Europeiske arbeidskraftundersøkelser 2017: ad hoc-modul om arbeidsulykker og yrkesbetingede helseproblemer
Kommisjonsforordning (EF) nr. 341/2006 av 24. februar 2006 om vedtakelse av spesifikasjoner for ad hoc-modulen for 2007 om arbeidsulykker og yrkesbetingede helseproblemer i henhold til rådsforordning (EF) nr. 577/98 og om endring av forordning (EF) nr. 384/2005
Commission Regulation (EC) No 341/2006 of 24 February 2006 adopting the specifications of the 2007 ad hoc module on accidents at work and work-related health problems provided for by Council Regulation (EC) No 577/98 and amending Regulation (EC) No 384/2005
EØS-komitebeslutning 7.7.2006 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen, norsk utgave)
1) Kommisjonsforordning (EF) nr. 384/2005 av 7. mars 2005 om vedtakelse av programmet med ad hoc-moduler for tidsrommet 2007 til 2009 for arbeidskraftundersøkelsen i henhold til rådsforordning (EF) nr. 577/98 omfatter en ad hoc-modul om arbeidsulykker og yrkesbetingede helseproblemer.
2) I rådsresolusjon av 3. juni 2002 (2002/C 161/01) om en ny fellesskapsstrategi for helse og sikkerhet på arbeidsplassen (2002–2006) oppfordres Kommisjonen og medlemsstatene til å intensivere det pågående arbeidet med harmonisering av statistikk over arbeidsulykker og yrkessykdommer med det formål å skaffe sammenlignbare data som kan brukes til å foreta en objektiv vurdering av virkningen og effektiviteten av tiltakene som vedtas under den nye fellesskapsstrategien.
3) I henhold til rådsdirektiv 89/391/EØF av 12. juni 1989 om iverksetting av tiltak som forbedrer arbeidstakernes sikkerhet og helse på arbeidsplassen skal arbeidsgiveren føre en liste over arbeidsulykker som har ført til at arbeidstakere er blitt arbeidsudyktige i mer enn tre arbeidsdager og må utarbeider rapporter, til bruk for vedkommende myndighet og i samsvar med nasjonal lovgivning og/eller praksis, om arbeidsulykker som har rammet deres arbeidstakere. I Kommisjonens rekommandasjon 2003/670/EF av 19. september 2003 om den europeiske liste over yrkessykdommer, anbefales medlemsstatene å sikre at alle tilfeller av yrkessykdommer rapporteres samt gradvis å sikre at deres statistikk over yrkessykdommer er kompatibel med den europeiske listen og det pågående arbeidet med systemet for å harmonisere den europeiske statistikk over yrkessykdommer. Kommisjonsmeldingen av 11. mars 2002 om en ny fellesskapsstrategi for helse og sikkerhet på arbeidsplassen 2002–2006 understreker at de statistiske opplysningene ikke bare bør dekke anerkjente yrkessykdommer og arbeidsulykker samt deres årsaker og følger, men også gi kvantifiserbar informasjon om arbeidsmiljøfaktorer som kan forårsake disse sykdommene og ulykkene. Statistiske opplysninger bør foreligge for nye fenomener, f.eks. stressrelaterte plager eller muskel- og skjelettplager.
4) Det er også nødvendig å oppdatere spesifikasjonene for utvalget fastsatt i avsnitt 1 i vedlegget til forordning (EF) nr. 384/2005 for å sikre at utvalget som er tilgjengelig for analyse i ad hoc-modulen er så relevant som mulig.
5) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra Komiteen for statistikkprogrammet
1) Kommisjonsforordning (EF) nr. 384/2005 av 7. mars 2005 om vedtakelse av programmet med ad hoc-moduler for tidsrommet 2007 til 2009 for arbeidskraftundersøkelsen i henhold til rådsforordning (EF) nr. 577/98 omfatter en ad hoc-modul om arbeidsulykker og yrkesbetingede helseproblemer.
2) I rådsresolusjon av 3. juni 2002 (2002/C 161/01) om en ny fellesskapsstrategi for helse og sikkerhet på arbeidsplassen (2002–2006) oppfordres Kommisjonen og medlemsstatene til å intensivere det pågående arbeidet med harmonisering av statistikk over arbeidsulykker og yrkessykdommer med det formål å skaffe sammenlignbare data som kan brukes til å foreta en objektiv vurdering av virkningen og effektiviteten av tiltakene som vedtas under den nye fellesskapsstrategien.
3) I henhold til rådsdirektiv 89/391/EØF av 12. juni 1989 om iverksetting av tiltak som forbedrer arbeidstakernes sikkerhet og helse på arbeidsplassen skal arbeidsgiveren føre en liste over arbeidsulykker som har ført til at arbeidstakere er blitt arbeidsudyktige i mer enn tre arbeidsdager og må utarbeider rapporter, til bruk for vedkommende myndighet og i samsvar med nasjonal lovgivning og/eller praksis, om arbeidsulykker som har rammet deres arbeidstakere. I Kommisjonens rekommandasjon 2003/670/EF av 19. september 2003 om den europeiske liste over yrkessykdommer, anbefales medlemsstatene å sikre at alle tilfeller av yrkessykdommer rapporteres samt gradvis å sikre at deres statistikk over yrkessykdommer er kompatibel med den europeiske listen og det pågående arbeidet med systemet for å harmonisere den europeiske statistikk over yrkessykdommer. Kommisjonsmeldingen av 11. mars 2002 om en ny fellesskapsstrategi for helse og sikkerhet på arbeidsplassen 2002–2006 understreker at de statistiske opplysningene ikke bare bør dekke anerkjente yrkessykdommer og arbeidsulykker samt deres årsaker og følger, men også gi kvantifiserbar informasjon om arbeidsmiljøfaktorer som kan forårsake disse sykdommene og ulykkene. Statistiske opplysninger bør foreligge for nye fenomener, f.eks. stressrelaterte plager eller muskel- og skjelettplager.
4) Det er også nødvendig å oppdatere spesifikasjonene for utvalget fastsatt i avsnitt 1 i vedlegget til forordning (EF) nr. 384/2005 for å sikre at utvalget som er tilgjengelig for analyse i ad hoc-modulen er så relevant som mulig.
5) Tiltakene fastsatt i denne forordning er i samsvar med uttalelse fra Komiteen for statistikkprogrammet