Europeiske miljøøkonomiske regnskap: endringsbestemmelser
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.3.2022)
Sammendrag av innhold
Denne delegerte forordningen tar sikte på å oppdatere noen tekniske aspekter i vedlegg I til V til forordning (EU) nr. 691/2011 om europeiske miljøregnskaper som er innlemmet i EØS-avtalen vedlegg XXI (Statistikk). Formålet med den delegerte forordningen er å øke hastigheten på informasjonsflyten (kortere overføringsfrister) og oppdatere listene over kjennetegn over data som skal samles inn og rapporteres.
Artikkel 3 i forordning (EU) nr. 691/2011 gir Kommisjonen fullmakt til å vedta delegerte rettsakter for oppdatering av følgende informasjon i vedleggene:
- listen over kjennetegn som det skal samles inn og rapporteres data for
- det første referanseåret
- frekvens og overføringsfrister for utarbeidelse av regnskapet
- rapporteringstabellene.
Det europeiske miljøregnskapet, som fastsatt i forordning (EU) nr. 691/2011, dekker følgende seks moduler:
- utslipp til luft (av klimagasser og luftforurensning)
- miljørelaterte skatter
- materialstrømregnskap
- sektoren for miljørelaterte varer og tjenester
- regnskap for miljøvernutgifter
- regnskap for fysiske energistrømmer
Det er et eget vedlegg i forordningen for hver modul.
Oppdateringer av vedlegg VI (regnskap for fysiske energistrømmer) er ikke inkludert i denne delegerte forordningen, i og med at tekniske spesifikasjoner for det vedlegget ble oppdatert i 2016.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Norge ved Statistisk sentralbyrå har deltatt i arbeidet med utformingen av forordningen. Forordningen vil bli gjennomført i norsk rett i forskrift til statistikkloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har begrensede administrative og økonomiske konsekvenser som dekkes innenfor Statistisk sentralbyrås til enhver tid gjeldende budsjett, med eventuell tilleggsfinansiering fra EU-tilskudd eller markedsoppdrag.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Statistisk sentralbyrå, som finner den relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er til vurdering i EØS/EFTA-landene.