Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2915 av 25. november 2024 om spesifisering av tekniske aspekter ved datasett i utvalgsundersøkelsen på området inntekter og levekår med hensyn til overforgjelding, forbruk og formue i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700 og om endring av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/2052
Europeisk sosialstatistikk: endringsbestemmelser for inntekts- og levekårsområdet
EØS-notat offentliggjort 28.1.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 13.8.2024 med tilbakemeldingsfrist 10.9.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 26.11.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.1.2025)
Sammendrag av innhold
Rulleringsplanen for Levekårsundersøkelsen EU-SILC, som er fastsatt ved europarlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700 og senere kommisjonsforordninger, angir at undersøkelsen i 2026 skal inneholde treårige variabler om «Arbeidsmarked og bolig» og seksårige variabler om «Gjeldsbelastning, forbruk og formue».
Gjennomføringsforordning (EU) 2024/2915 spesifiserer de tekniske elementene i datasettene for gjeldsbelastning, forbruk og formue i 2026. De tekniske egenskapene for variablene i disse datasettene er beskrevet i vedlegg 1 til gjennomføringsforordningen.
Gjennomføringsforordning (EU) 2024/2915 endrer også sammensetningen av variabler for arbeidsmarked og bolig, som er fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) 2021/2052, ved at tre variabler for arbeidsmarkedstilknytning erstattes av tre nye variabler for varme og energi:
- HC001 Varmesystem brukt
- HC002 Energikilde (brukes til hovedoppvarming)
- HC007 Total energikostnad (til strøm, varme, gass/olje, etc.).
Den oppdaterte variabellisten for datasettene om arbeidsmarked og bolig er beskrevet i vedlegg 2 til gjennomføringsforordningen.
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1700 og gjennomføringsforordning (EU) 2021/2052 er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg XXI (Statistikk).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Norge ved Statistisk sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utformingen av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har administrative og økonomiske konsekvenser som dekkes innenfor Statistisk sentralbyrås til enhver tid gjeldende budsjett, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå, som finner den relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.