Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/486 av 17. mars 2025 om fastsettelse av regler for gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/956 med hensyn til vilkår og framgangsmåter knyttet til status som autorisert CBAM-deklarant
EUs karbongrensejusteringsmekanisme (karbontoll) (CBAM): autorisering av CBAM-deklaranter
EØS-notat offentliggjort 24.9.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 30.10.2024 med tilbakemeldingsfrist 27.11.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 18.3.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.9.2025)
Bakgrunn
CBAM – EUs regelverk for karbonprisjustering av importerte varer - er et nytt virkemiddel som priser utslipp av klimagasser fra produksjon av bestemte varer som importeres til det indre markedet fra land utenfor EØS-området. Dette gjelder varene sement, gjødsel, aluminium, jern og stål, hydrogen og elektrisitet. Den som vil importere CBAM-varer må søke om autorisasjon, dvs. godkjennelse for å importere disse varene. Kommisjonens gjennomføringssforordning gir utfyllende bestemmelser til forordning (EU) 2023/956 («CBAM-forordningen») artikkel 5 og 17 om denne autoriseringen. Når en aktør er autorisert, får den status som CBAM-deklarant. og oppfyller kravene som følger av å importere disse varene.
CBAM-forordningen artikkel 5 gir regler om at søknad om autorisasjon skal leveres gjennom det sentrale CBAM-registeret og setter krav til søknadens innhold. Artikkel 5(4) gir unntak for aktører som importerer elektrisitet ved eksplisitt auksjon. CBAM-forordningen artikkel 17 gir regler for godkjenning av søknad om autorisasjon, herunder vilkår for å bli autorisert og tilbaketrekking av autorisasjon. Blant annet er det krav om at søkeren ikke har vært involvert i alvorlige eller gjentatte brudd på tollovgivning, skattelovgivning, markedsmisbruksregler eller CBAM-regelverket, og at søkeren har finansiell og operasjonell kapasitet til å oppfylle forpliktelsene etter CBAM-regelverket.
Sammendrag av innhold
Gjennomføringsforordningen gir utfyllende bestemmelser til CBAM-forordningens bestemmelser om autorisasjon av CBAM-deklaranter. Den bidrar til å klargjøre innholdet i rettigheter og forpliktelser knyttet til autorisasjon, både for CBAM-deklaranter og ansvarlig myndighet.
Søknad (artikkel 1, 2)
Søknad om å bli autorisert skal sendes elektronisk i CBAM-registeret. Søknaden skal inneholde sentrale opplysninger om selskapet som skal autoriseres og dets virksomhet, samt egenerklæring («declaration of honour») om at selskapet driver seriøst, og hvor mye av de ulike varene importøren har planlagt å importere i inneværende og påfølgende år, jf. CBAM-forordningen artikkel 5(5). Søkeren skal informere ansvarlig myndighet dersom informasjonen som er gitt i søknaden endres.
Ansvarlig myndighets vurdering av søknaden (artikkel 4, 5)
Ansvarlig myndighet skal vurdere søknaden innen 120 dager etter at søknaden er mottatt. Ved vurdering av om vilkårene for autorisasjon i CBAM-forordningen artikkel 17(2) er oppfylt, kan ansvarlig myndighet ta i betraktning ekspertkonklusjoner, konklusjoner fra tredjepart og revisjoner lagt frem av søkeren. Hvis det er nødvendig, kan ansvarlig myndighet be søkeren om tilleggsinformasjon. Ved slikt tilfelle skal ansvarlig myndighet vurdere søknaden innen 180 dager etter mottatt søknad. Ansvarlig myndighet skal dokumentere vurderingen og resultatet.
Potensielt avslag på søknaden og klage (artikkel 6)
Når ansvarlig myndighet vurderer å gi avslag på søknaden, skal de varsle søkeren og gi mulighet til å kommentere den foreløpige vurderingen. Søkerens frist til å gi tilbakemelding skal ikke overstige 30 kalenderdager. Hvis ansvarlig myndighet deretter avslår søknaden, og søkeren klager, skal ansvarlig myndighet registrere klagen og resultatet av denne i CBAM-registeret.
Virkningstidspunkt for avgjørelse av søknad (artikkel 7)
Avgjørelse om søknaden får virkning fra den datoen ansvarlig myndighet registrerer denne i CBAM-registeret og søkeren underrettes om avgjørelsen i CBAM-registeret. Det samme gjelder hvis det er krevd garanti etter CBAM-forordningen artikkel 17(5) fordi søkeren ikke har vært etablert i de to foregående regnskapsårene før søknaden ble inngitt.
Identifikasjon av importører av elektrisitet (artikkel 8)
For aktører som tildeles overføringskapasitet for import av elektrisitet gjennom eksplisitt auksjon er det ikke krav om å søke omgodkjenning etter vanlig prosedyre, jf. CBAM-forordningen artikkel 5(4). I stedet er det gitt regler om at disse skal identifisere seg for ansvarlig myndighet, og legge frem blant annet tolldeklarasjon for elektrisk import og dokumentasjon for at vedkommende har fått allokert overføringskapasitet for import av elektrisitet i tråd med CBAM-forordningen artikkel 5(4).
Vilkår for å bli autorisert – Ikke involvert i alvorlige og gjentatte overtredelser (artikkel 9)
CBAM-forordningen artikkel 17(2) setter som vilkår at søkeren ikke har vært involvert i alvorlige eller gjentatte brudd på tollovgivning, skattelovgivning, markedsmisbruksregler eller CBAM-regelverket. Gjennomføringsforordningen artikkel 9 spesifiserer at dette gjelder søkeren, de personene som er ansvarlige for søkerens CBAM-forpliktelser, de personene som er ansvarlige for søkeren, og de personene som utøver kontroll over søkerens ledelse. For samtlige personer er det krav om at det de siste tre årene før innlevert søknad, verken er truffet avgjørelse etter administrative eller rettslige prosedyrer hvor det er konkludert med slike alvorlige eller gjentatte brudd. Videre er det krav om at det ikke er registrert alvorlige straffbare handlinger i forbindelse med deres økonomiske aktivitet de fem siste årene før innlevert søknad. Hvis det er nødvendig for å fastslå om dette er tilfellet, ber ansvarlig myndighet om straffeattest e.l. Kun hvis det er relevant for behandling av klage på avslag, kan ansvarlig myndighet oppbevare straffeattester, og kun den tiden det tar å behandle klagen. Tilgangen til straffeattester skal begrenses.
Vilkår for å bli autorisert – Betingelser for finansiell og operasjonell kapasitet (artikkel 10)
CBAM-forordningen artikkel 17(2) setter som vilkår for godkjenning at søkeren har finansiell og operasjonell kapasitet til å oppfylle forpliktelsene etter CBAM-regelverket. For at dette skal være tilfellet, krever gjennomføringsforordningen artikkel 10 at søkeren ikke er under konkursbehandling, at søkeren ikke har vesentlige restanser med betaling av toll, skatt og avgift i forbindelse med import av varer, at søkeren kan vise ved angivelse av regnskapstall at den har tilstrekkelig økonomisk grunnlag, og at søkeren har en administrativ organisasjon som kan ivareta CBAM-forpliktelsene. Ansvarlig myndighet skal vurdere dette på grunnlag av informasjonen og eventuelle dokumenter som er fremlagt i søknaden.
Høringsrunde ved søknad om konsultasjon (artikkel 11,12, 3)
CBAM-forordningen artikkel 17(1) fastsetter at ansvarlig myndighet skal konsultere ansvarlig myndighet i de andre medlemsstatene og Kommisjonen ved behandling av søknad om å bli autorisert CBAM-importør. Høringsrunden skal i henhold til gjennomføringsforordningen artikkel 11 innledes innen 45 dager fra søknaden er mottatt. Høringen skal omfatte om (1) de konsulterte partene har motforestillinger til å godkjenne CBAM-importøren, (2) om søkeren har levert søknad om autorisasjon i deres medlemsstat, (3) om søkeren er godkjent i deres medlemsstat, og (4) om søkeren har fått en autorisasjon tilbakekalt i deres medlemsstat. Den konsulterte parten skal registrere slik informasjon i CBAM-registeret. Ansvarlig myndighet kan be om tilleggsinformasjon og dokumentasjon fra de konsulterte partene. Slik informasjon skal gis innen 5 virkedager.
Ansvarlig myndighet skal sette en frist for høringsrunden, som ikke skal overstige 5 eller 15 virkedager, avhengig av estimert årlig volum av import. Dersom de konsulerte partene ikke responderer innen fristen, anses vilkårene oppfylt. Den ansvarlige myndigheten skal informere andre ansvarlige myndigheter og Kommisjonen dersom søkeren trekker tilbake søknaden etter at høringsrunden er startet. Som en del av «Omnibus I»-pakken har Kommisjonen foreslått at CBAM-forordningen endres. Dette omfatter blant annet en endring i artikkel 17 der det presiseres at det blir anledning for den ansvarlige myndigheten å konsultere relevante parter eller Kommisjonen ved behov og ikke som en plikt, se foreslåtte endringer i «Omnibus I»-pakken COM(2025) 87 final.
Garantistillelse (artikkel 13, 14, 15, 16)
Ansvarlig myndighet skal kreve garanti når søkeren har etablert seg i landet senere enn to regnskapsår før innlevert søknad, i henhold til CBAM-forordningen artikkel 17(5). Garantien skal registreres i CBAM-registeret. Ansvarlig myndighet skal overvåke garantien. Den autoriserte importøren (CBAM-deklarant) skal til enhver tid sikre at garantien er tilstrekkelig til å dekke antatt mengde CBAM-sertifikater virksomheten vil bli avkrevd for den forventede fremtidige importmengden. Ansvarlig myndighet skal revurdere garantibeløpet, og skal hvis nødvendig kreve at den justeres. Hvis CBAM-importøren ikke justerer garantien innen fristen, skal ansvarlig myndighet starte prosess med å tilbakekalle autorisasjonen.
Ansvarlig myndighet skal orientere Kommisjonen hvis den aksepterer andre former for garanti enn bankgaranti.
Informasjon om autorisasjon (artikkel 17)
Informasjon om autorisasjonen skal registreres i CBAM-registeret.
Revurdering av status som autorisert CBAM-deklarant (artikkel 18, 19)
Ansvarlig myndighet skal periodevis revurdere statusen som autorisert CBAM-importør, og minst i følgende tilfeller: (a) informasjon som den autorisert CBAM-deklaranten har gitt er endret, (b) ansvarlig myndighet har informasjon som indikerer at CBAM-deklaranten ikke har tilstrekkelig antall CBAM sertifikater som angitt i CBAM-forordningen artikkel 22(2), (c) ansvarlig myndighet har informasjon som indikerer at vilkårene i CBAM-forordningen artikkel 17(2) ikke er oppfylt, og (d) EORI-nummeret er ikke lenger gyldig. Ansvarlige myndigheter i andre medlemsstater og Kommisjonen skal informere den ansvarlige myndigheten som har innvilget status som autorisert CBAM-deklarant, dersom CBAM-deklaranten har vært involvert i alvorlig eller gjentatte brudd på tollovgivning, skattelovgivning eller markedsmisbruksregler.
Ansvarlig myndighet skal varsle CBAM-deklaranten dersom de konkluderer med at det må gjøres justeringer av statusen som autorisert CBAM-deklarant, og gi denne mulighet til å uttale seg innen 30 kalenderdager. Hvis ansvarlig myndighet deretter kommer til at vilkårene for autorisasjon ikke lenger er oppfylt, med høyde for uttalelsene om saken fra CBAM-deklaranten, skal den starte prosess med å tilbakekalle autorisasjonen.
Tilbakekall av autorisasjon (artikkel 20-27)
En CBAM-deklarant kan selv be om tilbakekall av autorisasjonen (frivillig tilbakekall), og skal i så fall gi en begrunnelse og fra hvilken dato tilbakekallet skal ha virkning. Før ansvarlig myndighet har truffet vedtak, kan CBAM-deklaranten til enhver tid trekke tilbake anmodningen om tilbakekall.
Når ansvarlig myndighet har til hensikt å tilbakekalle en autorisasjon, skal den vurdere vilkårene og kriteriene i CBAM-forordningen artikkel 17(8), som inkluderer om CBAM-deklaranten har vært involvert i alvorlige og gjentatte overtredelser av tollovgivning mv., har operasjonell og finansiell kapasitet til å ivareta CBAM-forpliktelsene, har stilt tilstrekkelig garanti, og om søkeren har vært involvert i alvorlig eller gjentatte brudd på plikten til å levere CBAM-sertifikater eller plikten til å sikre tilstrekkelig antall CBAM-sertifikater på kontoen i CBAM-registeret. Ved vurderingen av brudd på pliktene knyttet til CBAM-sertifikater skal ansvarlig myndighet ta i betraktning om CBAM-deklaranten er parat til å levere eller sikre tilstrekkelig antall CBAM-sertifikater, dennes forsettlige eller uaktsomme atferd, tidligere atferd, graden av samarbeid for å bringe overtredelsen eller gjentatt atferd til opphør, og om CBAM-deklaranten frivillig har truffet tiltak for å sikre at lignende overtredelser ikke begås i fremtiden. Ansvarlig myndighet kan be CBAM-deklaranten om å fremlegge ytterligere opplysninger eller kommentarer.
CBAM-deklaranten har rett til å bli hørt før autorisasjonen kalles tilbake. Ansvarlig myndighet skal informere aktøren om hvilke dokumenter og informasjon beslutningen baseres på og hvilken frist som gjelder. Denne skal ikke overstige 15 virkedager. Hvis vurderingen av vilkårsbrudd tilsier det, hvis CBAM-deklarantens økonomiske virksomhet er opphørt, eller hvis beslutningen om å tildele autorisasjonen var truffet på uriktig eller ufullstendig informasjon og CBAM-deklaranten visste eller burde visst dette, skal fristen være maksimalt 5 virkedager (umiddelbar tilbaketrekking).
Før beslutningen treffes, skal ansvarlig myndighet innlede høringsrunde i elektronisk format i CBAM-registeret, og kan kreve tilleggsinformasjon og dokumentasjon fra de konsulterte partene dersom dette er nødvendig. Høringsrunden skal vare maksimalt 15 virkedager fra ansvarlig myndighet har angitt hvilke vilkår og kriterier som de konsulterte partene skal vurdere. Som en del av «Omnibus I»-pakken har Kommisjonen foreslått at denne konsultasjonen blir frivillig, og ikke lenger er en plikt.
Ansvarlig myndighet skal informere CBAM-deklaranten, Kommisjonen og de andre ansvarlige myndighetene om tilbakekallet av statusen som autorisert CBAM-deklarant i CBAM-registeret. Tilbakekallingen har virkning fra dagen etter at beslutningen er kunngjort i CBAM-registeret. Både ved tilbakekall initiert av CBAM-deklaranten og av ansvarlig myndighet skal CBAM-kontoen ha status som «lukket» i fem år etter tilbakekallet. Deretter skal CBAM-kontoen stenges permanent. Ved umiddelbar tilbaketrekking skal autorisasjonsstatusen i CBAM-registeret endres til «tilbakekalt».
Dersom CBAM-deklaranten klager på beslutningen om tilbakekall, skal ansvarlig myndighet registrere denne og resultatet i CBAM-registeret. Klagen har ikke oppsettende virkning på beslutningen om å tilbakekalle autorisasjonen.
CBAM-deklaranten som har fått autorisasjonen tilbakekalt, har plikt til å levere CBAM-erklæring etter en måned, i henhold til CBAM-forordningen artikkel 6 for varer som er importert før tilbakekallelsen. Dersom CBAM-deklaranten ikke er i stand til å overholde plikten skal ansvarlig myndighet orienteres. Så lenge plikten er oppfylt, kan det til enhver tid søkes på nytt om autorisasjon.
Beskyttelse av personopplysninger (artikkel 28)
Personopplysninger som omhandlet i forordningen og registrert i CBAM-registeret skal behandles med det formål å tildele eller tilbakekalle status som autorisert CBAM-deklarant. Det vil ikke registreres særlige kategorier av personopplysninger som definert i personvernforordningen (EU) 2016/679 artikkel 9, og artikkel 10 i forordning (EU) 2018/1725 om beskyttelse av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger i Unionens institusjoner, organer, kontorer og agenturer og om fri utveksling av slike opplysninger. Sistnevnte forordning omhandler kun EU organer og omfattes ikke av EØS-avtalen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringsforordningen er hjemlet i forordning (EU) 2023/956 (CBAM-forordningen) artikkel 5(4), som igjen er hjemlet i Traktaten om Den europeiske unions virkemåte (TEUV) artikkel 192. Gjennomføringsforordningen må inkorporeres i norsk rett med eventuelle tilpasninger. Klima- og miljødepartementet har gitt Miljødirektoratet i oppdrag å utforme et forslag til CBAM-lov med utkast til høringsnotat, som vil gi nødvendige hjemler for gjennomføringen og forvaltningen av CBAM forordningen i norsk rett, inkludert gjennomføringsforordningen om autorisering. Det er tiltenkt at forordningene skal gjennomføres i forskrift. Det vil i tillegg kunne være aktuelt å fastsette enkelte supplerende bestemmelser, for eksempel bestemmelser om taushetsplikt og informasjonsdeling som klargjør forholdet til blant annet forvaltningsloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser ut over det som allerede følger av CBAM-forordningen. Skatteetaten blir ansvarlig myndighet for autorisasjoner.
Dersom de foreslåtte forenklingsreglene i «Omnibus I»-pakken vedtas, antas det at om lag 350 importører trenger godkjenning. I tillegg kan det være behov for å følge opp importører som er i grenselandet for krav til godkjenning. Det må også regnes med arbeid knyttet til behandling av klager der søknad om godkjenning blir avvist.
CBAM-deklaranten skal fremlegge opplysninger som er nødvendig etter forordningen. Skatteetaten kan også etterspørre ytterligere opplysninger ved behov.
Arbeidet med å revurdere statusen som godkjent CBAM-deklaranten og eventuelt tilbakekall av denne vil kreve ressurser, både med hensyn til gjennomgang av opplysningene som ligger til grunn for revurderingen og saksbehandlingsprosesser knyttet til varsel, gjennomgang av tilsvar og eventuelt vedtak om tilbakekall av godkjenningen og klagebehandling.
Ansvarlig myndighet skal både ved søknad om og tilbakekall av godkjenning, konsultere Kommisjonen og andre lands ansvarlige myndigheter. Tilsvarende skal ansvarlig myndighet i Norge svare ut de henvendelser som kommer fra ansvarlige myndigheter i andre land og Kommisjonen. I «Omnibus I»-pakken er det foreslått at ansvarlige myndighet vil ha anledning til å foreta slik konsultasjon, men at det ikke vil være en plikt. Det er vanskelig å anslå hvilket omfang slike konsultasjoner vil få.
CBAM-deklaranter
Det vil kreve noe tid og ressurser til å sette seg inn i relevant regelverk, fremskaffe den påkrevde informasjonen, og gjøre seg kjent med den tekniske innsendelsen i CBAM-registeret. I tillegg må det påregnes ressursbruk knyttet til dialog med ansvarlig myndighet i forbindelse med eventuell revurdering og tilbakekall av godkjennelsen. For CBAM-deklaranter som ikke var etablert de to regnskapsårene forut for året hvor søknaden fremsettes, vil det påløpe kostnader for å stille bankgaranti.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert, på skriftlig prosedyre 28. august - 9. september 2025.
Klima- og miljødepartementet har kontakt med næringslivet i gjennomføringen av CBAM-forordningen og tilhørende rettsakter, og det gjøres løpende vurderinger av implementeringsløsninger og deres innvirkning på norske aktører.
Forslag til CBAM-lov og dermed nødvendige hjemler for gjennomføring og forvaltning av regelverket, herunder autoriseringsforordningen, skal etter planen fremmes til behandling i Stortinget i løpet av våren 2026.
Vurdering
EØS/EFTA-landene har akseptert innlemmelse av CBAM i EØS-avtalens del om det forpliktende samarbeidet (vedlegg XX Miljø), og det er pågående dialog med Kommisjonen og de andre EØS/EFTA-landene om innlemmelse av CBAM i EØS-avtalen. Nødvendige tilpasnigner til regelverket er en del av denne vurderingen. Gjennomføringsrettsakten om autorisering må følgelig vurderes under den forutsetning av at CBAM-forordningen er EØS-relevant.
KLD vurderer at gjennomføringsrettsakten er nødvendig for gjennomføringen av CBAM-forordningen. Det er ikke identifisert elementer ved gjennomføringsrettsakten som tilsier at den ikke er EØS-relevant.
Status
Rettsakten ble publisert i Official Journal (EU-tidende) 17. mars 2025 og trådte i kraft i EU 28. mars 2025.
Rettsakten er en underliggende rettsakt til forordning (EU) 2023/956 («CBAM-forordningen») som skal gjennomføres i norsk rett etter at den er innlemmet i EØS-avtalen.