestemmelser i tariffavtale om europeiske samarbeidsutvalg, og ved at en tariffavtale mellom LO og NHO om europeiske samarbeidsutvalg er gjort allment gjeldende med hjemmel i denne loven. Det er også en egen forskrift om europeiske samarbeidsutvalg, og hvor tariffavtalen mellom LO og NHO følger som et vedlegg til forskriften.
Kommisjonen har merket direktivforslaget som EØS-relevant.
Prosessen i EU
Direktivforslaget skal vedtas både av Europaparlamentet og Rådet etter den vanlige lovgivningsprosedyren. Det antas at dette vil ta noe tid på grunn av valget til nytt Europaparlament.
Prosessen i Norge
Direktivforslaget er til vurdering i Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Departementet har sendt direktivforslaget til hovedorganisasjonene til orientering og for eventuelle innspill.
Formål
Formålet med direktivforslaget er effektivisere og styrke de europeiske samarbeidsutvalgenes rolle og funksjon som informasjons- og konsultasjonsorganer på tverrnasjonalt nivå.
Sammendrag av innhold
Endringsdirektivet inneholder følgende forslag:
Presisering av hva som anses å være tverrnasjonale saker:
Et tiltak anses for at være tverrnasjonalt når det med rimelighet kan forventes å påvirke hele fellesskapsforetaket eller fellesskapskonsernet, eller minst to virksomheter i fellesskapsforetaket/-konsernet beliggende i to medlemsstater. Dette anses å være oppfylt dersom tiltaket med rimelighet kan forventes at påvirke ansatte i mer enn én medlemsstat. Det samme gjelder dersom tiltaket med rimelighet forventes å påvirke ansatte i én medlemsstat, men hvor konsekvensene av tiltaket (også) kan forventes å påvirke ansatte i minst én annen medlemsstat.
Presisering av definisjonen av «informasjon» og «konsultasjon»:
Forslaget presiserer at informasjon og konsultasjon skal gjøre de ansattes representanter i stand til å sette seg inn i saken og at det skal etableres en dialog mellom arbeidstakernes representanter og ledelsen for å utveksle synspunkter.
Det særlige forhandlingsutvalgets opprettelse, sammensetning, ressurser mv.:
Forslaget innebærer at det ved valg/utpeking av medlemmer til det særlige forhandlingsutvalget skal tilstrebes en jevn kjønnsfordeling. Videre presiserer forslaget at den sentrale ledelse skal bære omkostningene knyttet til forhandlinger, herunder rimelige omkostninger til bruk av eksperter, herunder juridisk bistand, samt rimelige omkostninger ved administrative og rettslige prosedyrer.
Presisering av innholdet i avtaler om europeiske samarbeidsutvalg:
Direktivforslaget vil gjøre det til et krav at følgende skal angis i avtalen om europeisk samarbeidsutvalg:
- de finansielle og materielle ressursene som skal avsettes til det europeiske samarbeidsutvalget, som minimum med hensyn til ekspertbistand, rettsomkostninger, advokatsalær og opplæring.
- formatet for møtene, herunder om de skal være fysiske eller virituelle.
Kjønnsfordeling i europeiske samarbeidsutvalg:
Når partene forhandler/reforhandler avtaler om europeiske samarbeidsutvalg, skal de treffe nødvendige foranstaltninger for, så langt som mulig, å oppnå en jevn kjønnsfordeling hvor målet er en representasjon på minst 40 prosent av hvert kjønn.
Presisering knyttet til behandling av fortrolige opplysninger:
Forslaget presiserer at når den sentrale ledelse gir fortrolige opplysninger, skal den opplyse arbeidstakerrepresentantene om bakgrunnen for at de er fortrolige. Ledelsens mulighet til ikke å viderebringe opplysninger til arbeidstakernes representanter begrenses til de tilfellene hvor en viderebringelse vil være til alvorlig skade for virksomhetens drift. I slike tilfeller skal ledelsen underrette om årsakene til at opplysningene ikke viderebringes.
Presisering av arbeidstakerrepresentantenes rolle og beskyttelse:
Direktivforslaget presiserer at arbeidstakerrepresentantene skal råde over nødvendige midler for å gjøre gjeldende deres rettigheter etter direktivet.
Medlemmene av det europeiske samarbeidsutvalget skal ha rett til og nødvendige midler for å informere relevante medarbeiderrepresentanter om den tverrnasjonale informasjons- og konsultasjonsprosedyren før og etter møter med ledelsen.
Ledelsen skal holde omkostninger og utgifter knyttet til opplæring av medlemmene av det særlige forhandlingsutvalget og det europeiske samarbeidsutvalget slik at de kan utøve sine verv.
Sanksjoner og adgang til klage og domstolsprøvelse:
Det følger av forslaget at når medlemsstatene fastsetter sanksjoner, skal det tas hensyn til grovhet, varighet, konsekvenser og overtredelsens karakter (forsettlige eller uaktsom). I tilfelle av økonomiske sanksjoner, skal det også tas hensyn til størrelsen og den økonomiske situasjonen for den sanksjonerte virksomheten. Medlemsstatene skal som minimum fastsette økonomiske sanksjoner i forbindelse med overtredelser av informasjons- og konsultasjonsprosedyrene som er fastsatt i artikkel 9, nr. 2 og 3.
Medlemsstatene skal videre sikre adgang til rettslig prøvelse av beslutninger knyttet til fortrolig informasjon. Klageprosedyren skal være forenelig med en effektiv utøvelse av retten til informasjon og konsultasjon.
Opphevelse av fritak og ordninger for tilpasning av eksisterende avtaler til de reviderte krav (artikkel 14):
Direktivforslaget vil oppheve dagens unntak fra direktivet, slik at ansatte i foretak med informasjons- og konsultasjonsavtaler inngått før det opprinnelige direktivet får rett til å opprettholde deres eksisterende avtaler eller til å anmode om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg eller en informasjons- og konsultasjonsprosedyre, som vil erstatte den eksisterende avtalen. Det samme gjelder foretak med avtaler som er inngått i implementeringsperioden for det reviderte direktiv 2009/38/EF.
Det er i tillegg foreslått enkelte endringer i standardbestemmelsene (subsidiære forskrifter).
Merknader
Rettslige konsekvenser
De rettslige konsekvensene av direktivforslaget er under utredning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser må vurderes nærmere.
Vurdering
Direktivforslaget er til vurdering.
Status
Rettsakten er under forhandlinger i Europaparlamentet og Råde, og er foreløpig ikke vedtatt i EU.
Forslaget til rettsakt er til vurdering i EØS/EFTA-statene.